Mikael_L
T ToRy skrev:
Jag vill bo med likasinnade, lika rika och likaröstande. Jag vill INTE bo granne med alkoholister, knarkare, kriminella, utsocknes, låginkomsttagare, arbetslösa, socialbidragstagare, bandyspelare och annat drägg. Vill jag träffa på såna åker jag på semester till lämpligt medelhavsland eller förort. Visst kan även höginkomsttagare vara både alkoholister, knarkare och kriminella, men de dricker sig i alla fall fulla och drogar sig med lite finare grejer, som årgångsvin, 24-årig Macallan, högkvalitativt kokain och receptbelagda mediciner. Och lite white collar crime kan väl inte vara så fel?
Jag antar att det här var både ironi och allvar ...

Jag håller väl egentligen med, dvs inte exakt ordagrant, ty då måste jag också lägga till att jag inte heller vill bo bland en massa extrema höginkomsttagare, t.ex. Jag tycker också att det är aningen jobbigt att där jag bor nu finns det några friskusar som är ute och springer och har sig varje dag - troligen bara för att ge mig dåligt samvete. :confused: :cool:

Men ärligt talat, så tror jag varenda jävel har lite önskemål om vilka grannar och vilka hus de vill ha omkring sig, och det är individuellt, alla tycker inte samma. Och troligen vill man ha människor omkring sig som är någorlunda lika en själv, inte alltför olika i alla fall. Jag kan väl också säga att jag har trivts att bo i områden där det även funnits en viss andel boende som är väldigt olika mig själv, och det har varit helt OK så länge det inte är för många av dessa.

Detta kan låta lite rasistiskt, eller trångsynt, eller åtminstone inte pk. Men det hela beror helt enkelt på att vi alla lever i vår bubbla, det är mycket få förunnat att helt sakna en sådan bubbla, som består av ens egen "normalitets-standard".

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Många hyr ju ut hela hus med ska det vara förbjudet då?

Skulle tro att de flesta som hyr ut sina villor inte gör det med intentionen att där ska bo 16 pers.

En polares granne har nån polsk byggföretag som hyr av han. Stort hus med säkert 15 gubbar i den ibland ägaren bor i Florida polaren granarna tycker inte det är nåt problem alls mest positiva kommentarer billig dricka som kommer med från polen och dom har ju säkert renoverat många av husen i området

Redigerat:
Karlia
Jag har bott och bor i blandade områden. Tycker om inbodda områden där husen har tillkommit allteftersom med slingrande gator. Områden med snörraka gator och likadana hus tilltalar mig inte.

Med det sagt skulle jag inte uppskatta om grannhuset revs och ett jättehus byggdes. Det låter konstigt att det är ok att bygga ett enhushållshus med 10 toaletter. Bygglov ska vara lika för alla.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Med "blandade områden", menar du då villaområden med ömsom 1-plan, ömsom 2-plans, olika färger, olika stora tomter och så vidare, eller menar du områden med villor blandat med 5-vånings hyreshus?

Karlia
Om du frågade mig så ditt mer blandade förslag. Bostadsrätter, hyreshus, radhus, villor enplans o tvåplans, olika färger.

Sedan är jag såklart partisk, farmor bodde i Enskedalen, där tyckte jag att det var mysigt. Uppvuxna villor där de boende byggt om på olika sätt, uppvuxna trädgårdar, slingriga gator. Vårberg som jag bodde i en period är motsatsen.

V VLJ skrev:
Jag tror jag hittat detaljplanen:
[länk]

Jag hade väntat mig att det skulle vara något kryphål, men om jag tolkar den rätt/ har hittat rätt plats så ligger bygget på BFII, alltså friliggande hus i två plan.
Hur man släpper igenom något som uppenbarligen inte är en friliggande villa verkar märkligt.

Däremot reglerar planen att 25% av tomten får bebyggas, och tomten är ca 1 400 kvm, så ett ganska rejält bygge hade man fått igenom oavsett.
Det skulle innebära att huset får vara 350 kvm. Oftast anger väl talet den totala bostadsytan, dvs om man bygger i två plan så är det bara tillåtet med 175 + 175 kvm?
Det hus som bilden visar måste vara flera gånger större.

A ArneTW skrev:
Nimby

nio gånger av tio är det gnäll på okynnesöverklaganden och att man ska få bygga hur och vad man vill på sin tomt...

Det är bostadsbrist... självklart borde fler DPer ändras så det möjliggör tätare boende på attraktiva platser.

/ATW
NIMBY - som alltid, tänk mer YIMBY. :)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yimby

Redigerat:
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Starkt jobbat gillar när folk kan svara ärligt

men vem är du som säger att jag inte får göra vad jag vill min tomt det är ju exakt samma sak
Du får bygga vad du vill på din tomt så länge du håller dig till detaljplanen. Om du inte vill bygga enligt detaljplanen är det bara att köpa en tomt med annan detaljplan eller där det saknas detaljplan.

/Krille

C
M MetteKson skrev:
NIMBY - som alltid, föredrar själv YIMBY.
[länk]
Ha ha, YIMBY, vad komiskt :crysmile:
Låt mig gissa att du inte heller har något olagligt jätte-flerfamiljshus-bygge på din granntomt?

Själva fenomenet NIMBY handlar ju om hur personer som förespråkar tolerans och upplever sig själva som toleranta ("YIMBY" om man så vill), plötsligt byter åsikt när de själva hamnar i en situation där deras tolerans sätts på prov. Dvs. en brist på självinsikt och förmåga att förstå situationer som inte är självupplevda.

• Gilla
McFace och 1 till
  • Laddar…
A aries skrev:
Det skulle innebära att huset får vara 350 kvm. Oftast anger väl talet den totala bostadsytan, dvs om man bygger i två plan så är det bara tillåtet med 175 + 175 kvm?
Det hus som bilden visar måste vara flera gånger större.
Det finns olika sätt, men vanligast är byggnadsarea, vilket syftar på hur stor yta den tar upp på marken. Så 25 % byggnadsarea skulle tillåta 350 + 350 om den tillåter två våningar

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man har en väldigt stor villa, och kan hyra ut delar av villan till olika personer, för att den är så stor, finns det någon begränsning.
Dvs, tänk om man köper ett 400kvm enbostadshus, och inser att det var ju löjligt med all denna yta och alla dessa rum för en person.
Finns det något som hindrar att jag hyr ut 40kvm vardera till 9 st studenter då? Och alltså själv bor på den sista kvarvarande ytan.
finns minst en hjälte som gör detta i Lund, professorstaden. Det rör sig inte om några 40 kvm per person dock. Grannarna är inte helt nöjda och anmäler hela tiden men det verkar vara helt i sin ordning.

Vad är det för fel på folk? Bra att studenter har någonstans att bo när andra misslyckas bygga billiga studentbostäder.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, YIMBY, vad komiskt :crysmile:
Låt mig gissa att du inte heller har något olagligt jätte-flerfamiljshus-bygge på din granntomt?

Själva fenomenet NIMBY handlar ju om hur personer som förespråkar tolerans och upplever sig själva som toleranta ("YIMBY" om man så vill), plötsligt byter åsikt när de själva hamnar i en situation där deras tolerans sätts på prov. Dvs. en brist på självinsikt och förmåga att förstå situationer som inte är självupplevda.
Nej, det är verkligen inte vad YIMBY är. Vi är rätt många ändå som lyckas hålla ett bredare perspektiv när det ”drabbar” oss själva, om än inte lika högljudda som NIMBYsar.

Och helt ärligt, generellt påverkar sånt som i detta exemplet marknadspriset marginellt medans den upplevda försämringen för fastighetsägaren är upphöjt i tio.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.