J jawen skrev:
Har du modifierat grafen från Energimyndigheten eller?
Varifrån kommer din graf?

Det är inget "gyllene år" just 1990, men det skedde väldigt mycket runt den tiden vad gäller inom byggnormen/regelverket & BSF ändrades flera ggr mellan åren 1988-1993

[länk]

Och man kan väl kalla det "stora förändrings tiden", då mycket forskning, tidigare byggbrister, energipriser, gröna tänket hade "sammanställts & ruskade om rejält" inom byggnation regelverket.

Vet inte riktigt vart du & Zodde vill komma, ni kan ju inte ens bestämma vid vilken kWh/m2 siffra ni tycker är bra kontra dåligt isolerat hus!
J jawen skrev:
Tycker ni att småhus med en energianvändning på över 80 kWh/m2 är bra isolerade?
Vad för er är dålig isolerat småhus & vad är ett bra isolerat småhus?

Så vi kan "utgå" ifrån någonting
Det ör liksom DU som påstår nåt , inte jag (vi)
Du påstår 90% av fastighetsbeståndet 1990 var för dåligt isolerat. Du ör det DU som skall verifiera siffran och definiera vad som räknas som ”för dåligt isolerat ”
Själv har jag absolut ingen specialkunskap i området, tycker bara siffran är på tok för hög.

Tyckte påståendet om oförändrat pris på villaolja också lät galet och dör räckte det med ett enkelt sök på Google för att påvisa felet (på1000%)

”För dåligt isolerat” är däremot alldeles för vagt för att du ska få bra träffar på Google.

• Haha
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Har du modifierat grafen från Energimyndigheten eller?
Nej, det är bara att det är den senaste utgivna.
J jawen skrev:
Varifrån kommer din graf?
Jag kan vara lika dryg som du igår.
J jawen skrev:
Googla lite själv (y)

K Kane skrev:
Att energianvändningen per m2 skiljer sig marginellt för hus byggda mellan 1961 och 2000. Jag ser inte att 1990 är det gyllene året då alla småhus byggda efter det kan klassas energieffektiva.

[bild]
Är det energi eller elenergi?

K karlmb skrev:
Är det energi eller elenergi?
Energi. Har inte sett någon fördelning på husbyggnadsår. Totalt ser fördelningen ut så här;

Statistiktabell över total energianvändning för uppvärmning och varmvatten i småhus från 2006 till 2021.

Z Zodde skrev:
Var kommer 90% ifrån.
Ge dig nu för f.n

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
definiera vad som räknas som ”för dåligt isolerat ”
Det var i alla fall så pass "bristfälligt/viktigt" att Boverkets nybyggnadsregler from 1991 varit obligatorisk vid ALLA bygglovsprövningar vid alla kommuner i Sverige.

Byggnormer har alltid styrt hur svenska småhus byggts, ihop med totala kostnader för uppvärmning.
Hus innan elektriciteten & olja värmdes enbart med vedeldning, sedan tog oljeeldning över men kompletterades ofta med vedeldning tills oljan vart "dyr"...Då konverterades småhusen till direktverkande elelement.

Energi/el har alltid varit billig i Sverige, så ge mig 1 enda logisk förklaring om varför i hela välden människor skull börja isolera sina hus/bygga välisolerade hus under 30-40-50-60-70-80-talet!

Konverteringen från ved till olja var dyr för dom husägarna.
Från olja till direktverkande el vart dyrt för dom husägarna.
Och sedan tro att människor som hade hus byggda med enbart direktverkande elelement utan vattenburet system, skulle börja göra konverteringar med att dra elementrör genom hela huset & köpa elpanna.

Människor är inte korkade, dom gör inte dyra konverteringar om det inte "behövs" eller är krav på det, eller att det blir "för dyrt" att köra vidare utan energibesparande åtgärder.

Dom måste ju kunna "räkna hem investeringen", ingen är korkad!

K Kane skrev:
Jag kan vara lika dryg som du igår.
Mitt inlägg var redan långt i det inlägget & avslutades med dom orden, & absolut inte menat att vara drygt

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Energi. Har inte sett någon fördelning på husbyggnadsår. Totalt ser fördelningen ut så här;

[bild]
Ok. Då borde väl energin per m2 gått ner rätt rejält senaste åren med tanke på hur många hus sin tillkommit sedan säg 1940.
Och eftersom alla gamla dragiga hus står kvar i princip så måste ju de som byggts sist vara rejält mkt bättre för att kurvan ska kunna vinklas ned såpass mycket.

Är det någon som vågar gissa när avregleringen skedde ;)

Stapeldiagram och linjediagram visar elpriser, elcertifikat och skatter åren 1970–2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är det någon som vågar gissa när avregleringen skedde ;)

[bild]
1996

1998-99 var priset lägre
2006 var priset samma som vid avregleringen i nominella termer. I reala termer hade priset sjunkit sen avregleringen. 2012-2020 var den också LÄGRE i reala termer.
Förstår inte riktigt vad du försöker visa.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ja, vad tror du, var det ett allvarligt menat uttalande? Lite tolkande får man väl begära av de som läser inläggen. De som upprörs av detta är nog mer än lovligt "aspiga".
på torsdag eftermiddag skrev du:

...Det gäller ju i princip inom alla områden. Intressesorganisation si, och komitté så har synpunkter och så skall vi anpassa oss till alla möjliga önskningar. Tvi!...

en kvart senare skrev paralun:

...Jo men nu ligger Barsebäck där det ligger och det skulle säkert bli en karavan av demonstranter från hela Europa. Sen är det ju många numera som tar sig rätten att gå emot demokratiskt fattade beslut.
Sen i just Tyskland så skulle det bli ännu värre liv om man skulle återstarta någon av de stoppade kärnreaktorerna. Så Europa har en stor utmaning och Kina tittar nog roat på röran...

följt av nästa inlägg från dig:

...Skjut av skiten, säger jag....

det är två inlägg från dig på drygt en timme där du i det första verkar ogilla demokratiska processer och i det andra förefaller mena att man ska "skjuta av" demonstranter – du tycker att läsaren ska stå för "lite tolkande av vad du skriver" och jag tycker det är svårt att inte tolka det att du väljer att lufta dina antidemokratiska åsikter inklusive att det är okej att "skjuta av demonstranter"

• Gilla
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
1996

1998-99 var priset lägre
2006 var priset samma som vid avregleringen i nominella termer. I reala termer hade priset sjunkit sen avregleringen. 2012-2020 var den också LÄGRE i reala termer.
Förstår inte riktigt vad du försöker visa.
Din retorik är otrevlig som vanligt, men menar du att grafen ljuger eller?
Och även införandet av Elcertifikatsystemet som infördes den 1 maj 2003, har ju självklart "höjt" priserna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J jawen skrev:
Din retorik är otrevlig som vanligt, men menar du att grafen ljuger eller?
Och även införandet av Elcertifikatsystemet som infördes den 1 maj 2003, har ju självklart "höjt" priserna.
Vad är otrevligt? Jag frågar vad du försöker visa?
Har jag ens antytt att grafen ska ljuga? Vi ser några toppar 2003 och 2010 men bortsett från dessa har vi fram till våren 2021 haft samma eller lägre pris än innan avregleringen.
Elcertifikat, energiskatter eller moms (eller nätavgift) har ABSOLUT INGET med diskussionen om reglerad/avreglerad marknad att göra...

harka harka skrev:
på torsdag eftermiddag skrev du:

...Det gäller ju i princip inom alla områden. Intressesorganisation si, och komitté så har synpunkter och så skall vi anpassa oss till alla möjliga önskningar. Tvi!...

en kvart senare skrev paralun:

...Jo men nu ligger Barsebäck där det ligger och det skulle säkert bli en karavan av demonstranter från hela Europa. Sen är det ju många numera som tar sig rätten att gå emot demokratiskt fattade beslut.

Sen i just Tyskland så skulle det bli ännu värre liv om man skulle återstarta någon av de stoppade kärnreaktorerna. Så Europa har en stor utmaning och Kina tittar nog roat på röran...

följt av nästa inlägg från dig:

...Skjut av skiten, säger jag....

det är två inlägg från dig på drygt en timme där du i det första verkar ogilla demokratiska processer och i det andra förefaller mena att man ska "skjuta av" demonstranter – du tycker att läsaren ska stå för "lite tolkande av vad du skriver" och jag tycker det är svårt att inte tolka det att du väljer att lufta dina antidemokratiska åsikter inklusive att det är okej att "skjuta av demonstranter"
Du får tycka precis vad du vill. Du får även tolka mig precis som du vill. Det ändrar inte det jag skriver.

Som du kanske förstår så bryr jag mig inte om vad du tycker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.