891 841 läst · 10 396 svar
892k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
J jawen skrev:Har du modifierat grafen från Energimyndigheten eller?
Varifrån kommer din graf?
Det är inget "gyllene år" just 1990, men det skedde väldigt mycket runt den tiden vad gäller inom byggnormen/regelverket & BSF ändrades flera ggr mellan åren 1988-1993
[länk]
Och man kan väl kalla det "stora förändrings tiden", då mycket forskning, tidigare byggbrister, energipriser, gröna tänket hade "sammanställts & ruskade om rejält" inom byggnation regelverket.
Vet inte riktigt vart du & Zodde vill komma, ni kan ju inte ens bestämma vid vilken kWh/m2 siffra ni tycker är bra kontra dåligt isolerat hus!
Det ör liksom DU som påstår nåt , inte jag (vi)J jawen skrev:
Du påstår 90% av fastighetsbeståndet 1990 var för dåligt isolerat. Du ör det DU som skall verifiera siffran och definiera vad som räknas som ”för dåligt isolerat ”
Själv har jag absolut ingen specialkunskap i området, tycker bara siffran är på tok för hög.
Tyckte påståendet om oförändrat pris på villaolja också lät galet och dör räckte det med ett enkelt sök på Google för att påvisa felet (på1000%)
”För dåligt isolerat” är däremot alldeles för vagt för att du ska få bra träffar på Google.
Det var i alla fall så pass "bristfälligt/viktigt" att Boverkets nybyggnadsregler from 1991 varit obligatorisk vid ALLA bygglovsprövningar vid alla kommuner i Sverige.Z Zodde skrev:
Byggnormer har alltid styrt hur svenska småhus byggts, ihop med totala kostnader för uppvärmning.
Hus innan elektriciteten & olja värmdes enbart med vedeldning, sedan tog oljeeldning över men kompletterades ofta med vedeldning tills oljan vart "dyr"...Då konverterades småhusen till direktverkande elelement.
Energi/el har alltid varit billig i Sverige, så ge mig 1 enda logisk förklaring om varför i hela välden människor skull börja isolera sina hus/bygga välisolerade hus under 30-40-50-60-70-80-talet!
Konverteringen från ved till olja var dyr för dom husägarna.
Från olja till direktverkande el vart dyrt för dom husägarna.
Och sedan tro att människor som hade hus byggda med enbart direktverkande elelement utan vattenburet system, skulle börja göra konverteringar med att dra elementrör genom hela huset & köpa elpanna.
Människor är inte korkade, dom gör inte dyra konverteringar om det inte "behövs" eller är krav på det, eller att det blir "för dyrt" att köra vidare utan energibesparande åtgärder.
Dom måste ju kunna "räkna hem investeringen", ingen är korkad!
Ok. Då borde väl energin per m2 gått ner rätt rejält senaste åren med tanke på hur många hus sin tillkommit sedan säg 1940.K Kane skrev:
Och eftersom alla gamla dragiga hus står kvar i princip så måste ju de som byggts sist vara rejält mkt bättre för att kurvan ska kunna vinklas ned såpass mycket.
1996J jawen skrev:
1998-99 var priset lägre
2006 var priset samma som vid avregleringen i nominella termer. I reala termer hade priset sjunkit sen avregleringen. 2012-2020 var den också LÄGRE i reala termer.
Förstår inte riktigt vad du försöker visa.
på torsdag eftermiddag skrev du:V videopac skrev:
...Det gäller ju i princip inom alla områden. Intressesorganisation si, och komitté så har synpunkter och så skall vi anpassa oss till alla möjliga önskningar. Tvi!...
en kvart senare skrev paralun:
...Jo men nu ligger Barsebäck där det ligger och det skulle säkert bli en karavan av demonstranter från hela Europa. Sen är det ju många numera som tar sig rätten att gå emot demokratiskt fattade beslut.
Sen i just Tyskland så skulle det bli ännu värre liv om man skulle återstarta någon av de stoppade kärnreaktorerna. Så Europa har en stor utmaning och Kina tittar nog roat på röran...
följt av nästa inlägg från dig:
...Skjut av skiten, säger jag....
det är två inlägg från dig på drygt en timme där du i det första verkar ogilla demokratiska processer och i det andra förefaller mena att man ska "skjuta av" demonstranter – du tycker att läsaren ska stå för "lite tolkande av vad du skriver" och jag tycker det är svårt att inte tolka det att du väljer att lufta dina antidemokratiska åsikter inklusive att det är okej att "skjuta av demonstranter"
Din retorik är otrevlig som vanligt, men menar du att grafen ljuger eller?Z Zodde skrev:
Och även införandet av Elcertifikatsystemet som infördes den 1 maj 2003, har ju självklart "höjt" priserna.
Vad är otrevligt? Jag frågar vad du försöker visa?J jawen skrev:
Har jag ens antytt att grafen ska ljuga? Vi ser några toppar 2003 och 2010 men bortsett från dessa har vi fram till våren 2021 haft samma eller lägre pris än innan avregleringen.
Elcertifikat, energiskatter eller moms (eller nätavgift) har ABSOLUT INGET med diskussionen om reglerad/avreglerad marknad att göra...
Du får tycka precis vad du vill. Du får även tolka mig precis som du vill. Det ändrar inte det jag skriver.harka skrev:på torsdag eftermiddag skrev du:
...Det gäller ju i princip inom alla områden. Intressesorganisation si, och komitté så har synpunkter och så skall vi anpassa oss till alla möjliga önskningar. Tvi!...
en kvart senare skrev paralun:
...Jo men nu ligger Barsebäck där det ligger och det skulle säkert bli en karavan av demonstranter från hela Europa. Sen är det ju många numera som tar sig rätten att gå emot demokratiskt fattade beslut.
Sen i just Tyskland så skulle det bli ännu värre liv om man skulle återstarta någon av de stoppade kärnreaktorerna. Så Europa har en stor utmaning och Kina tittar nog roat på röran...
följt av nästa inlägg från dig:
...Skjut av skiten, säger jag....
det är två inlägg från dig på drygt en timme där du i det första verkar ogilla demokratiska processer och i det andra förefaller mena att man ska "skjuta av" demonstranter – du tycker att läsaren ska stå för "lite tolkande av vad du skriver" och jag tycker det är svårt att inte tolka det att du väljer att lufta dina antidemokratiska åsikter inklusive att det är okej att "skjuta av demonstranter"
Som du kanske förstår så bryr jag mig inte om vad du tycker.