B b8q skrev:
Så länge vi har extremt volatila elpriser så lär ingen vilja bygga ut kommersiella vindkraft- eller solkraftverk i någon större skala. För de producerar i princip bara när priset är lågt, och får inte del av vinsterna när priset är högt. Därför blir intresset att investera i dessa anläggningar lågt.

Ska vi ha en ökad produktion baserad på dessa kraftslag krävs en annan marknadsmodell där man kanske har garanterade minimi- och maximipriser, eller fast avtalade priser.
Vi kanske skulle förstatliga hela skiten så vinsterna hamnar hos staten åtminstone
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vi kanske skulle förstatliga hela skiten så vinsterna hamnar hos staten åtminstone
Om man betänker hur helstatliga Vattenfall agerat i Nuon affären eller med reaktorerna i Ringhals eller hur Trafikverket sköter underhåll av vägar och järnvägar undrar jag om det vore så lyckat.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Jämtkrafts förvaltade pris blev 265,19 för januari
Va, jag hade 123 öre i januari (Stockholm) via Tibber inkl skatter och avgifter.
 
R Riverground skrev:
Va, jag hade 123 öre i januari (Stockholm) via Tibber inkl skatter och avgifter.
Vad var priset per kWh INNAN skatter/avgifter?
 
Z Zodde skrev:
Vad var priset per kWh INNAN skatter/avgifter?
Ungefär 50öre lägre per kWh. Min siffra är utan nätavgifter förövrigt..
 
B b8q skrev:
Så länge vi har extremt volatila elpriser så lär ingen vilja bygga ut kommersiella vindkraft- eller solkraftverk i någon större skala. För de producerar i princip bara när priset är lågt, och får inte del av vinsterna när priset är högt. Därför blir intresset att investera i dessa anläggningar lågt.

Ska vi ha en ökad produktion baserad på dessa kraftslag krävs en annan marknadsmodell där man kanske har garanterade minimi- och maximipriser, eller fast avtalade priser.
Uppenbarligen byggs just den typen av produktion i stor mängd just nu. Så ditt påstående stämmer inte.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Va, jag hade 123 öre i januari (Stockholm) via Tibber inkl skatter och avgifter.
141 öre var Mälarenergis egna rörliga pris så deras fond som förvaltas av proffs är nästan dubelt så dyr.
Visst den skulle nog skydda lite om spotpriset skulle ligga på 8kr men känns ändå som en stor bluff, har iallafall bytt till rörligt nu tills mitt avtal är helt uppsagt.
 
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen byggs just den typen av produktion i stor mängd just nu. Så ditt påstående stämmer inte.
Eller också vet de något vi inte vet om framtidens elpriser. Eller också är det en ren chansning. Eller också är produktionskostnaden för vind-el mycket lägre än vad som påstås?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man betänker hur helstatliga Vattenfall agerat i Nuon affären eller med reaktorerna i Ringhals eller hur Trafikverket sköter underhåll av vägar och järnvägar undrar jag om det vore så lyckat.
Just Vattenfallaffären och Nuonaffären som ju var Sveriges genomtiderna dyraste affärer pådrivande var ju inte bara Lars G Nordström ordförande i vattenfall utan oxå Reinfeldt’s regering där Svantesson och Kristersson hade medansvar.
Men nu går ju alla energibolagen med extrema vinster även om de skriver ned tillgångar och har förluster sedan flera år tillbaka att dölja de värsta avarterna med.
Bättre är att vinsterna hamnar i Sverige än i skatteparadis el utlandet iaf
 
På vilket sätt var politikerna pådrivande?
 
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt var politikerna pådrivande?
Om man från experter och tjänstemän blir varnade för dessa affärer men ändå genomdriver affärerna då är man de facto genomdrivande
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De godkände den väl bara? De genomdrev väl inget?
 
D Daniel 109 skrev:
De godkände den väl bara? De genomdrev väl inget?
Nu är ju staten ägare så det blir ju bara ordklyveri
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, det är inte ordklyveri. Företag har en ledning som driver företaget. Ägarna driver inte företaget, men godkänner större saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.