3 088 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Eluttag funkar ej trots ström
J J-banan skrev:
Du har alltså mätt upp 230v mellan fas och nolla via bläcken i uttagen, med multimeter? Eller hur mätte du upp att du har "ström" till uttagen?J Jonaskaboonas skrev:
Tack för alla svar och all hjälp! Jag följde kablarna bakåt och visst fasen var det en neutralledare som inte hade satt sig ordentligt i en wago. Åtgärdade det och nu funkar det klockrent!
Uttaget har jordanslutning, alltså ska uttaget jordas!J Jonaskaboonas skrev:Hej igen!
1. När förstnämnda uttag samt dimrar sattes in i badrummet så drogs det även ström vidare till ett uttag som sitter på andra sidan väggen. Noterade att det är samma problem med det uttaget(pennan säger att det är ström, jag testar en laddare och det funkar i en sekund innan det stendör, knappt något utslag i multimetern).
2. Har öppnat båda uttagen och allt sitter ordentligt och ser bara bra ut...
3. Även en paxfläkt är inkopplad på samma säkring och den fungerar som den ska.
4. Hjälp!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser hålen för jordanslutningarna mellan fas & nolla.
Är detta gjort av en elektriker eller av ”nån annan”?J Jonaskaboonas skrev:Hej igen!
1. När förstnämnda uttag samt dimrar sattes in i badrummet så drogs det även ström vidare till ett uttag som sitter på andra sidan väggen. Noterade att det är samma problem med det uttaget(pennan säger att det är ström, jag testar en laddare och det funkar i en sekund innan det stendör, knappt något utslag i multimetern).
2. Har öppnat båda uttagen och allt sitter ordentligt och ser bara bra ut...
3. Även en paxfläkt är inkopplad på samma säkring och den fungerar som den ska.
4. Hjälp!
Skulle säga följande:Purre skrev:
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ordat-infälld-16a-ip21-snabbanslutning-svart/
https://www.se.com/se/sv/product/do...ename=Schneider+Electric_Renova_WDE011303.pdf
Jag har inte sett något renova eurouttag, men alla Schneider eurouttag har idag en jordanslutning för att parkera jordtråden.