D Dayangel skrev:
EU kommer se till att allt stål från Kina m.fl. blir så tullat att inhemskt klimatvänligt stål blir minst lika "billigt".
Svårt att sia om framtiden. Nu köper många batteribilar från Kina. Om Kina invaderar Taiwan så kommer världsekonomin att krascha på ett sätt som får pandemin att framstå som en liten störning.

hsd
G OMathson skrev:
"Utan"?
Yes

D Dayangel skrev:
EU kommer se till att allt stål från Kina m.fl. blir så tullat att inhemskt klimatvänligt stål blir minst lika "billigt".
Nej det tror jag inte och ett "handelskrig" är nog det sista vi önskar oss. Men jovisst har även EU vaknat och alltfler funderar på vad vi sysslat med de senaste 20 åren och gjort Kina till en supermakt.

hsd
P paralun skrev:
Pilotanläggningen i Luleå är redan igång.
[länk]
Sen är det då fler än LKAB-SSAB som ser en affärside med fossilfri stålframställning.
H2 Green Steel samt finska Outokompo.
Men utan ny kärnkraft så är det nog en mycket korkat ide, kineserna vill säkert ta över och frakta järnmalmen till Kina istället och då även driva stålverken.
Har ett svagt minne an att h2 green Steel inte fpr fram råvara...

G OMathson skrev:
Kina verkar bygga ca 4st kolkraftverk i månaden och uppför 18st nya kärnkraftverk också, sen verkar Kina gilla att äga vindkraft i andra länder också, tex i Sverige. Ni får tycka vad ni vill men jag är inte så förtjust i det. Jag tror fortfarande att Sverige behöver både mer kk och mer vk som komplement.
lite svårt med att hitta bra statistik för Kina men dessa uppgifter kommer i alla fall från samma källa, Global Energy Monitor
Stapeldiagram visar Kinas nuvarande och framtida elproduktionskapacitet efter energikälla; kol dominerar tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

staplarna visar installerad effekt för olika produktionsslag som alla har olika kapacitetsfaktorer

– kärnkraften kanske 90%, vinden 30% och solen 10%, kol mer osäkert... jag gjorde en uträkning för en tid sedan och om jag minns rätt hamnade jag på cirka i snitt 30% utnyttjande av max kapacitet

– statistiken visar på större anläggningar, IEA har ett diagram som pekar på att ungefär en fjärdedel av solcellerna är fastighetsanläggningar (utanför grafens statistik)

– för framtida installationer så varierar förstås hela implementationscykeln – man hinner nog med ett par solcellsparker inom loppet av en för kärnkraft

harka harka skrev:
lite svårt med att hitta bra statistik för Kina men dessa uppgifter kommer i alla fall från samma källa, Global Energy Monitor
[bild]

staplarna visar installerad effekt för olika produktionsslag som alla har olika kapacitetsfaktorer

– kärnkraften kanske 90%, vinden 30% och solen 10%, kol mer osäkert... jag gjorde en uträkning för en tid sedan och om jag minns rätt hamnade jag på cirka i snitt 30% utnyttjande av max kapacitet

– statistiken visar på större anläggningar, IEA har ett diagram som pekar på att ungefär en fjärdedel av solcellerna är fastighetsanläggningar (utanför grafens statistik)

– för framtida installationer så varierar förstås hela implementationscykeln – man hinner nog med ett par solcellsparker inom loppet av en för kärnkraft
Nej det är INTE svårt att hitta vad Kina bygger. Rent trams du försöker komma med!
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
G
hsd hsd skrev:
Yes
No.
Om "fossilfritt" stål har ett högre marknadsvärde än vanligt nytt stål hade stål från skrot varit dyrare då det kan sägas vara fossilfritt då det redan finns. Pengarna som sattsas är ifrån statlig mer eller mindre ägda bolag samt myndigheter, så det är typ skattepengar.

hsd
Ssab är börsnoterat ;)

• Älska
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jan Blomgren är ingen rimlig källa, dåligt omdöme och driver en egen hårt vinklad agenda, en stolle helt enkelt.
Magnus Henrekson professor i nationalekonomi, sa i stort sett samma belopp när han var på tv i nåt politikprogram för en tid sedan.

hsd hsd skrev:
Ssab är börsnoterat ;)
Visst och största ägare i ssab är lkab som ägs av svenska staten :crysmile:

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte och ett "handelskrig" är nog det sista vi önskar oss. Men jovisst har även EU vaknat och alltfler funderar på vad vi sysslat med de senaste 20 åren och gjort Kina till en supermakt.
Nu är vi tyvärr inte på området med att tro, EU's klimattullar är ju på skrivbordet och det kommer att drivas igenom under klimatflagg när konkurrensen utifrån blir för hård på grund av ökade produktionskostnaderkostnader inom unionen. Det kommer såklart inte bara omfatta stål, utan både mat och andra produkter som EU anser tillverkas utan en klimatskatt.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/eu-forhandlingar-om-klimattull/

T TommyC skrev:
Visst och största ägare i ssab är lkab som ägs av svenska staten :crysmile:
90% ägs INTE av staten utan av privata ägare

• Gilla
djac
  • Laddar…
Som vanligt så är intresset stort när det vankas skattepengar.

S Screew skrev:
Det är ju helt galet, pengar som kan mata en normalstor familj med bra mat i 4 månader, kul att lägga det på el...
Vi finner ju oss i skiten. Har inte märkt några tendenser till protester gentemot detta idiotsystem bi påtvingats av EU. Svensken tiger och lider in i döden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.