D
F fribygg skrev:
Nå, tillgången på kärnkraft påverkar väl priset på el i december om det är som du @djac skriver att det skulle bli en skillnad.
Nä, det är ju i sak korrekt, nu är ju de flesta kvar i någon sorts frustration över att elpriset gått från 50 öre till 3 kronor, alltså en ökning med 600%, jag förstår nu att du har släppt det helt och skulle nöja dig med några ören i sänkning, det lurade mig lite :)
 
G
D djac skrev:
De ber om 5 miljarder men ska de få det? Att en del av EUs investeringar för utveckling gåt till Sverige istället för andra länder stör inte mig iaf.
Troligen kommer Hybrit få massor med bidrag annars går inte kalkylen ihop. Vattenfall, Svk, Lkab, SSAB Energimyndigheten och EU kastar pengar åt Hybrit samtidigt som det eldas brunkol inom EU för att producera el.
Ja det är kanske bra att lite "EU pengar" går tillbaka till Sverige men då kanske EU kräver ännu mer av oss?
 
G OMathson skrev:
Troligen kommer Hybrit få massor med bidrag annars går inte kalkylen ihop. Vattenfall, Svk, Lkab, SSAB Energimyndigheten och EU kastar pengar åt Hybrit samtidigt som det eldas brunkol inom EU för att producera el.
Ja det är kanske bra att lite "EU pengar" går tillbaka till Sverige men då kanske EU kräver ännu mer av oss?
Jo så här ser deras egen redovisning ut
"Projektet får totalt 143 miljoner euro för en demonstration i industriell och kommersiell skala av en komplett värdekedja för vätgasbaserad järn- och ståltillverkning, från gruva till fossilfritt stål."
https://www.hybritdevelopment.se/hybrit-far-stod-fran-eus-innovationsfond/

Sen är det en till viktig pusselbit att SvK bygger en ny 400 kV kraftledning mellan Sverige och Finland, Auroraprojektet, likaså med miljardstöd från EU.
https://www.svk.se/aurora-line/

Nu blev jag inte helt övertygad efter gårdagens Agenda, fröken Busch verkar ha tänkt till efter utskällningen av Jacke, SN. Sen efterlyser jag att industrin går ihop som i Finland med industrins kraft (OL1,2 3), samma sak händer i Polen där industrin ska bygga SMR reaktorer.
 
Vändning på gång? Ost i ica bladet för 65 kr/kg. Det gick visserligen köpa för runt 39-49 kr för kanske ett år sen men därefter har det varit upp på alla priser typ hela tiden och köpte nyligen för 89 så 65 kr känns som ett trendbrott. Nu ska bara folk börja lämna kvar 10 kronor i kundvagnarna igen så börjar vi snacka, det tar 30 sekunder att gå till rätt skjul (120*10) = 1 200 kr i timmen.

Iallafall min tanke är att priserna inte bara drivits upp av faktiska kostnader och girighet utan att även en tredje faktor varit relevant. Denna tredje faktor kan ha varit en förväntan om ännu högre kostnader för el och ränta, jag tänker alltså att förväntade framtida kostnader kan påverka priserna innan de kostnaderna blivit verklighet, som exempel har vi här hemma kapat i princip allt som går att kapa delvis eftersom saker just blivit dyrare, delvis pga girighet (vill inte köpa ost för sparade pengar) men också för att det bundna elavtalet går ut efter sommaren och man vill inte börja justera i sista sekunden.

Vad har då detta att göra med elräkning på 16 000 kr. Man har ju hört om det dära terminspriset på el som blivit lägre vad jag förstått, känner att ostpriset kan vara ytterligare ett tecken på att vi går mot ljusare tider förhoppningsvis med elräkningar på 1 600 kr istället för 16 000 kr?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi borde satsa på SMR av det enkla skälet att de är svårare att råna.

Dels kan du se till att nätet runtomkring inte klarar export så att det enda alternativet är att förbruka elen lokalt (den tyska lösningen), dels är de så små att en lokal industri(kluster) har råd att köpa en egen så att man slipper export (den finska lösningen).
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Fick precis Mälarenergis förvaltade elfond rapport

SE3 275,90 öre / kWh, ett brutalt misslyckande av elfonden igen......
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Vi borde satsa på SMR av det enkla skälet att de är svårare att råna.

Dels kan du se till att nätet runtomkring inte klarar export så att det enda alternativet är att förbruka elen lokalt (den tyska lösningen), dels är de så små att en lokal industri(kluster) har råd att köpa en egen så att man slipper export (den finska lösningen).
Vem är vi? :)

Ska du eller ditt bolag köra igång?
 
K kortis skrev:
Höga elpriser skapar tre stora vinnare.

Svenska kraftnät fick i fjol in 97 miljarder kronor i kapacitetsavgifter.

Kraftbolagen fick överintäkter på 80 miljarder kronor.

Svenska staten fick 50 miljarder kronor i ökade momsintäkter.

– Bara i Sverige fylls statskassan genom elpriskrisen. Andra EU-länder sänker elmoms och energiskatt, säger ekonomiprofessorn Stefan Yard.
Enligt Zodde så är det inga speciella övervinster för kraftbolagen. Men han har nog koll.
 
  • Haha
  • Gilla
baal och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi borde satsa på SMR av det enkla skälet att de är svårare att råna.

Dels kan du se till att nätet runtomkring inte klarar export så att det enda alternativet är att förbruka elen lokalt (den tyska lösningen), dels är de så små att en lokal industri(kluster) har råd att köpa en egen så att man slipper export (den finska lösningen).
Rånad? Ägaren av ett kraftverk har inget att vinna på att det saknar ordentlig förbindelse med omgivningen. Däremot kan man förstås tjäna på att sitta på samma sida om en flaskhals tillsammans med en storförbrukare, men bara för att det skulle göra elen dyrare.
 
K karlmb skrev:
Enligt Zodde så är det inga speciella övervinster för kraftbolagen. Men han har nog koll.
När skrev han det? Jag kan inte hitta det när jag söker.
 
K karlmb skrev:
Enligt Zodde så är det inga speciella övervinster för kraftbolagen. Men han har nog koll.
Kraftbolagen vill nog snart ha bidrag de oxå
 
K karlmb skrev:
Enligt Zodde så är det inga speciella övervinster för kraftbolagen. Men han har nog koll.
Var skrev jag det?
Citera eller sluta sprida osanningar ?
Du tillför tråden nada med ditt ständiga ljugande på vad andra skribenter skrivit.
Självklart tjänar kraftbolagen multum, det har nog ingen förnekat.
Men det är när du kommer med fantasier om att vattenfall kommer tjäna hundratals miljarder i 2022 (ett av dina 20 faktafel du efterlyste) som du måste korrigeras.
 
D _DE skrev:
Fick precis Mälarenergis förvaltade elfond rapport

SE3 275,90 öre / kWh, ett brutalt misslyckande av elfonden igen......
Jämtkrafts förvaltade pris blev 265,19 för januari
 
F
D djac skrev:
Ta ett steg tillbaks så ser du det ganska tydligt, vi har nog alla till mans dragits med i lite olika grad. Det hela är en storm i inte ens ett vattenglas, en fingerborg skulle jag säga.

Det enda som har hänt är att priserna ökat, i övrigt ingenting, detta används för att polarisera och splittra, och vi vet vem som både drar nytta av och planterar sådana kampanjer. Att sen populistiska och opportuna politiker väljer att hoppa på påverkanståget, i hopp om att några radikaliseras och röstar annorlunda, är mer än beklagligt.

Det är ju redan konstaterat sedan länge att en rent ökad produktion skulle inte påverka priserna, dvs att bygga mer produktion är i sig ingen fix för prisfrågan.

Sen framförs det att vi kommer behöva mer el, mest ur två perspektiv, en allmän men mindre konsumtionsökning och en större kopplat til omställning i industrin. Den första lär lösa sig med generell tillväxt och effektivisering i produktionen, den andra lär bli ett projekt i sig själv och där diskuteras olika lösningar, just nu i breda sonderande diskussioner.

Den andra vinklingen är att vi skulle vara beroende av import, under 2022 importerades 3% av vår konsumtion, brutto, netto var det åt andra hållet. Detta är i verkligheten el vi kunde ha producerat själv men av olika, främst ekonomiska, skäl, så köpte in den istället. Skulle krisen komma så bör man nog rikta sin oro åt andra håll, tex så ser det inte alls så gynnsamt ut på det viktigare området mat, och nästan inget annat heller, så även detta är bara ett spinn.

Då kommer vi till pudelns kärna där det projiceras ett kulturkrig, som inte finns, runt kärnkraften, kärnkraft ska (och kommer så att göras) byggas när de ekonomiska kalkylerna sammanfaller med ett konkret konsumtionsbehov så att man får lokal avsättning för den el som kommer adderas, detta behov finns inte idag och därför händer det ingenting.

Det som oroar folk i grunden är prisfrågan, den är ytterst politisk och därför gör politikerna allt för att styra uppmärksamheten varsomhelst, förutom just dit.
Bra sammanfattning! (y)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Så länge vi har extremt volatila elpriser så lär ingen vilja bygga ut kommersiella vindkraft- eller solkraftverk i någon större skala. För de producerar i princip bara när priset är lågt, och får inte del av vinsterna när priset är högt. Därför blir intresset att investera i dessa anläggningar lågt.

Ska vi ha en ökad produktion baserad på dessa kraftslag krävs en annan marknadsmodell där man kanske har garanterade minimi- och maximipriser, eller fast avtalade priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.