Takduschen ser riktigt trevlig ut. Jag gillar mosaiken också.
 
Har du lust att peka mig i rätt riktning till var du fick tag på takduschen? Jag letar efter exakt en sån.
 
dali skrev:
Har du lust att peka mig i rätt riktning till var du fick tag på takduschen? Jag letar efter exakt en sån.
Jag köpte den direkt från tillverkaren Jiangmen Hengmei Sanitary Ware Co på alibaba.com. Jag frågade om dom kunde ordna en blandare som även klarade handdusch (alltså termostat plus fyra ventiler) och det kunde dom :). Handduschen har också dold rördragning.

Det du ska tänka på är ju att blandaren måste sitta innanför tätskiktet då den (lixom de flesta inbyggnadsblandare som torgförs i Sverige) inte är godkänd för inbyggnad. Jag löste det genom att bygga en dubbelvägg där blandaren sitter, och då kunde jag även klämma in en liten infälld hylla och all slangdragning upp till duschmodulen och till handduschen utan att göra massa rörgenomföringar i tätskiktet.
 
Tack för svaret. Vad landade kalaset på (med frakt)?
 
dali skrev:
Tack för svaret. Vad landade kalaset på (med frakt)?
Oj, det var typ ett år sedan jag beställde den och jag köpte en del andra grejor samtidigt (vi var två som gick ihop med en beställning) så jag vet inte exakt, men ca 6000-7000kr inklusive DHL Expressfrakt och tull+moms, skulle jag gissa (modulen med emballage väger över 30 kilo, så det är ju en rätt bastant pjäs som ska fraktas...).
 
Cool dusch men det vill fasen till att man har vattentryck för att det ska bli annat än duggregn ur den....!!! Har själv en helt vanlig takdush och ett par något kilos tryck hit eller dit gör stor skillnad i flödet trots väl dimensionerade rör till tappstället. STockholmvatten glömmer ibland att ställa ner trycket här i området och då är det skyfall i badrummet.....
 
  • Gilla
mångstekta och 1 till
  • Laddar…
T
MathiasS skrev:
Cool dusch men det vill fasen till att man har vattentryck för att det ska bli annat än duggregn ur den....!!! Har själv en helt vanlig takdush och ett par något kilos tryck hit eller dit gör stor skillnad i flödet trots väl dimensionerade rör till tappstället. STockholmvatten glömmer ibland att ställa ner trycket här i området och då är det skyfall i badrummet.....
http://www.youtube.com/watch?v=vMITcQUe-9M
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Cool dusch men det vill fasen till att man har vattentryck för att det ska bli annat än duggregn ur den....!!! Har själv en helt vanlig takdush och ett par något kilos tryck hit eller dit gör stor skillnad i flödet trots väl dimensionerade rör till tappstället. STockholmvatten glömmer ibland att ställa ner trycket här i området och då är det skyfall i badrummet.....
Ja, jag var lite orolig för att den inte skulle fungera med annat än att man kopplar en brandslang till den, men trots att jag har rätt klena slangar mellan blandare och duschhuvud så rinner det på rätt bra (fram till blandare är det väl tilltagna dimensioner på rören). Kör man båda duschzonerna så minskar "trycket" visserligen ganska markant, men det blir ändå bra med vatten (har faktiskt tänkt sätta in strypningar för att få lite mer rimligt flöde). "Vattenfallet", däremot, slukar bra mycket mer vatten än duschhuvudena tillsammans.

Någon vecka efter att jag beställt denna jättedusch så lanserade samma företag en något mindre modell, som jag nog egentligen hellre velat ha, men då var en trälår med denna jättepjäs redan på väg till Svedala....

Anledningen till att jag funderar på att sätta in strypningar är att blandaren är av amerikansk modell, dvs den kombinerar avstängning och temperatur på samma vred (helt medurs så är vattnet avstängt, och vrider man sedan moturs så öppnar först ventilen helt på kallvatten och sedan, ju mer moturs man vrider desto varmare vatten levererar den). Styrventilerna i blandarmodulen (som öppnar flödet till de olika funktionerna) är uppenbarligen inte gjorda för att justera flödet med, då de börjar "skrika" om man håller dem halvstängda...

En annan sak jag ska byta när jag får tid är LED-belysningen, som är av RGB-typ -iof lite småroligt att kunna ändra färg med fjärrkontroll, men "vitt" ljus har helt outhärdligt dålig färgtemperatur, så jag ska försöka byta dem till LEDar från samma leverantör som i resten av huset, som har väldigt behaglig och naturlig färg.
 
riktigt snygg dush! gillar skarpt!
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Så har jag äntligen kommit mig för att grotta ner mig i värmesystemet -trimmade en hel del under höst/vinter men har inte rört någon ventil eller värmekurva sedan december, och jag måste bara säga att jag är *grymt* nöjd med värmepumpen hittills!

Visserligen har det varit en riktig mes-vinter och borran kommer väl kylas av någon grad framöver, men pumpen verkar faktiskt leverera helt i klass med energimyndighetens test.

Har gjort lite mätningar och beräkningar och kommit fram till att den inbyggda mätaren ändå är rätt nära sanningen (liiiite glädjemätning, verkar det dock som), och om jag räknar med att bara varmvatten körs över sommaren så landar jag nog kring 4,8-4,9 vilket ändå är rätt så jäkla bra (=närmare 75-80% mindre el för uppvärmning och varmvatten)!?!

Enda jag tror jag behöver ändra på under sommaren är att sätta upp en innetermostat, då pumpen brassar på lite väl generöst när solen ligger på...
 
  • Viessmann343G_energy_status.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sega saker som avhandlas nu... målaren som vi anlitade visade sig vara precis som majoriteten av hantverkare jag stött på (=en slacker av rang och helt utan yrkesstolthet), så vi har bestämt att göra om och göra rätt vad gäller spackling och målning så vi får den nivå på finish vi vill ha...

Som grädde på moset har jag veckopendlat till Paris hela våren och halva sommaren -väldigt trevligt på sätt och vis, men inte helt optimalt vad gäller att få huset klart...

Just nu är jag helt insnöad på att få "detaljerna" klara så jag kan bocka av i alla fall några rum som "helt klara". Större projekt som fortfarande återstår är ett badrum och så köket (vi har dock ett väldigt dugligt temporärt kök, så köket -som var det som brann upp- är ironiskt nog det jag tror vi kommer avsluta med!

I alla fall, projekt "fönsterbänkar" (och då egentligen vad man måste göra när man inte tänker efter före och måste skruva fast dem och sedan dölja skruvarna...):
 
  • plugg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • knäckav.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hyvlaned.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klatrt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lorens och 4 till
  • Laddar…
Satt och botaniserade bland mina gamla (mobil) bilder och kände mig genast lite mer peppad att "knyta ihop säcken" igen... av en ren slump hade jag tagit några "före-" och "efter-bilder" som ändå visar hur långt vi har kommit:
Teknik/mediautrymme före/efter, samt "lilla biografen", före/efter...
 
  • mediaföre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mediaefter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lillbioförejpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lillbioefterjpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
 
Vad är det för tv-bänk?
 
Redigerat:
bobas skrev:
Vad är det för tv-bänk?
Ingen aning, faktiskt... har ett svagt minne av att den köptes in på MIO för ett antal år sedan -den har lixom hängt hela vägen sen vi bodde i en rätt liten lägenhet. Matbord och soffor osv brukar man ju behöva uppgradera när man flyttar till större, men just den här har alltid passat perfekt under TVn... På sikt vill jag dock platsbygga hyllor runt lillbion och skrota ut TV-bänken, men tills vidare fyller den sitt syfte som "förste apparathållare".
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.