Magnus E K
harka harka skrev:
tack

tja, det här är en Vestas V150-4.2 MW, navhöjd 116 meter över mark, rotordiameter 150 meter:
[bild]

just det här exemplaret står utanför Åseda i Småland tillsammans med 46 kompisar, den sista driftsattes väl för två månader sedan och de bidrar nu till ny elproduktion i SE4 och utgör nästan 10% av den samlade elproduktionsapparaten i SE4

inga större problem/besvär med att röra sig i området, en svag susning från verket som var närmast (det blåste kanske 7-8 m/s vid fototillfället) och jag skulle inte ha några problem med att ha en sommarstuga där jag tog bilden – men det är ju personligt
Vänta tills den står i vindriktningen. Jag har närmaste vindkraftverk (2 st) ca 5 km bort (totalhöjd 150 m, så motsvarar nog den med 90 meter rotordiameter eller något större) och när vinden blåser från "rätt" håll så har jag tydligt hört dem på 2-3 km avstånd. Inte det susande ljudet som blir nära, utan ett lågfrekvent muller. Och det ska enligt uppgift öka kvadratiskt med större rotorer, så den större varianten skulle antagligen höras ända hem hit. Förvisso är det inte så ofta det blåser i just den riktningen, men sannolikheten ökar med större parker.
 
Jag bor ett par km från ett verk. Det är sällan jag hör något av det alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag bor ett par km från ett verk. Det är sällan jag hör något av det alls.
Det är för att det blåser för sällan ;)
 
  • Haha
  • Gilla
baal och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
påminn mig gärna – var hittar jag backupkraften för Ringhals 4 och Oskarshamn 3?
Du hittar dem precis bredvid, dvs Ringhals 1-3 och Oskarshamn 1-2. Men sedan hände något så nu funkar de inte längre. Och ingen har sett till att de ersatts. Trist.
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 6 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Spännande:
”Arktisk kyla” är på ingång – kan bli 30 minusgrader"

[länk]
Det kan bli intressant.
 
B bakterie skrev:
Du hittar dem precis bredvid, dvs Ringhals 1-3 och Oskarshamn 1-2. Men sedan hände något så nu funkar de inte längre. Och ingen har sett till att de ersatts. Trist.
åh tusan! så du menar att deras el inte hade någon avsättning? utan bara stod och väntade på att få gå in och ersätta som reservaggregat när andra reaktorer stängdes av?

det låter ju varken särdeles billigt eller effektivt...

men man kan också titta tillbaka på den tid då Ringhals 1-3 och Oskarshamn 1-2 var i drift och hur det såg ut vid driftstörningar under tio decembermånader i början av seklet när alla reaktorer var på plats (decembermånaderna staplade efter varandra):

Graf som visar kärnkraftproduktion och kraftutbyte (export/import) i december månader, mätt i GWh/h, över tid.

det gick ju jättebra att koppla bort 2.5 GW kärnkraft på den tiden – vi producerade all el som vi behövde inom landet, varje gång som en reaktorer hade problem med driften! eller?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Onekligen. Tydligen kan det bli -15c i Frankrike, Tyskland och -10 i spanien. [länk]
Den där är från 2021.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M
harka harka skrev:
påminn mig gärna – var hittar jag backupkraften för Ringhals 4 och Oskarshamn 3?
O1, O2 och R1, R2
 
J jawen skrev:
Undrar vem som borde kolla upp fakta och inte bara gissa baserat på din svärmor eller dina döttrar.
Varför jag tror att hushåll med en inkomst per automatik har små marginaler?
Jo för jag läser på om olika större grupper i samhället både ifrån Finansinspektionen och flera andra källor.

Vi svenskar har också passerat 5000 miljarder i bolån, så om bara 10% av den "gruppen" inte klarar räntorna så handlar det om 500 miljarder & att bankerna kommer ha exekutiv auktion på alla dessa 1000-tals villor, som i sin tur kommer få bostadsmarknaden att krascha.

Och väldigt många av dessa bostadslån har tillkommit sedan 2016, och har då inte fått någon värdeökning som i ditt fall från 650 tkr till 4 milj ( så dina exempel är idealfall & representerar inte snittet)


Att din svärmor kan spara 12.000 kr/mån senaste åren innebär att hon tillhör 0,1 promille av Svenska pensionärer.

Enligt pensionsmyndigheten så var snittpensionen 2019 ca 17.900 kr FÖRE SKATT !
Stockholm toppar ligan med i genomsnitt 19.100 kronor per månad före skatt. I Gotlands län är motsvarande siffra 16.500 kronor.

CITAT
En genomsnittlig pension i Sverige 2019 Cirka 17.900 kronor i månaden före skatt, det var den genomsnittliga pensionen i Sverige förra året enligt en uppskattning från Pensionsmyndigheten. I det ingår allmän pension och tjänstepension, inte eget sparande.
SLUT CITAT

[länk]

Och att att "endast" 50% av svenskarna har bolån & ändå är totala bolånebeloppet hela 5000 miljarder säger väl mycket i detta sammanhang

Du verkar leva i någon "alternativ" värld
Jag vet inte var du får dina siffror ifrån, men Medelpensionären har en pension på någonstans mellan 20 000 och 25 000 kronor i månaden före skatt. Den siffran är från augusti i år. Räknar du kanske enbart på allmän pension?

Edit:
Sökte på din siffra och hittade den på en blogg. Det visade sig att det är allmän pension plus tjänstepension. Inga pensionsförsäkringar är inräknade i siffran. Det är från en blogg med reklam för pensionsförsäkringar.

KÄLLKRITIK!

Svärmor är för övrigt död numera efter att ha snubblat på mattkanten och brutit benet.

Vad gäller bolånen brukar de flesta prata med banken om att minska amorteringen om det blir kämpigt, vilket det ju absolut kan bli om elräkningarna blir höga. Men det är nog främst yngre i storstadsområden detta handlar om.

Är man pensionär kan man ju inte få bolån för att köpa ny bostad, utan de äldre som lånar på bostaden tar ju seniorlån som inte behöver betalas vare sig ränta eller amortering på, och därmed riskerar man inte heller att vräkas för att man inte kan betala.

Nej, de som är utsatta är barnfamiljer (med en eller två inkomsttagare) där en i familjen blir sjuk eller arbetslös.

Sommaren 2021 gällde detta om bolån enligt SBAB:
38 procent av de svarande bostadsägarna anger att de har bolån understigande 1 miljon kronor och 71 procent att de har bolån på maximalt 2 miljoner kronor. 12 procent anger att de har bolån på mer än 3 miljoner kronor, varav en fjärdedel av dessa har lån på 4–5 miljoner och en av tolv lån på 5–6 miljoner. En väldigt liten andel har högre bolån

Den här bilden är lite intressant, de har frågat 1000 personer med bolån hur mycket sparande de har, bara 3% har mindre än 10 000 kr:
891f90d3-b65a-47cc-99c9-5911351cdefd-w_960.png

Källa:
https://via.tt.se/pressmeddelande/b...sverige?publisherId=3236046&releaseId=3303602
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Just nu under 2000 MW vindkraft totalt i hela Norden+Baltikum, dvs nästan ingenting.
 
  • Arg
gone_fishing
  • Laddar…
Vattenkraft verkar ändå va en bra grej just nu
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet inte var du får dina siffror ifrån, men Medelpensionären har en pension på någonstans mellan 20 000 och 25 000 kronor i månaden före skatt. Den siffran är från augusti i år. Räknar du kanske enbart på allmän pension?

Edit:
Sökte på din siffra och hittade den på en blogg. Det visade sig att det är allmän pension plus tjänstepension. Inga pensionsförsäkringar är inräknade i siffran. Det är från en blogg med reklam för pensionsförsäkringar.

KÄLLKRITIK!

Svärmor är för övrigt död numera efter att ha snubblat på mattkanten och brutit benet.

Vad gäller bolånen brukar de flesta prata med banken om att minska amorteringen om det blir kämpigt, vilket det ju absolut kan bli om elräkningarna blir höga. Men det är nog främst yngre i storstadsområden detta handlar om.

Är man pensionär kan man ju inte få bolån för att köpa ny bostad, utan de äldre som lånar på bostaden tar ju seniorlån som inte behöver betalas vare sig ränta eller amortering på, och därmed riskerar man inte heller att vräkas för att man inte kan betala.

Nej, de som är utsatta är barnfamiljer (med en eller två inkomsttagare) där en i familjen blir sjuk eller arbetslös.

Sommaren 2021 gällde detta om bolån enligt SBAB:
38 procent av de svarande bostadsägarna anger att de har bolån understigande 1 miljon kronor och 71 procent att de har bolån på maximalt 2 miljoner kronor. 12 procent anger att de har bolån på mer än 3 miljoner kronor, varav en fjärdedel av dessa har lån på 4–5 miljoner och en av tolv lån på 5–6 miljoner. En väldigt liten andel har högre bolån

Den här bilden är lite intressant, de har frågat 1000 personer med bolån hur mycket sparande de har, bara 3% har mindre än 10 000 kr:
[bild]

Källa:
[länk]
Hos Pensionsmyndigheten kan du läsa.

CITAT
Analysen visar att totalt 1 025 300 pensionärer fick höjd garantipension eller höjt bostadstillägg.

SLUT CITAT

https://www.pensionsmyndigheten.se/...agsbeslut-gav-en-miljon-svenskar-hojd-pension

Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet.

Du skriver att snittet på pension är 20-25.000 kr !
Tror du uppriktigt att människor som har 20-25.000 kr i pension har garantipension ELLER bostadstillägg ??

Återigen......Alltså hela 1 025 300 pensionärer är i just denna grupp ( förutom alla andra med små marginaler)

Orkar inte kriga med dig vad gäller detta längre, för du lever i någon parallell värld.
 
  • Gilla
ch75 och 2 till
  • Laddar…
"Äntligen står prästen i predikstolen...."

Jag menar förstås energiministern som varit så osynlig sedan tillträdet, inte likt henne. Men jag undrar vad som avses med följande uttalande:

"Regeringen har i Tidöavtalet lagt fram flera förslag som ska förkorta och förenkla för alla kraftslag för att tillgången till el ska bli bättre, framhöll ministern. Det gäller vind-, sol- och kärnkraft."

Utbetalning i februari för elprisstöd till hushållen - DN.SE


Vad jag läst tidigare så drog regeringen bort subventionerna för havsbaserad vindkraft som avsåg anslutningen till land, vad man har gjort för solkraft har jag ingen aning om. Kärnkraft ligger långt fram i tiden så vilka förslag pratar hon om som gör att tillgången till el skall bli bättre? Konstig formulering förresten..

Kan någon förklara?
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.