Jag letar data för att göra en bra jämförelse mellan vedeldning och pelletseldning. I mitt fall kommer det bli av enklaste modell i form av en pelletskorg i befintlig eldstad. Jag har bla läst energimyndighetens beställda rapport av Äfab gällande pelletskorgar. Energimyndigheten P12202-1

Men hur som helst, Det jag letat och inte funnit är alltså vad en m3 torr blandved stjälpt mått har för ung vikt och energiinnehåll. Sedan kan man med uppskattad förbränningseffektivitet och verkningsgrad på eldstaden (och sättet att elda) uppskatta effekten vid eldning, samt slutligen också göra en någorlunda prisjämförelse.

Så vad väger en stjälpt m3 ved? (bulkdensitet?)

Vilket energiinnehåll har "blandved"?

Vilket energiinnehåll har pellets i snitt?

16kg pellets, 1 såsäck, ger ca 80kw

Svårt att jämnföra, det är gigantsk skillnad på ved o ved har jag märkt, säkert 100% i min erfarenhet.
Den "ved" jag eldar med är kapspill från hustillverkning så den är verkligen torr och barkfri men i gengäld bara barrträd.
Hävdar dock att det är ganska nära pellets i verkningsgrad när det gäller vikt iaf men volymen har jag ingen koll på.

Danne031 skrev:
16kg pellets, 1 såsäck, ger ca 80kw
80 kW? Det är en effekt. Menar du 80 kWh kanske? Menar du att det är det faktiska energiinnehållet eller är det vad man tillgodogör sig till huset, dvs efter korrigering med förbränningseffektivitet och verkningsgrad?

80Kwh är det faktiska energiinnehållet. Du får sedan göra avdrag för verkningsgrad och förluster i din egen anläggning givetvis. Finns ju ingen anläggning som är den andra lik.

Du har ca 4.1kWh/kg i ved som håller ca 20% fukt oavsett trädslag.

Det är 4.8kWh/kg i pellets.

Ok nu har jag hittat lite grand att räkna en jämförelse med. 1 m3t (stjälpt m3) ved motsvarar ca 0,5-0,6 m3 fast mått. Blandved väger ca 500 kg/m3f. Detta ger ett energiinnehåll om ca

1m3x0,5x500kg/m3x4,1 kWh

Då blir en pelletsekvivalent (med ett energiinnehåll om ca 4,9-5 kWh/kg)

1m3x0,5x500kg/m3x4,1 kWh/5 = 205 kg pellets

Med t.ex. byggmax pellets a 16 kg motsvarar detta 205/16x43 kr = 550 kr

Detta är att jämföra med det vedpris man har att hantera. Jag är lite lat av mig och betalar för veden hemkörd, klyvd och klar och betalade sist ca 450 kr/m3t.

Om man dessutom betänker att pelletsen har en högre torrhet och därmed troligen ger en mer fullständig förbränning ökar verkningsgraden och därmed minskar kostnaden i jämförelsen ännu mer. Det kanske rent av är värt det att testa köra lite pellets i eldstäderna här hemma.

Tack för era inlägg.

Tja, jag får det till att 1 kwh ved kostar 0,38 öre.
1 kwh pellets kostar 0,53 öre

Med en årsförbrukning på 20 000 kwh så skulle du spara 3000kr om du har samma prestanda på anläggningarna för ved respektive pellets.

Vänta lite ska du kasta in pellets i vedpannan eller vad menar du?

Folk som kan mer än mig rekommenderar ABSOLUT INTE! att man gör det. Jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna kring varför men det kan vara rent av farligt.

Häromkring ger man 250-350kr/m3 för ved hemkörd och klar men man kan å andra sidan även få den gratis om man själv vill lägga ner lite arbete på det så det är svårt att göra en rak prisjämnförelse.

Dom siffror jag skrev har jag baserat på dom priser han själv angivit i tidigare inlägg. 450kr för veden är 100kr för mycket i mina trakter iafl men han kanske bor i sthlm?

Danne031 skrev:
Folk som kan mer än mig rekommenderar ABSOLUT INTE! att man gör det. Jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna kring varför men det kan vara rent av farligt.
Anledningen är att du kan får in mer energi som pellets än ved i pannan vid eldningstillfället, och risken är alltså att du kör pannan i kok om du inte har tillräckligt med ackumulatortank som kan ta hand om den producerade energin

Så håller man bara koll på hur många kWh man stoppar in i pannan vid eldningstillfället så är det ingen direkt fara

Däremot finns det keramikpannor som inte pallar att elda torr ved :eek: (vilket är totalt vansinne och borde i lag förbjudas att byggas) men det är en helt annan historia :p

/R

parkway skrev:
Tja, jag får det till att 1 kwh ved kostar 0,38 öre.
1 kwh pellets kostar 0,53 öre

Med en årsförbrukning på 20 000 kwh så skulle du spara 3000kr om du har samma prestanda på anläggningarna för ved respektive pellets.
Tack för era svar, igen!

Mitt eget argumenterande handlade snarast om att mer eller mindre likställa pelletseldning mot köpt ved, i ren kostnad. Lite dyrare kommer det att bli, men man har troligen en högre torrhet samt något långsammare förbränning vilket torde leda till en högre förbränningseffektivetet och verkningsgrad. Alltså, tar veden slut under vintern, så är det inte hela världen att åka och köpa sig lite pellets som ersättning t.ex.

Och för att kommentera lite av de andra inläggen

- Mitt nick är Norrbottenstorpet vilket knappast placerar mig i sthlm.
- Kostnaden på veden 450 kr beror nog på att jag väljer att inte göra något överhuvudtaget själv. Jag ringer närmaste bonde som kör ut.
- Jag nämner också användandet av pelletskorg, och de används främst i kakelugnar/trivseleldstäder. Jag är inte ute efter att ersätta en huvuduppvärmning med manuell hantering av pellets.

Redigerat:
Bara ett litet tilläg:
Du skrev i ett inlägg längre upp att du betalade 450kr per kubik och då räknade jag ut det till ca 38 öre/kwh.
Nu skriver du 340kr per kubik och då hamnar du på ca 28 öre/kwh.Alltså skulle du spara ca 4000 kr och inte ca 3000 kr, bara så du vet.

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.