Z Zodde skrev:
Tror du tyskarna dammat av sina kolkraftverk om vi inte haft krig i Europa med alla dess följder?
Måste skilja på saker & ting när man diskuterar detta, men om man som land behöver mer elproduktion och har att välja på att återstarta kolkraftverk ELLER kärnkraftverk...Så förefaller det ju väldigt ologiskt att aktivt välja att återstarta kolkraftverk eller ?

Putin har redan "förlorat" energikriget mot "väst", & jag tycker inte längre man kan försvara sina nuvarande "smutsiga" ageranden på Putins krig, när man har "driftklara" redan betalda fossilfria möjligheter att ersätta förlorad elproduktion med.

• Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det är INTE en "rimlig" åtgärd att starta mer brunkol och typ samtidigt stänga ned fossilfri elproduktion, bättre att man får stå sitt kast och minska förbrukningen i sin egen industri.
det beror väl lite på... under 2022 Q4 verkar inte fossilförbränningen ha ökat i Tyskland jämfört med tidigare år, så om kolkraftverken finns startklara, men utan att de används så får man kanske betrakta dom som våra Karlshamns- och Heleneholmsverk?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tyskland [har] ersatt hälften av sin kärnkraftsel med förnybar el och initierat en massiv export av förnybar el (till nedpressade priser), men inte minskat sin fossila elproduktion.
jag förstår fortfarande inte vad det är du inte ser när du skriver ...inte minskat sin fossila elproduktion...

grafen nedan visar de årliga koldioxidutsläppen från tyska kolkraftverk mellan 2007-2020:
Stolpdiagram som visar minskning av tyska kolkraftverks CO2-utsläpp mellan 2007 och 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hittar du ingen minskning i koldioxidutsläppen efter 2013 i grafen tycker du? finns det inte någon halvering sedan slutet av 00-talet?

... Detta till subventionskostnader, som på årsnivå stigit till 250 miljarder kronor och 2025 enligt prognoser sammantaget kommer att uppgå till 5200 miljarder kronor...

jag vet inte vilken källa du har till dessa uppgifter, men det förefaller som att de har sitt ursprung i en rapport som skrevs 2016 och avser EEG-avgifterna – det som hände redan året efter rapporten skrevs var att avgifterna legat klart under de prognostiserade, för att helt avskaffas i somras (alltså ingen pålaga fram till 2025)

P paralun skrev:
Troligen helt fel!
[bild]
[länk]
Vad är det du försöker visa ?

G
harka harka skrev:
det beror väl lite på... under 2022 Q4 verkar inte fossilförbränningen ha ökat i Tyskland jämfört med tidigare år, så om kolkraftverken finns startklara, men utan att de används så får man kanske betrakta dom som våra Karlshamns- och Heleneholmsverk?
Nej! Vind och sol kan komplement till baskraft, inte fossit och i synnerhet inte brunkol.
Tyskland kan minska din elförbrukning kraftigt i stället. Låt Tysk industrin gå i konkurs i stället, bättre för svenska företag. Tysk industri drar rätt mycket energi av olika slag varav en hel del el.

PS
Råkade klicka gilla på ditt inlägg av misstag... vet inte hur man ångrar.

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad är det du försöker visa ?
Att man ökat sin kolproduktion såklat och sen restar säkert redovisningen eftersom det är en stor skam för Tyskland.

G OMathson skrev:
Nej! Vind och sol kan komplement till baskraft, inte fossit och i synnerhet inte brunkol.
Tyskland kan minska din elförbrukning kraftigt i stället. Låt Tysk industrin gå i konkurs i stället, bättre för svenska företag. Tysk industri drar rätt mycket energi av olika slag varav en hel del el.

PS
Råkade klicka gilla på ditt inlägg av misstag... vet inte hur man ångrar.
Du hajar inte riktigt. Skulle tysk industri ”gå i konkurs” skulle det dra med dig hela världsekonomin i en farlig recession. Absolut inte bra för Sverige eller nåt annat land. Vår exportindustri lever av utländsk efterfrågan.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Att man ökat sin kolproduktion såklat och sen restar säkert redovisningen eftersom det är en stor skam för Tyskland.
Efter oroligheterna eskalerat. Ganska naturligt.

Z Zodde skrev:
Efter oroligheterna eskalerat. Ganska naturligt.
Enbart ett pinsamt stort hyckleri!

Protester mot kärnkraft, stängning önskas. Oväntad kolgruvbild: humoristisk, ironisk kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Du hajar inte riktigt. Skulle tysk industri ”gå i konkurs” skulle det dra med dig hela världsekonomin i en farlig recession. Absolut inte bra för Sverige eller nåt annat land. Vår exportindustri lever av utländsk efterfrågan.
Vadå "hajar inte" det får stå för dig!
Tysk industri har ofta bättre konkurrenskraft än svensk. Jag känner till en hel företag som flyttat FRÅN Sverige till Tyskland, Svenska företag som köpts av tyska företag. Känner inte till något åt andra hållet, finns säkert men verkar vara mycket ovanligare. Kanske är dax, några tyska företag kan gott gå i konkurs så tyskarna får smaka på sin egen medecin.
Jag "hajar" absolut att ekonomin hänger ihop men detta är ju löjligt. Tyskarna eldar brunkol, svenskarna och svenska företag går åt pipan. Egentligen önskar jag inget ont om vare sig tyskar eller tyska företag men deras energipolitik bör inte drabba oss så hårt som det gör.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vadå "hajar inte" det får stå för dig!
Tysk industri har ofta bättre konkurrenskraft än svensk. Jag känner till en hel företag som flyttat FRÅN Sverige till Tyskland, Svenska företag som köpts av tyska företag. Känner inte till något åt andra hållet, finns säkert men verkar vara mycket ovanligare. Kanske är dax, några tyska företag kan gott gå i konkurs så tyskarna får smaka på sin egen medecin.
Jag "hajar" absolut att ekonomin hänger ihop men detta är ju löjligt. Tyskarna eldar brunkol, svenskarna och svenska företag går åt pipan. Egentligen önskar jag inget ont om vare sig tyskar eller tyska företag men deras energipolitik bör inte drabba oss så hårt som det gör.
Om du önskar industrin i Europas största ekonomi i konkurs hajar du noll. Infantilt sandlådenivå utifrån någon form av hämndbegär. Lite högre nivå please.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du önskar industrin i Europas största ekonomi i konkurs hajar du noll. Infantilt sandlådenivå utifrån någon form av hämndbegär. Lite högre nivå please.
Vi ska sluta och dalta med Tyskland och de ska banne mig sluta och förgifta atmosfären med CO2 och starta sin kärnkraft igen... vilket hyckleri!

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
om man som land behöver mer elproduktion och har att välja på att återstarta kolkraftverk ELLER kärnkraftverk...Så förefaller det ju väldigt ologiskt att aktivt välja att återstarta kolkraftverk eller ?
det är inte helt okomplicerat att återstarta kärnkraftverk om man skulle ångra en nedstängning

man kan ha inlett sanering/rivning utav anläggningen; det behövs en personalstyrka på tusentals personer varav en del mycket kvalificerade, och om bränslet brukar det heta att leveranstiden ligger runt 12-24 månader

om man då ställs inför ett energikrig med Ryssland i mars och behöver vidta åtgärder inför den kommande vintern så finns tyvärr inte så många alternativ att välja bland

Z Zodde skrev:
Du fortsätter din "härskarteknik" med otrevlig retorik.

Ska vi inte kunna ställa vissa moraliska krav alls av Tyskland tycker du?
Utan det är bara "vissa" länder som ska ta sitt moraliska ansvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.