Fred vom Jupiter skrev:
Det var ju rent förargelseväckande slutsteg du har där!
Hehe, ja, slutstegen är på alla sätt helt extrema -att jag överhuvudtaget råkar ha dylika kärnkraftverk i min ägo beror på att det är två av mina bästa vänner som ligger bakom konstruktionen. För ett inte oansenligt antal år sedan bestämde de sig för att utveckla ett extraordinärt högpresterande slutsteg -dom ville kombinera extrem effekt med ultralåg distorsion, och efter många års utveckling, simuleringar och prototyper så hade dom för några år sedan kommit till en punkt där dom skulle tillverka en liten nollserie och jag fick möjligheten att lägga vantarna på de första två exemplaren.

Slutstegen är egentligen dimensionerade att drivas som (bryggade) monoblock om ~2500W/kanal i 8 Ohm eller ~550W i stereoläge. Då mina frontar ligger kring 4 Ohm så kör jag slutsegern i stereoläge och får då utan problem loss ca 1kW absolut distorsionsfri förstärkning till varje front samt ungefär lika mycket till basmodulerna (basmodulerna kräver dock inte alls lika mycket kräm innan man når kapacitetsgränsen, så det är mer än overkill att driva dem med dessa bjässar...).

Summa summarum så går det att spela extremt starkt med högdynamiskt material utan att det låter ansträngt på något sätt, ens vid tämligen extrema ljudtryck (vanligtvis så utnyttjar jag dock kanske några eller kanske något tiotal watt av den effekt som står till mitt förfogande).

• Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
hevi skrev:
En liten krabat flyttade in i måndags, lagom till jag blev förkyld, så vi har kunnat bonda hela veckan (y).

[bild]

Han är en renrasig Sibirisk skogskatt på knappt fyra månader och förutom att han matchar golvet ;) och är nästan lite för söt för sitt eget bästa så är han lite extra speciell -han utsöndrar nämligen mycket låga värden av Fel D1, den allergen som de flesta kattallergiker reagerar på, vilket gör att jag, som lider av lättare kattallergi inte känner några som helst symptom kring Sibirier (sägas bör att allergi mot djur är ett kompext ämne, och katter och hundar utsöndrar ett antal allergener, så huruvida man tål Sibirier beror på vilka typer av allergener man är överkänslig mot, och hur överkänslig man egentligen är).

Som ni alla förstår så har renoverandet fått stå tillbaka till förmån för att anta rollen som förste chefsmanövererare av snören med små dunbollar på under veckan...
Sibirier här med, jag är allergisk mot andra hundar och katter, men den här går fint, inga problem att sticka ner näsan i pälsen andas in. :)
Snällare och tåligare katt har jag inte träffat, ligger gärna rygg på framför kaminen på vintrarna.
Och just det, han älskar att dricka vatten, ur kranar och julgransfötter mm. :)

• DSC_0992.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Sibirier här med, jag är allergisk mot andra hundar och katter, men den här går fint, inga problem att sticka ner näsan i pälsen andas in. :)
Snällare och tåligare katt har jag inte träffat, ligger gärna rygg på framför kaminen på vintrarna.
Och just det, han älskar att dricka vatten, ur kranar och julgransfötter mm. :)
Måste först bara säga att det var en helt overkligt fin sibirirer du har! Helt otrolig täckning och päls, alltså! Hoppas lille Storm får lika fluffig päls när han blir stor...

När det gäller allergigrejen så har jag precis börjat fatta att det faktiskt funkar -inte en anstymmelse till reaktion, vilket fortfarande faktiskt känns lite overkligt.

Och, ja, något som jag slogs av var att han dricker gärna och mycket jämfört med de andra katter jag har erfarenhet av -bl a har jag fått byta mitt vattenglas jag brukar ha stående på sängbordet till en sportflaska, för att få ha vattnet ifred... vad gäller julgransfoten så ser han den dock mindre som en vätskestation och mer som det som den nya, gigantiska och helt trollbindande kattleksaken hålls upp av...

S
hevi skrev:
Jaha... inte så mycket har hänt senaste månaderna... lite lister här, lite fog där, men inte mer, då jag har haft häcken full med jobb (alltså jobb som i leverbröd) så har stordåden uteblivit även denna månad. Dock har jag kopplat upp och driftsatt alla spottar i undervåningen -totalt 48 spottar som drivs av 16 separata dimmerkanaler:

Hål och lite sladd:

[bild]

Hål med alla sladdar som behöv till hallen...:
[bild]

Provkörning. K an meddela att det är ett sjuhelvetes tryck i spottarna -grannarna trodde nog att vi höll på att bli "obducted by aliens" när vi drog i gång dem på max...:
[bild]

I övrigt har jag ehum...fått lite tid över att sätta upp min stora hifi-anläggning. Den får tills vidare husera i ett allt för trångt utrymme med allt för reflekterande väggytor, men gdamn vad härligt det är att efter nästan två och ett halvt år undanstuvade i förråd, kunna packa upp dem och öppna spjället på riktigt, med lite bra musik, utan att behöva oroa sig för vad grannen under, till vänster, bakom, höger och ovanpå ska tänka, som när man bodde i lägenhet... nu måste jag bara få klart allt annat så jag kan färdigställa mediarummet...

[bild]

[bild]
va är det för silver och svarta "lådor"?

hevi skrev:
Måste först bara säga att det var en helt overkligt fin sibirirer du har! Helt otrolig täckning och päls, alltså! Hoppas lille Storm får lika fluffig päls när han blir stor...

När det gäller allergigrejen så har jag precis börjat fatta att det faktiskt funkar -inte en anstymmelse till reaktion, vilket fortfarande faktiskt känns lite overkligt.

Och, ja, något som jag slogs av var att han dricker gärna och mycket jämfört med de andra katter jag har erfarenhet av -bl a har jag fått byta mitt vattenglas jag brukar ha stående på sängbordet till en sportflaska, för att få ha vattnet ifred... vad gäller julgransfoten så ser han den dock mindre som en vätskestation och mer som det som den nya, gigantiska och helt trollbindande kattleksaken hålls upp av...
Hehe, vattenglas på nattduksbordet känns igen.. :)
Rasmus som han heter flyttade hem till oss när han var drygt 6mån gammal, se bilden nedan.
På bilden ovan är 5½år och har vinterkostymen på, Storm kommer säkert bli lika fluffig med tiden. :) Det sägs ju att dom växer ända upp till 5år.
IMG_0740_resize.JPG
Skapa konto

Nog med kattprat, du/ni gör ett grymt jobb med huset! :)

va är det för silver och svarta "lådor"?
Det var ju rent förargelseväckande slutsteg du har där!
Om jag förstått frågan rätt...

FredrikR skrev:
Nog med kattprat, du/ni gör ett grymt jobb med huset! :)
Tackar - just nu är jag/vi dock inne i en episk motivationssvacka vad gäller renoveringen -huset är ju inte klart, men det funkar helt OK att leva i, och då fjolåret helt klart tog hårt på krafterna (och plånboken, inte minst) så är det för tillfället rätt trögt med motivationen, men vi gnetar vidare och hoppas att det ska lossna lite efter helgerna:) -jag har ju några rätt galna "pet-projekts" jag oerhört gärna skulle vilja genomföra, men sen får väl även jag acceptera att även jag lyder under samma naturlagar som alla andra, så vi får se om det går att jämka ihop med verkligheten...

stice skrev:
Om jag förstått frågan rätt...
Japp, det har du:cool:. De silver/svarta lådorna är slutsteg (aka förstärkare).

Jag tillhör ju den äckligt torra falangen av hifi-nerdar som föredrar ingengörsmässigt "sunda" konstruktioner framför att satsa på esoteriska kablar, strömrenare och allt annat scamrelaterat som hifi-branschens många sharlataner hänger sig åt med nästan overklig frenesi, istället för att koncentrera sig på vad som verkligen spelar roll.

Huruvida dessa slutsteg kvalar in som ingengörsmässigt "sunda" är väl kanske på ett plan diskutabelt då det finns många alternativa starkare som nog skulle klara jobbet i princip lika bra med min uppställning, utan att jag skulle kunna höra någon skillnad... men just känslan av att man har i sammanhanget outsinliga resurser till sitt förfogande tillför faktiskt en hel del "feel-good" till ekvationen att ha ett überpotent system -lite som att ha en riktigt potent supersportbil -det är ju egentligen helt meningslöst rent transportmässigt, men ändå så jäkla tillfredställande (inbillar jag mig) att veva ner rutorna och trycka plattan i mattan emellanåt, känna den extrema accelerationen osv. Även om den mestadels står parkerad i garaget, alternativt rullar på tomgång...

• Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag gillar både planlösning och hur snyggt att faktiskt blir och vad jobb du lägger ner.
Gillar starkt alla ideér och hur insatt du verkar vara i alla grenar.

Hur tycker du om KNX? Jag förstår inte alls vitsen med att ha det i ett hem. Är själv utbildad och har gjort ett par "mindre" installationer. De som valt KNX har efter en tid bara använt det som av/på dvs bortkastade pengar eller slängt ut ETS'en som jag förövrigt tycker är onödiigt krångligt svår spec om man glömmer bort dokumentationen till förmån av 3dje part mjukvara.

-=fullmoon=- skrev:
Måste säga att jag gillar både planlösning och hur snyggt att faktiskt blir och vad jobb du lägger ner.
Gillar starkt alla ideér och hur insatt du verkar vara i alla grenar.

Hur tycker du om KNX? Jag förstår inte alls vitsen med att ha det i ett hem. Är själv utbildad och har gjort ett par "mindre" installationer. De som valt KNX har efter en tid bara använt det som av/på dvs bortkastade pengar eller slängt ut ETS'en som jag förövrigt tycker är onödiigt krångligt svår spec om man glömmer bort dokumentationen till förmån av 3dje part mjukvara.
Tackar!

Eftersom vi i nästan alla rum planerade att ha både 230V belysning i kombination med konstantströms-LED, dvs ett blandat system, så kändes det naturligt att gå ifrån "dumma" 230V-strömbrytare och istället använda sig av någon form av smarta "lysknappar", så att man dels kan sätta LED-drivarna centralt (annars måste man ju gömma undan dem i varje rum), men även för att kunna styra 230V och LED-belysningen från samma knappsats på ett smidigt sätt.

Att gå ifrån gamla hederliga "dumma" lysknappar ger också helt andra möjligheter att ljussätta rummen -i vardagsrummet använder vi i dagsläget t ex 7 LED-kanaler och 5 230V- kanaler och styr dessa genom att från knappsatsen välja lämplig "scen" (typ mysbelysning, mingel/fest, normalbelysning, läshörnan, städbelysning osv). Ett så stort antal kanaler ger helt fantastiska möjligheter att förändra rummets karaktär, men det skulle bli helt ogörligt att göra det utan ett smart styrsystem.

När systemet är färdigt kommer det även ingå lite annat lull-lull som skymmningssensor, ett antal rörelsedeckare utomhus, signalering till och från larmet och styrning av ventilation (sparläge när larmet är på, t ex), men det är huvudsakligen belysningen som varit drivande för att köra på ett smart styrsystem.

Att det blev just KNX och inget annat "smartahemsystem" var för att det är ett av få system som har många leverantörer och ett brett produktutbud, och då det används ganska flitigt i större installationer så är det en standard som har potential att leva vidare ännu många år.

Nackdelen är ju att det kostar ganska mycket och att det krävs lite kunskap att programmera upp det, men det är ju samtidigt extremt flexibelt.

Har läst igenom tråden. Grymt inspirerande läsning. Lyckas jag med en procent av det du gör är jag nöjd med mig själv. Tack för att du delar med dig!

fuselage skrev:
Har läst igenom tråden. Grymt inspirerande läsning. Lyckas jag med en procent av det du gör är jag nöjd med mig själv. Tack för att du delar med dig!
Ojdå, jag tror nästan inte att jag själv läst igenom tråden :)(...jo det har jag nog...).

-Ärligt talat så är jag rätt övertygad om att de flesta nog utan större problem kan göra i alla fall 80% av vad jag gjort utan några som helst problem. Har man sedan ett hobbyintresse för "husbyggnation" (som jag har) och ser till att läsa på en smula innan man går all-in och river väggar och what not så tror jag att det inte är några större problem att klara av 100% av vad gjort -det är inte så svårt som det ser ut!

Man bör också ha i minnet att jag tagit tjänstledigt under ett inte oansenligt antal månader för att få ordning på huset, så visst hände det en hel del under förra året, men då har ju jag haft lyxen att kunna köra på med renoverandet i betydligt större omfattning än de som måste jobba heltid.

Den stora utmaningen för mig har dock varit att inte tappa fokus -jag brukar tappa intresset när jag "klurat ut hur man gör" -efter 10 OSB-skivor så har jag fått hygglig koll på både skruvautomat och hur man slöjdar skivorna, men då nyhetens behag s a s har gått över så ska det sättas ytterligare sisådär 200 skivor till innan man kan bocka av det momentet -Inte roligt om man som jag är mer en "starter" än en "finisher..."...

En liten uppdatering så här på lördag/söndag-kanten...

Renovera hus när man jobbar heltid är tufft -riktigt jäkla tufft, speciellt om man är inne på år två... och tvingas man veckopendla till Frankrike så blir det inte mycket gjort i stugan...

Kort sagt. Allt går i sirap, och då jag för tillfället mer eller mindre veckopendlar till Paris sedan någon månad tillbaks så blir det rätt lite gjort i veckorna, som ni säkert förstår. Det jag pillat med på helgerna senaste månaderna är lilla badrummet, och då verkstad går före dokumentation så blir det bara några få bilder jag har att erbjuda denna gång:

#1 Fem rattar för att styra duschen (termostat, takmitt, takperiferi, vattenfall, och handdusch).
#2 inpassning av marormosaik på golvet
#3 Integrerad kinesimporterad duschtakmodul i drift i lilla badrummet :)

• lb_control_center.jpg
    Skapa konto
  • lillabad1.jpg
    Skapa konto
  • blingblingtakdusch.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
hevi skrev:
#3 Integrerad kinesimporterad duschtakmodul i drift i lilla badrummet :)
Är det skönt att duscha i en sån där? Är det inte svårt att låta bli att få vatten i ansiktet?

Hehe, att få vatten i ansiktet är ju halva grejen IMHO! Sen kan man väl säga som så att det är ytterst sällan som något mer än mitt-duschen strilar (förutom handduschen, måhända).

Mellan dig och mig, så handlar nog min installation mer om "feelgood factor", än om något annat...men gdamn, vad jag känner mig feelgood på mornar och kvällar när jag kör igång denna varmvattenslukare ;)

Redigerat:
  • Gilla
mångstekta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.