16 268 läst · 104 svar
16k läst
104 svar
Enbostadshus med 10 toaletter upprör grannar
Vad fint maria...du måste vara en väldigt speciell människa som kan veta sånt om andra bara genom att läsa lite på ett forum. Kan du inte berätta vad du kommit fram till? Gärna med mer än en kortfattad en-radare...M maria01 skrev:
M maria01 skrev:
Det är skillnad på att få tex minst 16 (8 lgh x 2 p) nya grannar på samma yta som var tänkt för tex 4 p/ enbostadshus.M maria01 skrev:
Detaljplaner är också till för att planera infrastruktur, skolor, vägar, VA kapacitet osv.
Det finns regelverk som vissa försöker kringgå för egen vinnings skull trots att de egentligen förstår varför dessa regler faktiskt finns, det om något upprör ofta andra människor som har en hyfsat ärlig och arbetsam moral.
Bostadsbrist javisst, men är det verkligen det som denna byggherre verkligen brinner för att bekämpa?!
Favelorna i Brasilien är ett exempel på bostadsbrist..Varför bebygger vi inte bara Gärdet i Stlm med husvagnar då?
För alla som inte visste finns det numera minst en dom i HD som kan sätta stopp för utvecklare att gå genvägar i detaljplaner för att bygga flerbostadshus där det tex enbart tillåts en eller tvåbostadshus så den marknaden är snart död, delvis även tack vare att bankerna väldigt sällan lånar ut till dessa projekt/små föreningar.
Ja. Det kallas utveckling.P Paxman skrev:Problemet är bara att dessa "attraktiva platser" i många fall då tappar i attraktion. Köpstarka personer väljer att flytta ut till områden som inte "förstörts" av hyresrättshus, tills även de områdena exploateras och så rullar det på. Kvar blir hyresområden som förfaller och drar till sig kriminalitet.
Sen finns det fler cykler efter "kriminalitet".
Och alla hyreshus leder inte automatiskt till socialt förfall.
Nimby.
/ATW
Renoverare
· Uppsala
· 1 818 inlägg
Om bygglovet går igenom är det ju ett "enfamiljshus" så det går inte att bilda BRF eller driva någon verksamhet om det inte är tillåtet i detaljplanen... Det finns ju inget förbud mot att hyra ut sitt hus eller ha massor av inneboende, det kan ju alla göra! Ni verkar kissnödiga...Z ZipLock skrev:
Den intressanta frågan här är väl hur nån kan påstå att det där skulle vara ett enfamiljshus. Nåt är uppenbarligen väldigt fel i den kommunen.
Sen är det en annan diskussion om huruvida hyreshus borde tillåtas i villaområden. Är det inte tillåtet så är det inte och då måste man ändra på det först. Tycker jag i alla fall.
Sen är det en annan diskussion om huruvida hyreshus borde tillåtas i villaområden. Är det inte tillåtet så är det inte och då måste man ändra på det först. Tycker jag i alla fall.
Är det ett sånt här svar du vill få och förfäras av?M maria01 skrev:
Jag vill bo med likasinnade, lika rika och likaröstande. Jag vill INTE bo granne med alkoholister, knarkare, kriminella, utsocknes, låginkomsttagare, arbetslösa, socialbidragstagare, bandyspelare och annat drägg. Vill jag träffa på såna åker jag på semester till lämpligt medelhavsland eller förort. Visst kan även höginkomsttagare vara både alkoholister, knarkare och kriminella, men de dricker sig i alla fall fulla och drogar sig med lite finare grejer, som årgångsvin, 24-årig Macallan, högkvalitativt kokain och receptbelagda mediciner. Och lite white collar crime kan väl inte vara så fel?
Jag tror inte du kommer få något sådant svar...
Själv anser jag däremot att det är ett märkligt synsätt att man ska göra blandområden överallt. Visst kan det ha sin poäng att blanda olika boendeformer i samma område, men samtidigt ser jag en stor poäng med att ha enhetliga områden också. (Och nej, jag menar inte nödvändigtvis identiska kartonghus i samma färg och med samma päronträd på tomten.) Människor är olika och vill ha olika saker, och vill bo på olika sätt. Om nu vissa vill bo i rena villaområden, vem är du att bestämma att de inte får det?
Mångfald leder till enfald, dvs om man ska blanda olika boendeformer i alla områden kommer det sluta med att alla områden ser likadana ut. Hur kul är det?
Nja, ärligt å ärligt. Jag har egentligen inget emot bandyspelare...
Skämt åsido, det stycket är naturligtvis lite överdrivet, men det verkade som det var något sådant du sökte.
Det sista stycket däremot, det är ärligt.
Skämt åsido, det stycket är naturligtvis lite överdrivet, men det verkade som det var något sådant du sökte.
Det sista stycket däremot, det är ärligt.
Om man har en väldigt stor villa, och kan hyra ut delar av villan till olika personer, för att den är så stor, finns det någon begränsning.H Hullefar skrev:
Dvs, tänk om man köper ett 400kvm enbostadshus, och inser att det var ju löjligt med all denna yta och alla dessa rum för en person.
Finns det något som hindrar att jag hyr ut 40kvm vardera till 9 st studenter då? Och alltså själv bor på den sista kvarvarande ytan.