16 266 läst · 104 svar
16k läst
104 svar
Enbostadshus med 10 toaletter upprör grannar
Du har ju en otroligt enkelspårig och konfrontativ attityd. Det är väl en bra väg att ha områden för olika sorters boende i olika prisklasser. En del vill, och har råd med, bo i villa, andra bor i bostadsrätt eller hyresrätt. Man kan bo parhus, kedjehus eller inneboende. Och så vidare. Men det betyder inte att någon skall tillåtas knö in 50 pers på en villatomt tänkt för en familj. Det är ovettigt, sänker invånarnas förtroende för samhället och löser inga bostadsproblem. Det det gör är att låta enskilda byggherrar (och de mutade tjänstemännen) göra sig en rejäl hacka samtidigt som de förstör närområdet.M maria01 skrev:
Okej varför inte bygga där det finns plats varför dela upp en stad i tydliga områden stads bilden blir bättre om man blandar nu pratar jag inte höghus och villor men 2 och 3 våningshus med lägenheter och villor tillsammans hade vart nåt är vanligt i delar av Tyskland tror det skulle funka bra i Stockholm medP Paxman skrev:
Nimby
nio gånger av tio är det gnäll på okynnesöverklaganden och att man ska få bygga hur och vad man vill på sin tomt...
Det är bostadsbrist... självklart borde fler DPer ändras så det möjliggör tätare boende på attraktiva platser.
/ATW
nio gånger av tio är det gnäll på okynnesöverklaganden och att man ska få bygga hur och vad man vill på sin tomt...
Det är bostadsbrist... självklart borde fler DPer ändras så det möjliggör tätare boende på attraktiva platser.
/ATW
Klart man ska bygga där det finns plats...det säger sig ju självt att man inte kan bygga om det inte finns plats... Men att som i det här fallet bygga ett hyreshus mitt i ett etablerat villaområde blir inte bra för någon, bortsett från de som sitter på pengarna som elpaco beskriver i sitt inlägg ovan.M maria01 skrev:Okej varför inte bygga där det finns plats varför dela upp en stad i tydliga områden stads bilden blir bättre om man blandar nu pratar jag inte höghus och villor men 2 och 3 våningshus med lägenheter och villor tillsammans hade vart nåt är vanligt i delar av Tyskland tror det skulle funka bra i Stockholm med
Problemet är bara att dessa "attraktiva platser" i många fall då tappar i attraktion. Köpstarka personer väljer att flytta ut till områden som inte "förstörts" av hyresrättshus, tills även de områdena exploateras och så rullar det på. Kvar blir hyresområden som förfaller och drar till sig kriminalitet.A ArneTW skrev:
Jag vill bo med likasinnade runt omkring mig. Har testat hyreskasern några gånger och jag trivdes inte alls...varken med att bo i lägenhet eller med de människor jag delade hus med. De grannar jag haft när jag bott i villaområden har jag dock tyckt mycket om, så visst står mitt skåp på ett ställe.M maria01 skrev:
Skulle skogen 50 meter ifrån vårt hus skövlas, och ett stort hyreshus byggas så skulle vi flytta...troligtvis med ett försäljningspris långt under det vi skulle få utan ett hyreshus i kvarteret.
Det skulle kanske inte vara en så dålig idé. Det förekommer ju att det bor 10 pers i små ettor...vilket aldrig kan vara varken bra för själen eller hälsan. Har för mig att frågan nyligen togs upp av någon politiker, i samband med spridningen av Covid i utsatta områden.Jonatan79 skrev: