612 374 läst · 1 576 svar
612k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Ja, jag har varit så att säga aktivt sjuk nu i tre år. Visst det har säkert kostat mig när en miljon i inkomstbortfall (lite överdrivet) men själva sjukdomen, har inte kostat mer än 1400x3 (högkostandsskydd, tror det är 1400), 1000x3(högkostand mediciner) samt kanske 6000 för sjukhusvistelse. Ungefärliga siffror. Så säg runt 15000:-. Vi har haft en stor hund som tyvärr haft en del problem med hålsan, dåliga tassar och äter stenar och spik. Samt 3 katter som hittar på elände hela tiden. Dessa har säkert kostat 4-5 gånger så mycket under samma period. Även om de är försäkrade så gott det går...Anna_H skrev:
Men det är för väl att det är åt det hållet som många säger. Djur är trots allt bara djur, även om vi älskar dem. Men i slutändan så är det människorna som måste prioriteras. Djur och framför allt husdjur (dvs inte nyttodjur) är trots allt en frivillighet, något extra. Något man kan prioritera bort.
Visst svider veterinärsräkningarna. Och visst har jag varit lite trött när vi betalt 10.000+ för att vår hund åt upp ett smörpaket som inte kom ut. Men har vi pengar så betalar vi gladeligen för att djuren är så viktiga, men samtidigt så förstår vi att det är vårt val att skaffa husdjur. Och vi vet att de kostar.
Funderar ofta på USA. Detta FRAMSTÅENDE (?) land. Där de inte ha
r fri sjukvård. Har släkt där, varav en drabbades av någon form av nervsjukdom. Min pappas kusin fick sälja allt för att vårda henne. Allt. Hem, bil allt. Och ändå räkte inte pengarna till. Jag tror han pratade om runt 50.000 i månanen för sjukhusräkningar och mediciner. Man undrar hur framstående USA egentligen är ibland.
Såg i någon Micheal Moore film att till och med Cuba har fri sjukvård.
Mvh
Stefan
Har förresten bokat möte med försäkringskassan. Nästa onsdag.
Behöver jag ha med något förutom sjukintyg (vilket de borde ha) samt lite info om de blanketter ooch livränta som jag fått info om här.
Gick snabbare att få till ett möte än vad jag trott. Har inte haft högt anseende om FK innan. Kankse mest för att de känns så långt bort. Hoppas jag kan få en ny mer positiv bild.
Behöver jag ha med något förutom sjukintyg (vilket de borde ha) samt lite info om de blanketter ooch livränta som jag fått info om här.
Gick snabbare att få till ett möte än vad jag trott. Har inte haft högt anseende om FK innan. Kankse mest för att de känns så långt bort. Hoppas jag kan få en ny mer positiv bild.
Tycker också skatten är väl hög. Men jag vet inte vad den går till. Skulle vara intressant att se en lista på vad den används till i %. Frågan är om vi tycker att skatten är hög efter det?Lostmoose skrev:
http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@mainnews/@se/documents/article/cid_682679.pdf
Sen är det väl lite meckigt att stapla upp det sådär eftersom många utgifter hör ihop. Många arbetslösa ger höga bostadsbidrag typ.
Sen är det väl lite meckigt att stapla upp det sådär eftersom många utgifter hör ihop. Många arbetslösa ger höga bostadsbidrag typ.
Tack! Den där ska jag kika igenom vid tillfälle.Noseone skrev:
Jag har en dotter på dagis, kör bil på våra vägar och har gått 12 år i skolan, så visst anser jag att jag ska betala skatt.
Däremot har jag inte förstått varför jag ska vara med och betala mångmiljonbelopp för något konstverk i en park jag aldrig kommer att besöka när man samma dag kan läsa att det saknas undersköterskor, för att dra ett exempel.
Nej,Lostmoose skrev:Tack! Den där ska jag kika igenom vid tillfälle.
Jag har en dotter på dagis, kör bil på våra vägar och har gått 12 år i skolan, så visst anser jag att jag ska betala skatt.
Däremot har jag inte förstått varför jag ska vara med och betala mångmiljonbelopp för något konstverk i en park jag aldrig kommer att besöka när man samma dag kan läsa att det saknas undersköterskor, för att dra ett exempel.
Det håller jag med om. Mycket som placeras fel. Men frågan är hur stor det är som gör det. Ofta verkar det som att dessa felplaceringar blir belysta i media och ansvariga politker blir hängda. Vet inte hur stort mörkertalet är, men det kan ju vara så att tex bygga en jättestaty av pinoccio i Borås osv inte är en så stor del av budgeten. Kanske är en försvinnande del som går till sådana saker. Men visst det är snett... Att en undersköterska som jobbat i 20-30 år tjänar mindre än en nyexad systemvetare tex.
Tittar man på pdf:en så hittar jag två delar som kan vara tveksamma:
Allmän offentlig förvaltning 11 %
Övrigt 7 %
Vet inte vad som ingår i dessa, offentlig förvaltning. Gissar att konst osv ingår här?
Säkert är en stor del av dessa 18% vettiga investeringar, likaväl som det finns tveksamma investernigar både där i övriga 82%.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 455 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 455 inlägg
Jag kan också bli sur över skatterna ibland, men när jag stannar upp och tänker efter så är det inte de höga skatterna i sig utan slöseriet med skattepengar som jag ogillar. Har man sett hur mycket vi faktiskt får för våra skatter eller hur hårt det drabbar de som inte har samma system så har man oftast förståelse för skatterna. Men när kommuner bygger skrytarenor åt något idrottslag samtidigt som man lägger ned skolor och försämrar villkoren i vården, ja då blir jag arg!
Nåja, jag tänker åtminstone smita ned till systembolaget och donera lite pengar till dina mediciner imorgon Stew, och det ska bli mig ett sant nöje!
Nåja, jag tänker åtminstone smita ned till systembolaget och donera lite pengar till dina mediciner imorgon Stew, och det ska bli mig ett sant nöje!
Knappast uppmuntrade men något som nog kan ge lite aggressiv energi är att kolla in slöseriombudsmannens sida eller Facebook, sjukt skrämmande hur skattemedel används.
Killen bakom hade för övrigt cancer som han överlevde och startade av den anledningen projektet!
Ha det så länge/
Killen bakom hade för övrigt cancer som han överlevde och startade av den anledningen projektet!
Ha det så länge/
Kan inte sova. Nervös för morgondagen... Ligger här och tittar på once upon a time.
Att ett piller kan vara så skrämmande. Är mest rädd för att min kropp inte ska klara av biverkningarna. Om den bara gör det så tror jag faktiskt att medicinen kan göra gott... Men jag vet hur lätt det är att slå ut kroppen. Räcker att medicinen pajjar magen. Ett par dagar går bra. Men jag kommer leva med denna medicinen tills jag dör. Och efter ett par veckor med pajj mage eller massa illamående är man inte fräck. Känner flera sjuka som varit tvunga att sluta med sina bromsmedicner pga sådana verkningar.
Undrar hur lång tid det tar innan jag vet om jag klarar pillrerna eller ej. Så jobbigt att inte kunna fråga någon. Ingen vet i och med att knappt några testat medicinen innan. Jag är typ en labbråtta. Får inte svar på något.
Ska vara på sahlgrenska 10 i morgon. Hade helst sett att det var lite senare så att jag kunnat sova ut lite.
Tur att jag sovit gott de senaste nätterna. Då klarar jag en sömnlös natt.
Huga huga somarstuga.
Att ett piller kan vara så skrämmande. Är mest rädd för att min kropp inte ska klara av biverkningarna. Om den bara gör det så tror jag faktiskt att medicinen kan göra gott... Men jag vet hur lätt det är att slå ut kroppen. Räcker att medicinen pajjar magen. Ett par dagar går bra. Men jag kommer leva med denna medicinen tills jag dör. Och efter ett par veckor med pajj mage eller massa illamående är man inte fräck. Känner flera sjuka som varit tvunga att sluta med sina bromsmedicner pga sådana verkningar.
Undrar hur lång tid det tar innan jag vet om jag klarar pillrerna eller ej. Så jobbigt att inte kunna fråga någon. Ingen vet i och med att knappt några testat medicinen innan. Jag är typ en labbråtta. Får inte svar på något.
Ska vara på sahlgrenska 10 i morgon. Hade helst sett att det var lite senare så att jag kunnat sova ut lite.
Huga huga somarstuga.
Du fixar det! 👍👍👍Stew skrev:Kan inte sova. Nervös för morgondagen... Ligger här och tittar på once upon a time.
Huga huga somarstuga.
Amerikanerna är ju lite korkade, de har dålig insikt om resten av världen och tror att deras system är det enda och bästa, vill inte riktigt säga "de får skylla sig själv" även om man ibland har lust.
Jag har inget emot att betala skatt om det görs något vettigt för pengarna men vi har politiker som är duktiga på att se till att de slösa bort på meningslösa projekt.
Skolor, sjukvård och bostadssituationen blir sämre men ändå har regeringen råd att avsätta 5 miljoner till en cermoni för nya svenska medborgare som ska hållas i kyrkan, cermonin är frivillig.
Eller politiker som lyfter lön så länge de är arbeteslösa tills de får en ny anställning vilket resulterar i att de inte skaffar något nytt arbete eftersom de annars blir av med sin ersättning.
Samtidigt som F-kassan tvingar cancersjuka att arbeta eller att arbetsförmedlingen tillsammans med akassan tvingar folk att flytta dit jobben finns eller blir utförsäkrade.
Jag har inget emot att betala skatt om det görs något vettigt för pengarna men vi har politiker som är duktiga på att se till att de slösa bort på meningslösa projekt.
Skolor, sjukvård och bostadssituationen blir sämre men ändå har regeringen råd att avsätta 5 miljoner till en cermoni för nya svenska medborgare som ska hållas i kyrkan, cermonin är frivillig.
Eller politiker som lyfter lön så länge de är arbeteslösa tills de får en ny anställning vilket resulterar i att de inte skaffar något nytt arbete eftersom de annars blir av med sin ersättning.
Samtidigt som F-kassan tvingar cancersjuka att arbeta eller att arbetsförmedlingen tillsammans med akassan tvingar folk att flytta dit jobben finns eller blir utförsäkrade.
Tack. Nu har jag börjat bli trött och då tar jag mina sömnisar. Tar lite extra ikväll. Lär vara utslagen om 20 min ungefär.D09 skrev:
Konstig natt. Vill ju starta behandlingen, men vill inte somna... Vill inte gå upp tidigti i morgon. Vill inte åka dit i morgon. Vill inte träffa läkarna. Och jag vill inte börja behandlingen. Känner mig eǵentlien inte alls redo. Tanken var att jag skulle vara stark när jag statte igång den. Som innan sommaren. Inte svag och åker in och ut på sjukhus som en jojo. Men jag har inget alternativ.Det är det som varit värst vad det gäller sjukdomen. Bristien på alternativ. För mig har det bara funnits ett slingrigt spår. Detta eftersom sjukdomen är så ovanlig (Färre än 10 i svergie får den per år, de flesta över 65). För vanligare sorter har patienterna vissa val att göra, Ofta kan de dock vara begränsade. Men jag har aldrig kunnat välja något. Därimot har jag kunnat kräva en del. Tex caprelsa. Om jag inte legat på min överläkare i 1.5 år så hade jag inte startat behandlingen i morgon.... Och det är så jag måste tänka. Detta har ju ju fajtatts för så mycket. Och även jag önskar att behandlingen hade kunna startas innan min hals var helt förstörd, vilket den är, så är det ändå dags.
Ja så måste jag se det, ett stort delmål. Det är så många som har fajtats för att jag ska få ta del av den. Ingen ville betala för medicnien. Till slut satte min överläkare ner foten och sa att då tar vi kostnaden själva. Har stor respekt för honom, och utan honom hade jag nog inte funnits idag.
Så mycket blande känslor för ett piller...
Nästan värt att hänga ut överläkarens namn?Stew skrev:Tack. Nu har jag börjat bli trött och då tar jag mina sömnisar. Tar lite extra ikväll. Lär vara utslagen om 20 min ungefär.
Konstig natt. Vill ju starta behandlingen, men vill inte somna... Vill inte gå upp tidigti i morgon. Vill inte åka dit i morgon. Vill inte träffa läkarna. Och jag vill inte börja behandlingen. Känner mig eǵentlien inte alls redo. Tanken var att jag skulle vara stark när jag statte igång den. Som innan sommaren. Inte svag och åker in och ut på sjukhus som en jojo. Men jag har inget alternativ.Det är det som varit värst vad det gäller sjukdomen. Bristien på alternativ. För mig har det bara funnits ett slingrigt spår. Detta eftersom sjukdomen är så ovanlig (Färre än 10 i svergie får den per år, de flesta över 65). För vanligare sorter har patienterna vissa val att göra, Ofta kan de dock vara begränsade. Men jag har aldrig kunnat välja något. Därimot har jag kunnat kräva en del. Tex caprelsa. Om jag inte legat på min överläkare i 1.5 år så hade jag inte startat behandlingen i morgon.... Och det är så jag måste tänka. Detta har ju ju fajtatts för så mycket. Och även jag önskar att behandlingen hade kunna startas innan min hals var helt förstörd, vilket den är, så är det ändå dags.
Ja så måste jag se det, ett stort delmål. Det är så många som har fajtats för att jag ska få ta del av den. Ingen ville betala för medicnien. Till slut satte min överläkare ner foten och sa att då tar vi kostnaden själva. Har stor respekt för honom, och utan honom hade jag nog inte funnits idag.
Så mycket blande känslor för ett piller...
människor som kan sätta ner foten när något är så fel bör få all heder i världen.
All lycka till nu idag.