T
Sorry, missade bilden, terassdörren.......

husupp47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och eventuell ytterdörrtröskel?

tank77 skrev:
Sorry, missade bilden, terassdörren.......

[bild]

och eventuell ytterdörrtröskel?
Aha, då är jag med. Ytterdörrarna har idag tröskel 55mm över betongplattan, så ja,de nuvarande trösklarna kommer komma 5-10mm under den nya golvnivån. Hade dörrarna gått inåt hade det varit ett stort problem, men nu tänker jag bara bygga på med säg 15mm tröskelbit (eller vad som nu ser "rätt" ut).

T
Hur går det?

tank77 skrev:
Hur går det?
Jodå, det rullar på -inte lika bra fart som tidigare, dock då jag jobbat en massa senaste tiden (alltså jobba, som i "tjäna ihop lite pengar"), men lite har jag ändå hunnit med...

Flytspacklat förråd/teknikrum med golvbrunn. Gick lika smidigt som tvättstugan (som ligger i angränsande rum):
WP_20130731_011.jpg
Skapa konto

Äntligen gått loss på lilla badrummet -15mm plyfa, sen våtrumsgips:
WP_20130730_004.jpg
Skapa konto

...åsså lite mer flytspackling...
WP_20130731_017.jpg
Skapa konto

Minutiöst kollat att värmegolvet är ordentligt limmat, golvvärmen är provtryckt och så till sist en referenslinje för stengolvet i undervåningen -70kvm rätt stora kalkstensplattor ska sättas direkt mot värmegolvskivorna, så här kör vi med både hängslen, livrem och tillbedjande av högre makter för att ingenting ska gå fel, för då kan det dyrt på riktigt...
WP_20130801_001.jpg
Skapa konto

Kör med Raimondis system för att minimera fogsprång -här är i princip alla 500 kilarna i arbete: WP_20130802_004.jpg
Skapa konto

Då det både ligger golvvärme under, och plattorna är ljusa och ganska känsliga/porösa så sätter jag dem med Schönox Q9W -en snabb, vit, högvidhäftande flexibel fix för just känslig sten på Värmegolv. Sjukt lätt att dra ut och trots att den känns väldigt "tunn" så håller kammarna formen och fäster väldigt bra. Ändå går det otroligt segt med golvet -10-15kvm per dag hittills...golvet är liiite, likte för ojämnt för att bara kunna köra på och dessutom kan jag såhär med facit i hand tycka att Raimondis nuvåsystem är lite smäckigt och ogenomtänkt att jobba med -visserligen blir plattkanterna jämnare än vad jag skulle klarat av på frihand, men fix pressas lätt upp i fogen kring "plastfötterna" och då blir det ett helvete att rensa fogen, eller att för den delen få bort plastfoten som ska "snäppa loss" lätt, men som då sitter fast i fix...

För att riktigt plåga mig så dubbel-limmar jag plattorna med, då Schönox tyska chefsplattsättarguru insisterade på att det var det enda rätta för att få fullständig täckning och maximal styrka i fixförbandet med den stensort vi valt att lägga, och då snubben satt stengolv i 35-40år mer än jag så tänkte jag att han kanske vet vad han snackar om...även om det är tidsödande...

Enda egentliga nackdelen med Q9W (förutom priset) är att det är snabbhärdande, så man har kanske 45minuter på sig innan det börjar bli för hårt så här i sommarvärmen, vilket är alldeles för lite tid när man ska pilla med kilar, tvätta rent osv.

• WP_20130731_015.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Kakelfog och 2 till
  • Laddar…
Jubileum!

Idag är det exakt ett år sedan säljarens flyttstädfirma nästan eldade upp huset vi köpt...känns faktiskt lite overkligt att tänka tillbaka på året som gått och resan vi gjort både mentalt och handgripligen med huset.

Att börja dagen med att flytta ur vår visserligen fantastiskt fina lägenhet, men med mindsetet att äääääääääääääääntligen flytta in i ett hus med ytor i överflöd och en egen trädgård, garage att pyssla i osv, bara för att se sig själv avsluta dagen helt mentalt dränerad, med bohaget inskuffat i två snordyra Shurgardförråd, och på kvällen inflyttade hos fucking mamma och pappa (!), och med fler frågetecken än utropstecken i huvudet än någonsin tidigare...den dagen kommer jag nog aldrig att glömma...

Det jag heller inte kommer att glömma var det fantastiska stödet och den ovärderliga inputen från några av detta forums deltagare -utan byggahus.se så hade mitt och min sambos liv garanterat sett annorlunda ut idag.

Så, skål kamrater, i morgon börjar år två av mitt 6-månadersprojekt :)

• Gilla
Solute1 och 3 till
  • Laddar…
beer.gif happy0167.gif

Vad var det städbolaget hade gjort för att orsaka branden?

T
Är golven klara?

@Moki: Egentligen gjorde dom väl inget speciellt annat än vispa runt lite med någon vanligtvis helt ofarlig städpryl bakom kylskåpet, som då fattade eld.@tank77: Nej, stora golvet är inte klart ännu -har dock tätskiktat och klinkrat upp teknikrum och tvättstuga samt snyggat till och kopplat ihop golvvärmesystemet inför bergvärmen som ska installeras nästa vecka, sen har elektrikernvarit här för att koppla in elen och elcentralen, vilket tog en jävla tid och det funkar fortfarande inte fullt ut, men nu är det inte livsfarligt kopplat i alla fall...Tvättstuga -kör med duk även om det är betong underst -det ligger ett cellplastsystem med golvvärme emellan flytspacklat och plattan och då det verkar lite oklart vad som gäller så körde jag duk: tätskikt.jpg
Skapa konto
Klinkrat men inte fogat: klinkrat.jpg
Skapa konto
Samma procedur i teknikrummet/förrådet: teknikrum.jpg
Skapa konto

T
Ser finfint ut, lite annorlunda med att ha slukristen på diagonalen men det såg faktiskt ganska fräckt ut.

• Gilla
kysan
  • Laddar…
Ja, det var den lille matematikern som vaknade till liv i mig och gav mig uppenbarelsen att diagonalen på 14,6 cm plattor är rätt nära 20cm lång (dvs bredden på slukristen), så jag testade att klyva två plattor på diagonalen och passa in slukristen i 45 grader och jag tyckte det såg väldigt propert ut jämfört med alternativet, så då fick det bli så :)

• Gilla
kysan och 2 till
  • Laddar…
Måste ge en eloge för hur du uttrycker dig! Fantastiskt roligt å läsa:-D grymt jobbat dessutom med huset! keep up

mångstekta skrev:
Måste ge en eloge för hur du uttrycker dig! Fantastiskt roligt å läsa:-D grymt jobbat dessutom med huset! keep up
Åh, tack -du är uppenbarligen inte min gamla svensklärare. Själv brukar jag tycka att det jag skrivit ofta låter lite väl pladdrigt, och förutom att man måste kämpa med bilder och annat så jobbar ju läsplattans autocorrect f***ing högtryck för att verkligen göra texten fullständigt obegriplig så fort man flyttar blicken från textfältet :)

Gårdagkvällens och dagens aktivitet var att sätta grannsämjan på prov -bergvärmebrunnen ska äntligen borras! Pga tekniska problem så kunde dom inte etablera på måndag morgon enligt plan, utan det blev först tisdag, sen eftermiddag(!). Oh så trevligt det måste varit för mina stackars grannar som fick käka sommarens kanske sista grillmiddag med varmt väder inhöljda i ymniga mängder dieselångor och ackompanjerat till öronbedövande hamrande. Lite bilder...

Alla grabbars stora dröm -tunga maskiner i kombination med obegränsad tillgång på starksprit (tyvärr visade den sig vara denaturerad och avsedd att frostskydda kylvätskan...:)):

borr.jpg
Skapa konto

Så, istället för "två hål i väggen" så är det nu "två hål ur marken" som gäller för att värma kåken i vinter:
tvårörurmarken.jpg
Skapa konto

Imorgon blir det installation av pumpen och lite roddande med matarrör till golvvärmen o dylikt och på fredag så ska det shoppas tvättmaskin och tumlare (något som redan borde varit gjort, men som jag inte hunnit med...).

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Helgen gick åt till att bygga tvättstuga. Efter att ha monterat IKEAs diskho kan jag konstatera att IKEA uppenbarligen tror att deras kunder har minst en extra armbågsled som går att böja 180 grader bakåt samt extremt små händer men med två 20cm långa fingrar som även har greppstyrka motsvarande "jaws of life", samt är begåvade med ett sjätte sinne som gör att man intuitivt kan avgöra precis hur lite man faktiskt kan dra åt plastskräpet som levereras med för att hålla fast sagda ho i bänkskivan, innan skräpet går sönder...
... men nu kan vi tvätta kläder igen i alla fall:

WP_20130902_007.jpg
Skapa konto

• Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.