Mycket intressant redogörelse, det verkar som försäkringsbolaget agerar ansvarsfullt. Jag förmodar att du kan rekommendera det bolaget. Om du hade haft möbler som rökskadats hade väl ozon använts i större utsträckning.

Henri skrev:
Mycket intressant redogörelse, det verkar som försäkringsbolaget agerar ansvarsfullt. Jag förmodar att du kan rekommendera det bolaget. Om du hade haft möbler som rökskadats hade väl ozon använts i större utsträckning.
Min nyvunna erfarenhet är att det handlar mer om handläggaren än om bolaget. IF, som det rörde sig om i mitt fall, var initialt extremt motsräviga till att vilja reglera skadan initialt (du kan läsa mer om det på annat ställe här på byggahus.se), men när dom efter någon veckas IMHO tämligen fult rävspel väl insåg att dom inte skulle kunna slingra sig ur ansvarsfrågan, så har det bara varit bra erfarenheter från deras handläggare.

Dock kan jag tycka att handläggaren som ringer upp ifrån IF och försöker få oss att via telefon erkänna att det borde vara vår försäkring som ska täcka spektaklet -timmar efter att vårt hus förstörts under säljarens ansvar- är riktigt jävla lågt...

hevi skrev:
Eftermiddagen spenderades till att massakrera resterande väggar -då motstående vägg är en (för 70-talet) formidabel panoramaglasvägg med lika fantastisk utsikt som insyn, så gäller det nu att jobba snabbt med att regla och täcka den nya, för 2000-talet våtrums-specade väggen, alternativt så får man välja på att hålla sig eller låta sina två "jag jobbar hemmifrån-grannar" beröva en det sista lilla unset av privatliv man har kvar... !
[bild]
Haha!

O
hevi skrev:
[bild]
Öppen planlösning... är inte det de senaste....:p

Odjuret skrev:
Öppen planlösning... är inte det de senaste....:p
Även om vi vurmar för öppna ytor så tror jag vi gör ett undantag i detta fall ;)

Lite som kronprinsessan i ett tidigt filmklipp skriker "MERA KÖTT!" så har jag nog skrikit "MERA SKRUV!" så det gått hål i huvudet på mina stackars handräckare senaste månaden. Galna mängder skruv det går åt till ett hus!?!

I alla fall, senaste veckan har varit lite halvpunkterad av att jag varit tvungen att styra upp lite på jobbsidan (alltså det som jag egentligen gör när jag inte renoverar hus). Veckan som gick blev därför inte jätteproduktiv, och en hel del tid ägnades åt de berömda sista "20%",dvs göra allt det där småpillet som tar så in i helvete med tid men som inte syns på bild..,

I alla fall:"Apburen" på plats. 45x70 reglar med cc30 för att 15mm konstruktionsplyfa med 120cm bredd och våtrmsgips med 90-bredd ska kunna samexistera utan allt för mycket sågande:
badrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB på ytterväggen:
badrum4.jpg
Skapa konto

...åsså lite gips på det. Klart!
badrum5.jpg
Skapa konto

Resterande dagarna agerade jag jourhavande kompis åt en av mina kunder så då blev det inte mycket gjort i huset, men i lördags så smällde sambon och jag upp "steg 2" av väggen i musikrummet -porösboarden, som ska sandwitchas mellan OSBn och gipset för att öka förlusterna i sido- och bakväggarna. Kan nämnas att min far, som startade sin yrkeskarriär som feriearbetare i en av de första tretex/porösboard-fabrikerna påpassligt höll sig undan denna dag, efter att ha förklarat att "porösboard i princip inte är någonting annat än ett gigantiskt, allt för tjockt, jävligt strävt skethuspapper". Min egenupptäckta erfarenhet av detta festliga material är att det kombinerar bearbetningssvårigheten hos OSB-skivan, med de damm- och luftrörsretande-egenskaperna hos stenull. Karraktärsprövande sysselsättning, att slöjda med porösboard, med andra ord, men som ni alla vet...det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :) :
musikrum1.jpg
Skapa konto

musikrum2.jpg
Skapa konto

Högtalarväggen får ingen porösboard utan ska eventuellt dubbelgipsas, men med tanke på hur styv väggen är redan nu så tror jag inte att det behövs:

musikrum3.jpg
Skapa konto

Utöver det så har det småduttats med diverse tidsödande men extremt viktigt småpyssel för att få alla delar av huset tätt och bra...mina "renoveringsskor" har dock efter tre månaders kravlande på betonggolven blivit allt annat än täta. Somliga går i trasiga skor...
trasigaskor.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Åsså lite gips på porösboarden:
musikrum4.jpg
Skapa konto

Extra täta skruvar för att säkerställa att väggarna inte skramlar loss när jag öppnar spjällen på vid gavel:
musikrum5.jpg
Skapa konto

Nästa steg för detta rum är att sänka taket ett mycket noga uträknat antal centimeter, sätta in dörren och sedan köra ett par svep med mätmicken för att se hur rummet reagerar och vad som behöver ytterligare åtgärder. Dock kommer mitt esoteriska musikåtergivnings-rum få vänta till sist med att färdigställas då även jag värdesätter tillgång till kök och badrum högre än en akustikreglerad hemmabio...

Vad gäller bilderna så har jag insett att ju fler väggar som kommer upp desto svårare blir det att fota med mobilen, som inte är så vidvinklig. Får se om jag orkar plocka med systemkameran i fortsättingen. Fördelen är att bilderna blir mer berättande, men nackdelen är att molnkoppling saknas, så det blir mycket mer manuellt arbete att slänga upp bilder här...ja, jag vet...dagens I-landsproblem?!? :)

Redigerat:
Snart dags för det roligaste spackling och målning...... (Not)

Larsa skrev:
Snart dags för det roligaste spackling och målning...... (Not)
Spacklingen är ett av få moment som jag tänker leja till då det är lite för tråkigt och tar lite för lång tid att gneta med på egen hand. Dessutom är det svårt att fuska med utan att det syns :)

imponerande!

Lycka till i fortsättningen!

hevi skrev:
Vad gäller bilderna så har jag insett att ju fler väggar som kommer upp desto svårare blir det att fota med mobilen, som inte är så vidvinklig. Får se om jag orkar plocka med systemkameran i fortsättingen. Fördelen är att bilderna blir mer berättande, men nackdelen är att molnkoppling saknas, så det blir mycket mer manuellt arbete att slänga upp bilder här...ja, jag vet...dagens I-landsproblem?!? :)
Finns lösningar på alla dina problem.

Galaxy Kamera

Noseone skrev:
Finns lösningar på alla dina problem.

Galaxy Kamera
Neeej, jag vill inte ha mer prylar ;)

Idag så passade jag på att bila för de nya avloppsrören i dushrummet. Vi kastar om hela planlösningen för att klämma in en duschhörna också. Visste att det skulle bli en del pyssel då röret till huvudstammen ligger djupt. Som bonus så visade det sig att någon tappat ner ett par, tre långtradare med armeringsjärn i golvet, och som pricken över i så låg huvudledning och ledning till garaget några cm under betongen, i princip dikt an mot det gamla toalettröret, där jag satte in första stöten med hiltin.:confused:

Elöret till garaget blev lite åtgånget innan jag insåg vad jag bilade mot, men efter ett mms och ett snack med elektrikern som sa att det inte är ett stort jobb att fixa och heller inte jätteakut, så kunde jag pusta ut och köra vidare. Så här såg det ut efter 5 timmars bilande och grävande, funderande och huvudkilande:
WP_20130125_030.jpg
Skapa konto

Dusch till vänster, toa till höger och handfatet närmast

Oj, det där är ju värre än spackling.... Jag har gjort samma sak flera gånger (på olika ställen), och det är ett riktigt skitjobb. Har tom investerat i en riktig blå Bosch bilmaskin modell större så att det går lite snabbare....

hevi skrev:
Nästa steg för detta rum är att sänka taket ett mycket noga uträknat antal centimeter, sätta in dörren och sedan köra ett par svep med mätmicken för att se hur rummet reagerar och vad som behöver ytterligare åtgärder. Dock kommer mitt esoteriska musikåtergivnings-rum få vänta till sist med att färdigställas då även jag värdesätter tillgång till kök och badrum högre än en akustikreglerad hemmabio...

:)
Kul att vi får följa ditt lilla projekt. Själv blir jag mest nyfiken på akustikregleringen i soon to be biorummet.....

Har ett liknande projekt i tioårsplanen och där kommer det iprincip vara fullt antal frihetsgrader vad gäller placering av väggar. Ok, bredden på rummet är given men väggarna kan ju byggas icke parallella etc. Finns det generellt något att tjäna på att bygga innerväggar icke parallella eller löser man ev akustikrelaterade problem med absorbenter etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.