T
Eller så hade du kunnat skippa Ikeas beslag och limmat fast vasken med silikon istället;)

Vad är det för fabrikat på tvättmaskin/torktumlare?
 
Jag fick tipset att skruva fast hon innan bänkskivan ligger på plats. Funkade dock inte för mig då jag bara bytte ho i befintlig bänk.
 
Noseone skrev:
Jag fick tipset att skruva fast hon innan bänkskivan ligger på plats. Funkade dock inte för mig då jag bara bytte ho i befintlig bänk.
Ja, det är också så som IKEA tycker man ska göra -lägga diskhon upp och ned på golvet och sedan lägga skivan ovanpå och så skruva fast. Problemet är att man först instrueras att sätta dit 8 st små sladdriga "klor" längs med kanten på diskhon (eftersom dom är stört när omöjliga att få dit när skivan är på plats). Klorna -som även de lyder under gravitationslagarna- hänger ut från hon och stoppar effektivt alla försök att få hon att passa ned i hålet. Det enda utfallet jag kan se av en dylik övning är att man även repar skivan med klorna, för hon kommer du inte få dit på det sättet med annat än att ni är två personer som håller i skivan och sedan en person med åtta armar som håller in klorna när skivan sänks ned över hon.

Det är kort sagt en tredje gradens skitkonstruktion som aldrig borde fått se dagens ljus.:thumbdown:
 
tank77 skrev:
Vad är det för fabrikat på tvättmaskin/torktumlare?
Bosch. Tvättmaskinen är jag grymt nöjd med, emedan torktumlaren fortfarande har en del att bevisa -tycker inte att den torkar helt tort trots att man ställer in den på "skåpstort", men jag ska kolla lite i instruktionerna om det går att trimma. I övrigt tycker jag den är bra -det är en värmepumpstumlare så det blir ju inte varmt eller fuktigt i tvättstugan när man kör den.

Som kuriosa kan meddelas att denna värmepumpstumlare även går att koppla till avloppet så man slipper tömma kondensvattenbeållaren. Alla förståsigpåare på nätet inklusive alla säljare jag snackade med innan jag slog till hävdar nämligen att inga värmepumpstumlare går att koppla till avlopp då dom behöver kondensvattenbehållare för att kunna spola rent kondensorn med.

Blev således lite konfunderad när jag hittade en slang med i paketet som såg väldigt mycket ut som just en slang som ska kopplas till avloppet...inte ett spår av detta i medföljande installations- och instruktionsmanual, men efter lite googlande så hittade jag instruktion om hur man skulle koppla ihop den med avloppet (det var lite slangar som skulle flyttas och filter som skulle tas bort, och så en liten propp i botten på kondensvattenbehållaren).
 
Jag har också monterat denna ho och visst det är kanske inte världens bästa konstruktion men så jävligt som du beskriver det tycker jag inte att det var. Jag hade visserligen skivan löst när jag monterade den. Jag lade den på två bockar och sen satte jag mig under och gjorde allt underifrån, det gick lättare.

Snyggt blev det i tvättstugan iaf så njut nu av resultatet 😃
 
iSnobben skrev:
Jag har också monterat denna ho och visst det är kanske inte världens bästa konstruktion men så jävligt som du beskriver det tycker jag inte att det var.
Jag har monterat en IKEA ho tidigare och då var det en annan typ av clips som inte löstes upp i tomma intet när man tog i dem, och själva hållarna på hon satt inte så förbålt långt ut mot kanterna -herr Kamprad har helt klart snikat en krona för mycket på denna vask...men nu sitter skiten där och det är huvudsaken! :)
 
Har varit lite krasslig ett par dagar (magsjuk-ugh...) så det har inte hänt sådär enormt mycket på husfronten. Dock fick tristessen mig att brasa igång KNX-systemet så smått, mest för att lära mig... Just nu så är det bara tre 4-kanalers 230V dimmrar samt en 20-kanalers 230V brytaktor som är inkopplade, så jag kopplade in Ethernet-gatewayen, brassade igång ETS4 och på några timmar var jag uppe på banan och hade kopplat upp ett par knappsatser och fått till lite grundläggande belysningskontroll (av/på samt simningen för de rum vi använder just nu), samt feedback till knappsatserna.

Har gjort lite olika styrningar (enknapps dimmning, tvåknapps dimning, led-feedback osv för att känna efter vilken som känns bäst). Inte så jättespännande bilder, men just to show the progress: Belysning "av" (men med ambient/orientation led på):

WP_20130905_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappsatserna är i glas med kapacitiv touch, och har vit och röd knappbelysning i ställbar intensitet, ambiensbelysning i flera steg, och man kan skjuta in ett ark med lämpliga förklarande symboler bakom glaset, vilket gör en hel del för helhetsintrycket (nu ser man "rakt in" i knappsatsen)... i alla fall "Sovrum 1", "Allrum burspråk", samt "Entrebelysning" på (ni får tro mig på mina ord, men när man trycker så händer det saker :cool:):
WP_20130905_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...men det var igår och i förrgår...
Idag var jag typ frisk, men man ska ju enligt reglementet stanna hemma en extra dag för att inte riskera att bjuda hela kontoret på magsjuka, så då blev det till att koppla ihop det sista av ventilationen (=ta hål i fasad och tak samt dra någon liten rörstump som jag glömt bort. Fortfarande lite isolering kvar både på vind och kring anslutningen av frisk- och avluft, men nu surrar det tyst från den vita klumpedunsen i förrådet och det pyser ut purfärsk, filtrerad, temperad luft ur takventilerna

för övrigt kan nämnas att jag har investerat i en flödesmätare modell proffs som jag tänkte använda för att trimma in systemet (eftersom de få företag som hyr ut dylika tar riktiga ockerpriser), och när jag är intrimmad och klar så tänkte jag att jag eventuellt kan hyra ut den till hugade DIY:er i Stockholmsområdet för en mycket rimlig peng. PMa om intresse finnes...
WP_20130905_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Mycket underhållande tråd! Tar gärna emot e-nummer etc på det materiel du använder till KNX-installationen. De där brytarna är grymt snygga (precis som det mesta du har gjort).

/S
 
Tackar tackar :)

KNX prylarna är mestadels från MDT eftersom dom är prisvärda och har ett genomtänkt utbud med enheter som har många kanaler i samma kapsling vilket ger en förhållandevis ekonomisk totallösning. Allt är köpt från tyska www.eibmarkt.com eftersom dom till skillnad från svenska handlarnas obscena ockerpriser har rätt sansade priser (finns säkert billigare om man letar ännu mer...).

I elskåpet har jag bara de enheter som kräver eller styr 230V -totalt fyra fyrkanaliga dimaktorer till alla tak- och vägglampor, samt en 20-kanalig switchaktor för att styra vägguttag o belysning etc. som inte dimmas, och så strömförsörjningen till KNX-bussen. Utöver detta har jag en DALI/KNX- brygga från ABB samt en IP-gateway (Ethernet) från eibmarkt (deras egna prisvärda märke).

Glasknappsatserna är även de från MDT och som komplement till dessa (i utrymmen som inte tarvar så mycket bling-bling), använder jag vanliga strömbrytare kopplade till en 16-kanalig brytarinput-enhet, även den från MDT.

Glasknappsatserna beställde jag lite på chans då dom var helt nya och försenade (fick vänta i två månader på leverans), men jag är skitnöjd med "känslan" i dom. Riktigt glas gör att dom känns gedigna, och touchfunktionen är precis lagom känslig, och dessutom är dom billigare äb många konventionella knappsatser. Enda problemet jag hittat är att det verkar vara några små buggar i firmwaren, men ingenting som man inte kan jobba sig runt (vid vissa festliga tillfällen med enknapps dimmerfunktion så super den bort sin egen interna av/på State, men med relevanta statusmeddelanden från dimaktorn påslaget så funkar det som det skall -lär nog komma en uppdatering framöver, kan man misstänka)

DALI-gatewayen har jag för att styra det ganska omfattande LED-systemet på ett ekonomiskt sätt då det inte finns konstantströms-LED drivare med KNX-interface till överkomligt pris, men däremot DALI-drivers för en i sammanhanget mycket blygsam summa.

IP-gatewayen använder jag för att programmera systemet med (väldigt smidigt tillsammans med ETS-programvaran). IP-gatrwayen är också kompatibel med openremote, vilket ger mig systemkontroll över smartphone, platta och webb. Är du intresserad av exakt vilka enheter jag har i systemet så kan jag kolla upp det och återkomma (har det inte i huvudet...)
 
tank77 skrev:
Är golven klara?
Låt mig äntligen kommentera...ja, och nej! Ikväll, efter en maraton-stint med fogning som började i Arla morgonstund, avbröts runt lunch för att skaffa nya verktyg då de slets lite snabbare än väntat, så är nu golvet i undervåningen "klart" -som vanligt så var det jag som skitade ner (fogade) och sambon fick ta städpasset (svampa av). Så. Jäkla. Skönt. 70kvm stengolv på plats och fogat. I morgon så brassar vi igång med skurmaskinen på grön trissa för att skrubba bort eventuella rester av fix och fog, och få rätt "matthet" på golvet. Efter det så ska det hällas på ymninga mängder tyskimporterad nano-impregnering för att minimera risken för fläckar -just nu så är golvet mer eller mindre som ett obehandlat trägolv -som ett läskpapper, med andra ord :surprised:. Efter impregnering så kommer det dock bli bra, är jag rätt säker på efter mina tester...


WP_20130921_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet i undervåningen när det är fogat och skrubbat...
WP_20130920_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Finns bara en sak att säga: herrejösses vad snyggt det blir!
 
simpa81 skrev:
Finns bara en sak att säga: herrejösses vad snyggt det blir!
Tack! Just stengolvet har orsakat ett inte oansenligt antal sömnlösa nätter då det lixom inte går att ändra sig eller göra om med mindre än att man bryter upp hela golvet och golvvärmesystemet och börjar om, men nu när det äntligen är klart (ja, inte riktigt sant då en polare som är stenhuggare ska såga upp golvsockel av de överblivna stenplattorna som jag sedan måste montera) så blev faktiskt resultatet precis som vi ville ha det -ett ljust material som passar mot ekdetaljerna och som känns organiskt, och som samtidigt ger bergvärmesystemet bra driftförutsättningar.

Borde jag lagt ett så stort stengolv med känslig natursten själv? Näe -det är med all säkerhet det mest stressande och kvadratmeterprismässigt dyraste och tidskrävande "delprojektet" jag gjort i huset. Det är så jäkla mycket som måste klaffa för att det ska bli ett fullgott resultat, och jag känner så här i efterhand att det verkligen var på precis på gränsen att jag fick ihop det -jag lyckades, troligtvis tack vare att jag hade tillgång till goda rådgivare och även en god portion tur, men det hade lika gärna kunnat bli katastrof...men nu blev det ju riktigt bra och jag får förbli "happy camper" ett tag till :)

Största nackdelen är att kalkstensgolv som det vi har valt är känsliga, t o m extremt känsliga för fläckar om man inte impregnerar dem rätt. Nu, innan vi impregnerat golvet så skulle en droppe olivolja eller ett utspillt rödvinsglas fläcka golvet omedelbart, men med rätt behandling med moderna impregneringsprodukter så blir det motståndskraftigt många år framöver utan att finishen påverkas.
 
Satan i gatan vad jag beundrar FTX-installatörer, efter att ha spenderat två dagar krypandes på vinden för att få på isoleringen över ventilationen... Gdamn, vilken misär det var -en meter takhöjd i snitt, rostiga spikar från taket ned, bara takstolar att klättra på och glasfiberdamm i kubik... Som ett jobb -I Think not, och då har jag ändå jobbat som sopgubbe i de sunkigaste f...Ing grottorna man kan tänka sig...Gdamn vad skönt att det är klart!?!
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Jag har precis läst igenom hela tråden. Mycket både rolig och intressant läsning och väldigt trevligt att se arbetena utföras med sådan precision. Kommer definitivt att följa denna tråden framöver.

Jag ser också fram emot slutförandet av det akustikreglerade rummet då jag själv är lite av en hifi-nörd, men har dock ingen möjlighet till den typen av fix i lägenheten.

Jobba på! :)
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag har precis läst igenom hela tråden. Mycket både rolig och intressant läsning och väldigt trevligt att se arbetena utföras med sådan precision. Kommer definitivt att följa denna tråden framöver.

Jag ser också fram emot slutförandet av det akustikreglerade rummet då jag själv är lite av en hifi-nörd, men har dock ingen möjlighet till den typen av fix i lägenheten.

Jobba på! :)
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..." :)
Vad gäller alustikfix så handlar det om att landa i sig själv...det du tycker låter rätt är det du ska sträva efter...mmmmkay?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.