O
Jobba på! vi kan vänta på uppdateringar...
men nånting säger mig att frugan din inte kan vänta med väggar till toaletten....

Men glöm inte bort oss helt!:)
 
Dags för liten uppdatering såhär på fredageftermiddagen...Harvarit sjuk hela veckan så det här är egentligen förra veckans bravader... I alla fall... Alla tak på övervåningen har reglats ned och gipsats upp, förutom lyssningsrummet (som är lite mer komplicerat då det ska sänkas mer och även blir en aktiv komponent i akustikregleringen, och sådana lyxproblem är rätt lågprioriterade just nu) Här har allrummet reglats ned och försetts med ett batteri lågbyggande pottor i alkoven (som har lägre tak) samt rördragning till resten av spottarna -egentligen tror jag man utan problem kan dra sladdarna i utrymmet mellan glesen utan att använda sig av rör, men nu satte jag rör för det kändes mer rätt:
WP_20130224_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsså lite gips på det:
WP_20130224_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan nämna att vindsluckan var ganska pysslig att få till som vi ville ha den - vi vill få ett helt slätt, "rent" tak utan en massa lister runt luckan som skriker "LUCKA!" -Tror dock att arbetet var värt mödan, men det ser vi först när färgen åker på...

Sen var det dags att ge sig på golvvärmen i övervåningen. Efter många sömnlösa nätter och velande så bestämde jag mig för att inte lägga in ett lager spårat golvspån utan att fräsa spår i det befintliga spånet, dels för att jag tyckte det lät väldigt dyrt att lägga färdigspårat spån och för att jag inte vill bygga mer på höjden -jag har ju redan sänkt taket 50mm.

Jag åkte först till byggvaruhuset och mätte upp en spårad skiva, beställde sedan 4 frässtål då det är ganska många meter som ska spåras i hyggligt spiktäta och för mig till mångt och mycket okända vatten...

Efter att ha testat ett par meter så kände jag att det här kommer att funka -största problemet är arbetsställningen som är "krypandes på golvet". Här är testmallen under utvärdering:

spårfräsning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man fräser spår så gäller det att ha rätt djup på fräsen, fräsa spåren tvärs över balkarna och att vändningarna ligger över en balk. Jag konsulterade en byggingenjör innan jag skred till verket för att vara helt säker på att det var ett OK ingrepp, då golvspånet är limmat mot lättbalkarna under och ger dem stadga i sidled.

19mm ska det vara (men lite kan jag tillåta mig att pruta :)):
fräsdjupsmätare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa rum justerade jag mallen så jag kunde köra längre repor utan att behöva flytta mallen (som skruvades i golvet):
spårfräsmall 2.0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet efter en dags arbete i hyffsat lugnt tempo blev ca 40 kvm yta, dvs ca 200m fräsning. Hade läst in mig på att fräsa själv och det finns ju en hel del skräckhistorier... Personligen tror jag att felet som görs är att man inte förstår att man måste fräsa spåret succesivt, alltså att inte ta alla 19 mm i ett svep utan att köra två, tre vändor och succesivt öka djupet. Gör man på det sättet så går det lätt att fräsa spåren. Största problemet för mig var att limmet till den gamla golvbeläggningen dolde alla spikar så jag var tvungen att "scanna" spåret med en stark magnet först och sedan flytta eventuella spikar som var i vägen (vilket var ganska många). I alla fall, här är resultatet (jag är nöjd :)):
spärfräsning2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golvvärmespår.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_n och 5 till
  • Laddar…
Jahaja...kanske dax för en liten uppdatering -förutom lite tidsödande småpyssel såsom salning av fönster i övervåningen så har det inte gjorts många knop i huset senaste två veckorna. Dels har jag jobbat en hel del med en ny och ett antal gamla kunder vilket fått renoveringen att gå lite i stå, men så har vi även haft* trumvirvel* "semester" (att citationstecknen finns där beror på att "semestern" avverkades hos mina föräldrar som flytt vintersverige för den relativa värmen i södra Portugal -Ledig tid som spenderas med föräldrar är inte semester i egentlig mening, IMHO).

Som gammal avdankad semi-elitgolfare så kändes det dock skönt att komma ned till Portugal igen för att försöka hitta svingen -jag viste ju att den gömmer sig i nå'n buske där nere eftersom jag tappade den helt 2011 då jag var där senast...även om jag inte riktigt hittade igen den så var det i alla fall rätt trevligt att idka primitivt jordbruk med farsgubben på några av de bästa banorna landet har att erbjuda, samt att få ett litet avbrott från den molande känslan att jag faktiskt har möjlighet att åka ut till huset och jobba lite till...och istället inmundiga ymniga mängder vuxensaft till rediga bitar mört kött, underbar fisk och ett och annat skaldjur med tillbehör.

Så, veckans uppdatering får bli:
WP_20130322_020 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
O
Skål!
 
WP_20130417_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130418_002 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130418_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130410_001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130411_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130417_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jomen jahaja...har fått konfirmerat från "första person" att samtliga grannar "av rang" hänger här på bygga.se... -och jag kan meddela att dom är säedeles naiva, alla tre. Samtliga har innan det ens yppats någonting icke-psykopatiskt från min sida, erbjutit sig att hjälpa till "om det skulle vara något"...

I rest my case..
 
Frågan är hur många sådana här man måste hinka i sig för att förstå vad du menar nu.....



 
av just "domdära", så behövs ett fåtal... :) .
 
O
Men eftersom dom är goda så kan man ta ett par extra....:)
 
hehe, fattar ingenting av det där inlägget... Grymt impad av det jobb du gjort hittils med renoveringen!
 
Hehe, man kan väl säga som så att inlägget "gick i tryck" lite väl tidigt -är med största sannorlikhet något av det mest överjävligt märkliga jag någonsin lyckats posta på ett internetforum. Jag har därför valt att tillsätta en oberoende haverikommission för att bringa klarhet i händelseförloppet:

Haverikommissionen meddelar i sin utredning av händelsen att TS i initialskedet av att författa en episk och underhållande uppdatering istället för att förhandsgranska de hastigt och huller-om-buller uppslängda bilderna lyckats komma åt "posta-knappen". Under försöket att editera inlägget till någonting inte helt obegripligt stängde TS läsplatta av sig. TS försökte då återstarta läsplattan vilket lyckades. När tråden väl surfats upp igen distraherades TS tillfälligt av ett nytt inlägg som innefattade kommentarer och frågeställningar kring en bild på en särdeles god öl. TS valde då att först svara på inlägget om ölen. Kort därefter stängde läsplattan återigen ned sig. Denna gång gick det inte att starta om då nedstängningarna berott på låg batterinivå. När TS väl fått tag på en laddare och för tredje gången surfat upp tråden så visade det sig att byggahus.se har någon form av tidsgräns på editering av inlägg, vilken nu passerats, varvid det helt märkliga och osammanhängande inlägget nu blir kvar för all framtid -lite som ett obegripligt modernt konstverk, skapat av slumpen, elektronbrist i plattan, allt för dåligt målfokus och byggahus.se något, i mitt tycke, märkliga editeringspolicys...

Nu orkar jag inte riktigt skriva om inlägget ovan till någonting mer begripligt, men som ni ser så har det spacklats lite, målats lite och gipsats lite mer i trappen -inte så spännande, jag vet. -därav tänkte jag även sockra inlägget med den lilla solskenshistorien om sambons klocka som tappades under snöskottning i början på december. I slutet på april, då det sista av den gigantiska snöhögen höll på att smälta bort så tittar den plötsligt fram under snön, klockan.

Klockan har blivit överkörd ett par gånger (tappades uppenbarligen på garageuppfarten) och sedan uppskottad i sagda snöhög. Det märkliga är inte att den är mer eller mindre helt mosad, saknar glaset och har legat i en smältpöl i ett antal månader. Det märkliga är att klockhelvetet fungerar!?! Den tickar och går, sekundvisaren rör på sig, och visar t o m korrekt tid!
 
Redigerat:
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Jahaja...det har ju flutit lite vatten under broarna sedan senaste uppdateringen så det kanske är dags att damma av den här tråden lite...

Värmegolv på gång -notera den McGyvade rörsnurran gjord av en rullbräda som ser till att slangen inte ska få knixar när den ringlas ut:
husupp18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trampa trampa trampa trampa! Gick ändå otroligt smidigt och fort att ringla ut och få ner all golvvärmeslang i plåtarna:
husupp19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåpet börjar så smått fyllas:
husupp20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite småläskigt att klippa till rören -inte kul om man klipper för kort...
husupp21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åsså provtryckning:
husupp22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med provtryckningen avklarad var det dax att lägga golvet på övervåningen -valet föll tillslut på enstavig, "livlig", bostad, naturoljad ek med mikrofasade kanter i alla rum:
husupp27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före slutbehandling med matt vaxolja:
husupp28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en hel del gnuggande är alla 80 kvadrat oljade och klara:
husupp29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Experimentsatsen "Den lille ventilationsteknikern" har anlänt:
husupp14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såga upp schakt till vinden för FTX-systemet:
husupp23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rördragning pågår -inte min favvoarbetsplats med dammet, värmen och framförallt de rostiga spikarna i taket som sitter på perfekt höjd för att ge den som är dum nog att krypa runt på vinden rediga köttsår på ryggen:
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite isolering på det:
husupp25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...åsså ner till undervåningen för att dra larmkablaget till magnetsensorer och krossdetektorer till fönster och dörrar:
husupp17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplat och klart!
husupp16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip enda uppgiften jag lejt bort och inte gjort själv i det här projektet var att spackla och måla övervåningen. Jag gjorde det för att spara tid...Hade såklart oturen att kontraktera norra Europas söligaste målare för att få övervåningen inflyttningsbar -tog honom på rekommendation från en god vän, men såhär i efterhand är det bara att konstatera att jag kunnat göra i princip allt oändligt mycket bättre och snabbare själv. Blev ändå, efter att ha lagt otaliga timmar på att påpeka och styra upp slarv, missar och flagranta försök till fusk rätt OK. Här har tak och väggar fått lite spackel på sig:
WP_20130417_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med golvvärmen i övervåningen på plats och alla ventilationsrör färdigdragna, och en målare på övervåningen var det så äntligen dags att stänga taket i undervåningen (vågade inte göra det innan golvvärmerören var på plats då rören dragits i skyddsrör mellanbjälklaget -det är rätt tufft att mata in fem, tio meter PEX i skyddrör:
husupp30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husupp31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha väntat i en halv evighet på att målaren skulle färdigställa övervåningen tröttnade jag och monterade dörrarna innan sista strykningen:
husupp32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...det har hunnits med en hel del annat också, men det får vänta tills nästa gång jag får för mig att uppdatera:..
 
Redigerat:
Bilderna verkar inte fungera tyvärr.
 
iSnobben skrev:
Bilderna verkar inte fungera tyvärr.
Hmm...jag ser bilderna när jag är inloggad, men inte annars!?! Testar en gång till, annars får admin försöka få fram dom då dom ligger här på byggahus' server:

----------------------------------------------------------------------------------------------

Jahaja...det har ju flutit lite vatten under broarna sedan senaste uppdateringen så det kanske är dags att damma av den här tråden lite...

Värmegolv på gång -notera den McGyvade rörsnurran gjord av en rullbräda som ser till att slangen inte ska få knixar när den ringlas ut:

husupp18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trampa trampa trampa trampa! Gick ändå otroligt smidigt och fort att ringla ut och få ner all golvvärmeslang i plåtarna:

husupp19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarskåpet börjar så smått fyllas:

husupp20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite småläskigt att klippa till rören -inte kul om man klipper för kort...

husupp21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Åsså provtryckning:

husupp22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med provtryckningen avklarad var det dags att lägga golvet på övervåningen -enstavig, "livlig", bostad, naturoljad ek med mikrofasade kanter i alla rum:


husupp27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före slutbehandling med matt vaxolja:

husupp28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en hel del gnuggande är alla 80 kvadrat oljade och klara:

husupp29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Experimentsatsen "Den lille ventilationsteknikern" har anlänt:


husupp14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såga upp schakt till vinden för FTX-systemet:

husupp23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rördragning pågår -inte min favvoarbetsplats med dammet, värmen och framförallt de rostiga spikarna i taket som sitter på perfekt höjd för att ge den som är dum nog att krypa runt på vinden rediga köttsår på ryggen:

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

åsså isolering...
husupp25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





...åsså ner till undervåningen för att dra larmkablaget till magnetsensorer och krossdetektorer till fönster och dörrar:


husupp17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplat och klart:
husupp16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




I princip enda uppgiften jag lejt bort och inte gjort själv i det här projektet var att spackla och måla övervåningen. Jag gjorde det för att spara tid...Hade såklart oturen att kontraktera norra Europas söligaste målare för att få övervåningen inflyttningsbar -tog honom på rekommendation från en god vän, men såhär i efterhand är det bara att konstatera att jag kunnat göra i princip allt oändligt mycket bättre och snabbare själv. Blev ändå, efter att ha lagt otaliga timmar på att påpeka och styra upp slarv, missar och flagranta försök till fusk rätt OK..



Med golvvärmen i övervåningen på plats och alla ventilationsrör färdigdragna, och en målare på övervåningen var det så äntligen dags att stänga taket i undervåningen (vågade inte göra det innan golvvärmerören var på plats då rören dragits i skyddsrör mellanbjälklaget -det är rätt tufft att mata in fem, tio meter PEX i skyddrör:


husupp30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husupp31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Efter att ha väntat i en halv evighet på att målaren skulle färdigställa övervåningen tröttnade jag och monterade dörrarna innan sista strykningen:
husupp32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
Snyggt golv på ovanvåningen!
 
tlundberg skrev:
Snyggt golv på ovanvåningen!
Ja, det blev faktiskt riktigt bra -det var lite av en chansning då golvet inte är av de kända "svenska" märkena utan vi sprang på det på en liten butik som råkade ha det på kampanj, så då slog vi till. Några plankor stack ut lite väl mycket så dom sorterade vi bort (killen i butiken var noga med att påpeka att vi skulle räkna med lite extra spill om vi ville ha det lite mer homogent när vi la beställningen, så det hade vi ju räknat med).

Golvet slutbehandlades med osmo matt hårdvaxolja, vilket ger en riktigt trevlig och tålig finish, men luktar rätt starkt av lösningsmedel i en vecka eller så efter det att man lagt på det -lägger man ett helt våningsplan som vi gjorde så bör man se till att ordna logi någon annan stans, i alla fall ett par, tre dagar om man inte vill offra alla hjärnceller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.