895 397 läst · 10 396 svar
895k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Vad hjälper det om vindkraft är billigt när den ofta inte ens kan leverera?S sandos skrev:Där föll trovärdigheten till... nära noll?
Strunt i det. Ok, låt säga att hasvbaserad vindkraft är dyrt. Vad är billigare? Problemet är ju superenkelt (uppenbarligen!): bygg det billigaste "gröna" som går! Så varför byggs det inte kärnkraft om den nu är så mycket mer konkurranskraftig. Avgifterna för anslutningar ska väl inte efterskänkas längre såå.. problemet torde vara ur världen? Låt marknaden bestämma vad som fungerar... eller är det så enkelt att alla infrastrukturprojekt av någon anledning är dyra, men ändå måste genomföras?
Vad händer om det inte _finns_ billiga lösningar?
Vad man gör om allt är dyrt är att utveckla något av alternativen tills det inte är dyrt längre. Kärnkraft är dyrt att bygga nu för att det byggts så lite senaste decennierna och delvis på grund av onödigt restriktiva lagar och regler. Det skulle inte behöva vara dyrt om det byggs serieproducerat med förenklade regler. Kanske man måste göra några dyra byggen först för att komma framåt.
Jag fattar fortfarande inte. Att bränsle kostar är väl inget konstigt? Jag kör en dieselbil, det är ingen som ryckt undan mattan för mig.J jawen skrev:Det handlar inte om att bilen "fortfarande" fungerar eller inte, det handlar om att regeringen styr "riktningen" på våra beslut med miljösubventioner och massa "propaganda."
Plötsligt visar sig alla "dessa underlag" vara fel ( diesel-gate mm), och detta drabbar en stor del av dom som lyssnar & "lyder" på regeringens "rekommendation" köpt dieselbilar men nu får dyra bränslekostnader..
Likadant med E85 och bensinmacksägare, många gick i konkurs för kostnaderna att bygga om vart för stora och E85 var utdömt redan innan lansering om man ser till expertisen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Nu gör du dig dummare än vad du är(edit: du är ju uppenbarligen en smart prick)D Daniel 109 skrev:
Klart bilen funkar, men du blir straffbeskattas, tvingas köpa dyrare utblandad soppas som gör att bilen drar mer bränsle för att den helt plötsligt är en ”miljöbov”
Redigerat:
Vänta nu, ska normalbegåvade vara med och subventionera de som inte öppnat vare sig ögonen eller en tidning de senaste åren?!!!J jawen skrev:Känner lite likadant, & att dom kunde ansträngt sig lite mer att ge elbidragen till dom som drabbats hårdast & behöver det mest.
Dom med fasta elavtal med låga priser ska inte ha del av detta, & det kan inte vara svårt att ta in den informationen.
Heller inte företag som tjänar feta pengar & redan har kompenserat med högre priser för att täcka upp kostnader.
Och 50 & 79 öre täcker ju inte ens momsen på räkningarnas totalbelopp.
Jag betalade i sep 2022 4,90kr totalt per kWh.......Och får tillbaks en 50-åring
Räkningen i sep 2022 var 2039 kr för 416 kWh, & kommer på den månaden få tillbaka HELA 208 kr
Och jag har minskat min förbrukning med 60%, så här kommer "tacken" för det.
Om du för två år sedan funderat i en minut vad som kan komma att påverka din ekonomi framåt så var det räntan (den kunde helt inte bli lägre, bara högre) och när det stängs kärnreaktorer samtidigt som allt mer ska drivas av el (eller bara det faktum att stål ska framställas med hjälp av el) så blir det dyrare. Att fossila bränslen skulle bli dyrare är en väldigt naturlig del av den gröna omställningen, el likaså.
Jag har haft rörlig el i hela mitt liv fram tills det började stängas ner reaktorer, då var det dags att binda. Gissa om jag tyckte det var dyrt att binda i fem år på 52 öre/kWh när det rörliga låg på runt 20 öre (så mer än dubbla priset var försäkringspremien år 1)??
Lån är jag för gammal för att ha, men den som inte amorterade när räntan var 1% ska nog snarast skylla sig själv. Ska jag då vara med och betala för dumstrutarna och själv inte få något??
Redigerat:
Handlar nog inte om du öppnat en tidning eller ögonen senaste åren, alla fasta elavtal går ut oavsett & vad ska du göra efter det då?S JockeEinarson skrev:Vänta nu, ska normalbegåvade vara med och subventionera de som inte öppnat vare sig ögonen eller en tidning de senaste åren?!!!
Om du för två år sedan funderat i en minut vad som kan komma att påverka din ekonomi framåt så var det räntan (den kunde helt inte bli lägre, bara högre) och när det stängs kärnreaktorer samtidigt som allt mer ska drivas av el (eller bara det faktum att stål ska framställas med hjälp av el) så blir det dyrare. Att fossila bränslen skulle bli dyrare är en väldigt naturlig del av den gröna omställningen, el likaså.
Jag har haft rörlig el i hela mitt liv fram tills det började stängas ner reaktorer, då var det dags att binda. Gissa om jag tyckte det var dyrt att binda i fem år på 52 öre/kWh när det rörliga låg på runt 20 öre?? Lån är jag för gammal för att ha, men den som inte amorterade när räntan var 1% ska nog snarast skylla sig själv. Ska jag då vara med och betala för dumstrutarna och själv inte få något??
Sedan känner jag spontant att jag inte vill vara med & el subventionera dom stora företagen som redan ökat sina priser & kompenserat den högre elkostnaden & HELA 66% av dom 55 miljarderna kommer gå till företag.
Och förutsättningarna är så olika i Sverige om man pratar om bostadskostnader/bostadslån, i storstäder som STHLM, Malmö & GTB eller om man talar om "på landet " där lånebilden oftast är helt annorlunda.
Och människor köper ju sitt första boende löpande i Sverige, så väldigt många har inte haft möjligheten att få ner bostadslånen genom amorteringar.
Att det är högre inblandning i diesel handlar om att det är lättare att ersätta diesel än bensin med biobränslen. Det har inte med att bilen är miljövidrig att göra. Skatten är inte så blodig. Det var bra mycket värre med en äldre dieselbil jag hade tidigare. Den var dyr. Så jag håller inte med om att mattan dragits undan för dieselbilsägare.N noone70 skrev:
Skatten är blodig, vår diesel har en skatt på 4000kr/år… en likadan reggad efter 2018 är på drygt 8000D Daniel 109 skrev:Att det är högre inblandning i diesel handlar om att det är lättare att ersätta diesel än bensin med biobränslen. Det har inte med att bilen är miljövidrig att göra. Skatten är inte så blodig. Det var bra mycket värre med en äldre dieselbil jag hade tidigare. Den var dyr. Så jag håller inte med om att mattan dragits undan för dieselbilsägare.
Vi har råd och känslan av att köra en bil med VWs diesel v6:a gör det värt var enda öre
Men många har inte råd med den brutala skatten
Du missar att företagen är de som betalat in mest av det som återbetalas nu….J jawen skrev:Handlar nog inte om du öppnat en tidning eller ögonen senaste åren, alla fasta elavtal går ut oavsett & vad ska du göra efter det då?
Sedan känner jag spontant att jag inte vill vara med & el subventionera dom stora företagen som redan ökat sina priser & kompenserat den högre elkostnaden & HELA 66% av dom 55 miljarderna kommer gå till företag.
Och förutsättningarna är så olika i Sverige om man pratar om bostadskostnader/bostadslån, i storstäder som STHLM, Malmö & GTB eller om man talar om "på landet " där lånebilden oftast är helt annorlunda.
Och människor köper ju sitt första boende löpande i Sverige, så väldigt många har inte haft möjligheten att få ner bostadslånen genom amorteringar.
Det heter elprisstöd, och ordet stöd är väsentligt här.Jonatan79 skrev:
Många större bolag har haft "bra "samt långa elavtal, så dom har väl knappt hunnit känna av dom "dyraste" elpriserna.
Men har du fakta om annat, så får du gärna återkomma med länk.
Om du tror att privatpersoner har bidragit med mer än företag, föreningar och myndigheter får du gärna lägga ut fakta om det...J jawen skrev: