Jag har en bänk som startade sitt liv som arbetsbänk för slipning, fräsning, montering, målning etc. När jag bytte lokal skaffade jag en mft och så köpte jag en framtång i järn av record-typ med quick release och en Veritas baktång med quickrelease med tanken att jag skulle bygga en ny bänk i stället för den gamla skolbänk av skandinavisk typ som jag haft länge (för låg, för lätt, för dålig frantång). I väntan på att genomföra mina planer på den ultimata bänken så monterade jag tängerna på min gamla handmaskin-arbetsbänk och är nu rätt nöjd (utom på det estetiska planet, bänken är ful som stryk). INte den drömbänk jag tänkte bygga, men den har ändrat min syn på vad jag vill ha i en bänk.

Skivan är av mdf med en kant av furu (vanligt byggvirke). Skivan gjordes 7,5cm tjock för att jag skulle kunna använda bänkspännare (hold fast) och bänkhakar för att hålla fast arbetstycken när jag fråste och slipade. Benen är av 2x4 virke byggd kring en lådhurts. Den är tung som ett as med verktyg i hurtsen. För att montera tängerna har jag gjort framkanten 12,5 cm djup och 20cm tjock. Det är inte optimalt på två sätt; man behöver stora tvingar om man vill spänna fast något i bänkskivan, och mina benchdogs fastnar i hålen så man får pilla ut dem med rundstav.:surprised:.. Jag var också för lat för att försänka famtången så att den kom i liv med kanten på bänken som jag läst att den skulle vara för att få stöd för det man spånde fast (det här var ju bara en tillfällig lösning...). Inte heller var benen i liv med framkanten på bänken. Många brister enligt vad jag läst i diverse böcker. Men... att framtången inte sitter i liv med kanten på bänken är toppen för då får man mycket enklare grepp om arbetsstycket när man ska ta i och ur det ur tången. Skulle aldrig montera det i liv om jag fick för mig att bygga den ultimata bänken. Sen har jag upptäckt att jag nästan aldrig använder baktången, trots att det var nästan det enda jag använde på min skandinaviska bänk. Min Record kopia är super. Snabb, enkel, säker - det du spänner fast sitter som berget även om det är två meter långt och ska hyvlas över hela längden. Flexar materialet lägger jag det på banken med en planingstopp - ids inte spänna fast det med baktången trots att den också är snabb med quickrelease och fungerar perfekt.och var 5 gånger så dyr som framtången och skulle vara huvudtängen (jag använde ju bara baktången på min gamla bänk...)

Sen var det det där med höjden. Min bänk är 95cm hög, jag är 185cm. Jag trodde den skulle vara för hög men jag funderar på att höja den några centimeter trots att jag hyvlar allt för hand (har ingen hyvelmaskin även om en lunchbox står på önskelistan). Höjd är en smaksak, vad man känner sig bekväm med. Men personligen så tycker jag att de rekommendationer man ser om att den ska vara i höjd med knogen om man har armen utefter sidan är på tok för lågt (det var höjden på min gamla bänk), Mycket bekvämare att hyvla utan att behöva stå böjd eller i spagat.

Mina slutsatser av denna erfarenhet är att om jag skulle bygga min drömbänk så skulle jag prioritera en effektiv och bra framtång. Blixtrande snabb att öppna, snabb att stänga, och med ett stadigt grepp är mycket viktigare än hur breda plankor som ryms (inget twin screw vise för mig, det är för omständligt/långsamt). Förutom tänger av record typ så finns en del andra (veritas tex) med quick release, och bench crafted wagon vise verkar snabbt nog (sätt snurr på hjulet) om man har bensaxen och slipper justera nedtill, I övrigt ett planingstopp och ett hål för en bänkspännare. Det täcker 99 procent av mina behov att hålla fast arbetsstycken, resten löses ad hoc. Sen måste bänken vara helt stum och inte flytta sig, men den behöver inte vara av hårt virke.

Mina två cent/Woodchuck

Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
nanowire skrev:
Förvaring under skivan är rätt trevligt ändå, iaf om det är förskjutet i höjd och djupled så det inte är ivägen. Bifogar bild på underredet nu när jag ändå lyft av toppen. I skåpet ligger träjiggar som tex bänkhake för sågning och stötlådor. I lådorna sällanverktyg, material och säkert en massa jag glömt bort att jag har...
[bild]
Vad tycker du om Sjöbergstvingarna (som det ser ut att du har)?

Daniel_N skrev:
Vad tycker du om Sjöbergstvingarna (som det ser ut att du har)?
Prisvärda, bra kvalitet. Ibland är spännhandtaget lite ivägen så då vore en smidd holdfast bättre antar jag.

Yes en såndär måste jag bygga också till min bänk.

Fler bänkbilder.

Gammal träarbetarbänk i en verkstad med verktyg och skåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Ännu fler bänkbilder :). Hör till de som vill förenkla istället för att få den perfekta multibänken. Inga verktyg i fast monterade lådor i mina bänkar. En enkel plattform istället där jag kan ställa vad som helst. Mest skräp som jag inte vill snubbla på förstås.

En enkel träarbetsbänk med en lång vit platta ovanpå och en hylla undertill i en verkstad.
Skapa konto

Enkel trähantverksbänk med synliga skruvförband och frästa urtag på benstopparna.
Skapa konto

mvh Findus

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag ha sett en bänk, i det fallet en traditionell skandinavisk hyvelbänk, där plattformen undet bänken var byggd som en låda med typ 20cm höga sidor. Lådan var fylld till bredden med metallskrot. Bänken stod stadigt...

En Bench Bull känns som en potentiellt bra lösning för problemet med olika bänkhöjder för hyvling vs fogning och finlir.
https://www.google.se/search?hl=sv&q=Liberman+Bench+Bull
Fördelarna jag ser framför en typ Moxon är att en bench bull är enklare och framförallt lättare att stuva undan, tex. under bänkskivan, då den saknar permanent utstående delar.

Om man behöver en låg bänk vid handhyvling för att man måste lägga kroppsvikt på hyveln så är det dags att skärpa eller justera hyveln. Det går jättebra att handhyvla på en 90cm hög bänk om man är svenskt normallång (runt 180cm). (Givetvis under förutsättning att man inte har ett arbetsstycke som är högt över bänken.)

Eld skrev:
Om man behöver en låg bänk vid handhyvling för att man måste lägga kroppsvikt på hyveln så är det dags att skärpa eller justera hyveln. Det går jättebra att handhyvla på en 90cm hög bänk om man är svenskt normallång (runt 180cm). (Givetvis under förutsättning att man inte har ett arbetsstycke som är högt över bänken.)
Det håller jag med om för hyvling, den höjden funkar fint för mig. Men för att såga tappar och sinkor i klent material så skulle jag gärna komma ett par decimeter högre än 88 cm.

Har läst era kommentarer, läst mer på nätet och i boken jag lånade av Jac. Inget är ännu spikat men jag lutar åt följande tankar:

Tungt och rejält som sagt. Minst 2,4m lång, tjock topp.

Benen samt längsgående sarg helt i liv med toppen i framkant, åtminstone på ena sidan bänken. Bänken kommer att stå med båda långsidorna tillgängliga, möjligt att jag gör olika på de olika sidorna.

Leg vise från benchcraft till vänster på ena långsidan

Wagon vise från benchcraft som baktång. Undrar om den finns, eller någon liknande, med quick-release.

eventuellt en twin screw eller liknande som framtång på andra långsidan.

sliding deadman

Hål för bänkhakar nära framsidan på toppen

Någon form av bänkhakar vertikalt på framsidan av toppen

Ingen förvaring under bänken. Eller inget planerat från början, märker jag att några hurtsar eller liknande kan få plats utan att störa kan det bli en senare fråga. På en hylla under bänken kan ligga de saker man arbetar med just nu, samt verktyg som har till bänken tex holddowns och ev en moxon vise tex.

Tapp, tapphål, dragpluggar och lim blir ihopsättningen. Schwartz använder tydligen epoxy ibland, vet inte riktigt varför.

Ytbehandling. Kanske danish oil som jag gillar. Någon form av olja blir det.

Tillräcklig höjd på sargen för att få in handtrucken under.

Ännu oklart:

Bredd på bänken?

Split top?

Höjd? Många vill ha låga bänkar för hyvling. Jag står ju inte och produktionshyvlar utan finjusterar småsaker etc. Hyvlar mycket på min höga arbetsbänk idag och tycker att det funkar rätt bra. Tycker dock den är för hög för att såga grövre saker med fogsvans - det kan jag ju dock göra på andra bänkar. Till att sågar och stämma för tex dovetails gillar jag en hög bänk. Den kommer garanterat att bli högre än standard

Träslag. Fortfarande oklart. Gillar att arbeta med ask och bok.

Typ av bänkhakar? Har för lite koll.

Funderingar:

Hur konstig är man om man spånar kring en split topp (stor, tex 600+500mm eller så) med höjdskillnad mellan delarna? Svårt att ha ett stort arbetsstycke över hela bänken - men å andra sidan, har man en 600mm bänk med långsidan mot en vägg har man inte större plats på bänken. Jag har också ett stort arbetsbord där jag kan montera.

Nu börjar det likna nåt :). Runda hål för bänkhakar känns som en ickefråga, bara sen att välja 19 eller 20mm. Sjöberg kör väl på 20 och dom har några trevliga tillbehör men det finns fler märken o varianter på hakar att välja på om man kör 19.

På twinvisesidan hade jag nog gjort hålmönster även i bänkens breddriktning, hamnar ibland i situationen att man behöver spänna fast nåt på den ledden.

Jättesplittopp med olika höjd kan va vettigt men det kommer se ut som villa villekulla. Finns en 600+600 split top på fog ska se om jag kan hitta den.

Edit. Länkfan. Sök på split top incra så dyker den upp. Dock en kombobänk men kan va najs att få en uppfattning om hur den kommer se ut.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har två av Sjöbergs bänkspännare som jag använder i 19mm hål. De funkar även i de betydligt större hålen för bänkhakarna.

Det börjar låta för dyrt och omständigt det där tycker jag.....men du gör som du vill....

Eld skrev:
Jag har två av Sjöbergs bänkspännare som jag använder i 19mm hål. De funkar även i de betydligt större hålen för bänkhakarna.
Där ser man. Hur tjock topp har du? Det misstänker jag spelar rätt stor roll för om holddowns/tvingar etc funkar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.