63 335 läst · 377 svar
63k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Hej!
Har du dåligt med tålamod för otroligt sega trådar så är det bara att klicka dig vidare till någon annan tråd...detta kommer att ta flera år...
Jag har länge tänkt på att det vore trevligt med en rejäl hyvelbänk. Jag är ingen fanatiker kring hyvelbänkar och jag har redan ett bra arbetsbord som jag använder konstant till handverktyg (https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/207973-stationart-mft-arbetsbord.html) vilket har varit anledningen till att frågan varit rejält nerprioriterad (och kommer att vara ett par år till). Jag har åtminstone tvåsiffrigt antal projekt av likvärdig storlek innan det är dags att bygga min egen bänk men detta är ändå något jag ser fram emot så jag vill gärna börja spåna i tid. Har jag en bänk innan 2022 är jag nöjd.
Jag har haft ett par hyvelbänkar, den senaste kom med inköpet av nuvarande snickerilokal för två år sedan. Men de har aldrig varit i riktigt bra skick, och dessutom för låga för min smak, inte riktigt glad för uppsättningen med tvingar mm. Så de har skänkts bort. Att hitta en ny bättre på blocket är inte heller intressant, hittar inte riktigt vad jag vill ha där.
Alltså blir det att bygga själv. Själva byggandet kanske inte tar så lång tid, men som sagt mycket att göra innan dess. Och då är tanken att passa på att planera under tiden.
Mina utgångspunkter för bänken:
1) Rejäl. Jag kommer att bygga en bänk, en gång, sen ska jag ha den resten av livet.
2) Kompromisslös. Såklart fel ord i sammanhanget, man kan inte få allt i samma bänk såklart men jag menar nog snarare att det inte ska väljas enklare/billigare vägar istället för det som är aningen bättre. Kan jag få en 5% bättre bänk för 100% mer arbete så är det min väg.
3) Tyngd och storlek. Jag kommer att ha plats till en rejäl bänk, där man ska kunna arbeta från minst 3 håll. Den ska vara tung, stabil och relativt stor yta.
4) Hold downs. Den ska tveklöst ha hold-downs av typen man knackar på för att lossa och spänna.
5) Ingen "traditionalist"-hyvelbänk. Det viktiga är att bänken hjälper mig att nå resultat med mina verktyg, allt annat är sekundärt. Jag tror inte för en sekund på att alla förbättringar av hyvelbänken skedde fram till 1775 och sen har det bara blivit sämre. Alltså inte tvunget kopior av en äldre bänk (i alla fall inte bara för att den är äldre). Bänken skall användas, inte vara till för att ta vackra bilder på. Inga infällningar eller annat (om de inte har en praktisk funktion). Är en gängstång bättre än en kilkonstruktion för att låsa benen så är det så det blir. Sen behöver jag kanske inte tvunget spackla slitage i toppen med rosa tvåkompenents glasfiberspackel men ändå, tror ni förstår hur jag menar.
6) Bänken skall vara för handverktyg endast. Ingen uppläggningsbänk, inga elverktyg, målning etc, det har jag andra ytor till. Detta betyder dock inte att bänken skall tillverkas med enbart handverktyg, utan jag kommer att göra som vanligt när jag arbetar, en mix av maskiner och handverktyg där det verktyg som ger bäst resultat används. Är två metoder likvärdiga tar jag det som är smidigast.
7) Inga skruvar av trä, har sett alldeles för många sådana i dåligt skick.
I övrigt är allting väldigt öppet. Storlek, tjocklek på skivan, träslag, typer/antal tvingar, hålbilder, arbetshöjd mm är ännu inte i närheten av bestämt utan det får jag fila på efterhand.
Ni är välkomna att se tråden som min öppna och förmodligen väldigt sporadiskt uppdaterade byggdagbok
Jag startar med en fråga - tänkte börja med lite litteratur och funderar på Chris Schwartz böcker om hyvelbänkar som en start:
Workbenches: http://www.adlibris.com/se/bok/workbenches-9781558708402
Workbench Design : http://www.adlibris.com/se/bok/workbench-design-9781440310409
Det verkar som att bok nr 2 är en uppföljare till den första. Någon som har läst båda och har någon uppfattning? Eller helt andra tips?
Har du dåligt med tålamod för otroligt sega trådar så är det bara att klicka dig vidare till någon annan tråd...detta kommer att ta flera år...
Jag har länge tänkt på att det vore trevligt med en rejäl hyvelbänk. Jag är ingen fanatiker kring hyvelbänkar och jag har redan ett bra arbetsbord som jag använder konstant till handverktyg (https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/207973-stationart-mft-arbetsbord.html) vilket har varit anledningen till att frågan varit rejält nerprioriterad (och kommer att vara ett par år till). Jag har åtminstone tvåsiffrigt antal projekt av likvärdig storlek innan det är dags att bygga min egen bänk men detta är ändå något jag ser fram emot så jag vill gärna börja spåna i tid. Har jag en bänk innan 2022 är jag nöjd.
Jag har haft ett par hyvelbänkar, den senaste kom med inköpet av nuvarande snickerilokal för två år sedan. Men de har aldrig varit i riktigt bra skick, och dessutom för låga för min smak, inte riktigt glad för uppsättningen med tvingar mm. Så de har skänkts bort. Att hitta en ny bättre på blocket är inte heller intressant, hittar inte riktigt vad jag vill ha där.
Alltså blir det att bygga själv. Själva byggandet kanske inte tar så lång tid, men som sagt mycket att göra innan dess. Och då är tanken att passa på att planera under tiden.
Mina utgångspunkter för bänken:
1) Rejäl. Jag kommer att bygga en bänk, en gång, sen ska jag ha den resten av livet.
2) Kompromisslös. Såklart fel ord i sammanhanget, man kan inte få allt i samma bänk såklart men jag menar nog snarare att det inte ska väljas enklare/billigare vägar istället för det som är aningen bättre. Kan jag få en 5% bättre bänk för 100% mer arbete så är det min väg.
3) Tyngd och storlek. Jag kommer att ha plats till en rejäl bänk, där man ska kunna arbeta från minst 3 håll. Den ska vara tung, stabil och relativt stor yta.
4) Hold downs. Den ska tveklöst ha hold-downs av typen man knackar på för att lossa och spänna.
5) Ingen "traditionalist"-hyvelbänk. Det viktiga är att bänken hjälper mig att nå resultat med mina verktyg, allt annat är sekundärt. Jag tror inte för en sekund på att alla förbättringar av hyvelbänken skedde fram till 1775 och sen har det bara blivit sämre. Alltså inte tvunget kopior av en äldre bänk (i alla fall inte bara för att den är äldre). Bänken skall användas, inte vara till för att ta vackra bilder på. Inga infällningar eller annat (om de inte har en praktisk funktion). Är en gängstång bättre än en kilkonstruktion för att låsa benen så är det så det blir. Sen behöver jag kanske inte tvunget spackla slitage i toppen med rosa tvåkompenents glasfiberspackel men ändå, tror ni förstår hur jag menar.
6) Bänken skall vara för handverktyg endast. Ingen uppläggningsbänk, inga elverktyg, målning etc, det har jag andra ytor till. Detta betyder dock inte att bänken skall tillverkas med enbart handverktyg, utan jag kommer att göra som vanligt när jag arbetar, en mix av maskiner och handverktyg där det verktyg som ger bäst resultat används. Är två metoder likvärdiga tar jag det som är smidigast.
7) Inga skruvar av trä, har sett alldeles för många sådana i dåligt skick.
I övrigt är allting väldigt öppet. Storlek, tjocklek på skivan, träslag, typer/antal tvingar, hålbilder, arbetshöjd mm är ännu inte i närheten av bestämt utan det får jag fila på efterhand.
Ni är välkomna att se tråden som min öppna och förmodligen väldigt sporadiskt uppdaterade byggdagbok
Jag startar med en fråga - tänkte börja med lite litteratur och funderar på Chris Schwartz böcker om hyvelbänkar som en start:
Workbenches: http://www.adlibris.com/se/bok/workbenches-9781558708402
Workbench Design : http://www.adlibris.com/se/bok/workbench-design-9781440310409
Det verkar som att bok nr 2 är en uppföljare till den första. Någon som har läst båda och har någon uppfattning? Eller helt andra tips?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det här blir kul.
Jag har denna boken https://www.amazon.com/Workbench-Book-Craftsmans-Workbenches-Woodworking/dp/1561582700, du kan få låna om du vill. Tycker dock inte den är jättebra. Du är ju rätt vass på att snickra så vet inte om du behöver bok med ritningar o grejer, det räcker väldigt långt att kolla på bilder.
Jag hade nog gjort nån Roubo-variant med metallrattarna från benchcrafted. Anledning? Det är snyggt och bänken ska ju stå i den snygga hörnan på ditt snickeri Skämt åsido, wagon visen är faktiskt riktigt trevlig att jobba med.
Edit. Split top eller inte tvistar de lärda om. Finns fördelar med båda varianterna.
Jag har denna boken https://www.amazon.com/Workbench-Book-Craftsmans-Workbenches-Woodworking/dp/1561582700, du kan få låna om du vill. Tycker dock inte den är jättebra. Du är ju rätt vass på att snickra så vet inte om du behöver bok med ritningar o grejer, det räcker väldigt långt att kolla på bilder.
Jag hade nog gjort nån Roubo-variant med metallrattarna från benchcrafted. Anledning? Det är snyggt och bänken ska ju stå i den snygga hörnan på ditt snickeri Skämt åsido, wagon visen är faktiskt riktigt trevlig att jobba med.
Edit. Split top eller inte tvistar de lärda om. Finns fördelar med båda varianterna.
Redigerat:
Den här hyvelbänken och beskrivningen på Fine-tools tycker jag är ganska enkel och tydlig. Jag har också några böcker om hyvelbänkar bl.a Schwartz båda och jag vet inte om dom tillför så mycket, men kan ju vara kul att titta i ändå.
Benchcrafted har ju också mycket info på sin sida
Benchcrafted har ju också mycket info på sin sida
Ola, har du provat en Moxon Vise? Tycker den verkar väldigt praktisk. Och snygg...Ola C skrev:Det här blir kul.
Jag har denna boken [länk], du kan få låna om du vill. Tycker dock inte den är jättebra. Du är ju rätt vass på att snickra så vet inte om du behöver bok med ritningar o grejer, det räcker väldigt långt att kolla på bilder.
Annars kanske jag kan hoppa på och bygga det samtidigt. Har nog ungefär samma tidsplan.
Har idag en Sjöbergs bänk.
Klipper in lite trevliga länkar.
http://www.fine-tools.com/roubo-hobelbank.html
http://benchcrafted.com/
http://thewoodwhispererguild.com/projects/split-top-roubo/
Edit: Jag var visst för långsam med att skriva...
De traditionella skandinaviska bänkarna är inte riktigt vad jag letar efter (även om jag inte riktigt vet vad jag letar efter heller...).Att bygga om (bland annat vill jag ha mycket tjockare topp än standard) blir nog mer jobb än vad jag sparar i material.nimhed skrev:
Det är såklart inget självändamål att det blir dyrt Men det känns värt pengarna att köpa bra virke när man lägger så mycket tid.
Äh..inser att jag måste lära mig att citera flera i samma svar. Någon som har en guide?
Ola:
Tycker också att det ska bli kul! Och klart bänken ska stå i den snygga hörnan haha Tack för erbjudandet om boken, jag börjar med att låna Jacs o ser om jag begriper något!
Jac:
Det gör jag gärna! Har du byggt någon bänk jag kan tjuvtitta på?
Nybyggare, Ceson och Shakula:
Tack för inspiration! Det finns mycket att kolla på!
Ola:
Tycker också att det ska bli kul! Och klart bänken ska stå i den snygga hörnan haha Tack för erbjudandet om boken, jag börjar med att låna Jacs o ser om jag begriper något!
Jac:
Det gör jag gärna! Har du byggt någon bänk jag kan tjuvtitta på?
Nybyggare, Ceson och Shakula:
Tack för inspiration! Det finns mycket att kolla på!
Jag har båda Schwatz böcker och tycker att den första är väl värd att läsa innan man sätter igång och bygger. Den går igenom ett antal moment som en bänk behöver klara av och vilka lösningar som fungerar bra, bättre, bäst för detta. Själv byggde jag en roubo-inspirerad bänk som jag är mycket nöjd med. Det jag skulle gjort annorlunda idag är att bygga ett "leg wise" istället för den Recordkopia jag valde att använda. Wagon wise från Benchcrafted däremot är en höjdare. Hade jag haft plats skulle jag också byggt en längre bänk. Däremot skulle jag inte gjort den bredare än de 50 cm den är. Har ännu inte upplevt att den är för smal utan tvärtom haft fördel av att kunna trä tex en låda över kortändan för att hyvla den.
/B
/B
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Allt skall väl filmas också?
Intressant! Leg vise har jag haft långt fram i tankarna, liksom ben som går hela vägen till skivans framkant. Vill dock inte skriva för mycket om mina egna tankar kring detta än, dels för att jag inte har tänkt färdigt, dels för att jag inte vill "få in" de som skriver och läser på ett spår utan ha öppet för alla möjligheter och tankesätt. Är själv inte så bra på att tänka outside the box så är glad för de som är det!bengtn skrev:Jag har båda Schwatz böcker och tycker att den första är väl värd att läsa innan man sätter igång och bygger. Den går igenom ett antal moment som en bänk behöver klara av och vilka lösningar som fungerar bra, bättre, bäst för detta. Själv byggde jag en roubo-inspirerad bänk som jag är mycket nöjd med. Det jag skulle gjort annorlunda idag är att bygga ett "leg wise" istället för den Recordkopia jag valde att använda. Wagon wise från Benchcrafted däremot är en höjdare. Hade jag haft plats skulle jag också byggt en längre bänk. Däremot skulle jag inte gjort den bredare än de 50 cm den är. Har ännu inte upplevt att den är för smal utan tvärtom haft fördel av att kunna trä tex en låda över kortändan för att hyvla den.
/B
Ser ut som en mycket välgjord bänk för övrigt!
Jag brukar klicka "Citera" knappen och sedan kopiera över innehållet till Notepad++ (jag föredrar oftast att skriva där ändå). Sedan gör jag samma sak med nästa inlägg och därefter kan jag både lägga till min text och redigera citaten som jag vill. Men man får hålla koll så QUOTE taggarna hamnar rätt.Daniel_N skrev:
Daniel_N skrev:
Här har jag citerat ett annat inlägg. Jag har bara snabbspolat än så länge men den videon verkar värd att titta närmare på.ceson skrev:
Och Daniel, även om du inte ska göra en utställningsbänk med inlägg och annat tjafs så kan du väl kosta på dig lite detaljer i avvikande träslag som i videon. Den typen av "sliding deadman" (tror jag det kallas i utriket) som han monterar i slutet tycker jag verka5r trevlig att ha.
Jag tänkte också bygga en ny hyvelbänk och har fastnat för denna. http://thiswoodwork.com/build-a-cheap-woodworking-workbench En enkel, och vad jag tror, en praktisk liten bänk. Jag kommer att ändra lite på dimensionerna och använda 2x4r i bänktoppen, limmade sida mot sida. Och tänger från Axminster som jag tror är billigast på kvallitetstänger.
Eller kanske en sån här: https://www.youtube.com/watch?v=fg5qjed7u-k men den är nog lite "overkill"
Eller kanske en sån här: https://www.youtube.com/watch?v=fg5qjed7u-k men den är nog lite "overkill"