D Daniel 109 skrev:
Nej just det. Du får betala för kollektivets förbrukningsprofil och har ingen möjlighet att påverka den. Dvs, du kan inte minska påverkan av de dyraste timmarna genom att dra ner då.
Ja så långt är vi på banan. Vad jag menar med att topparna nöts bort sen är ju att dom (förhoppningsvis) "späds ut" av många dagar med lågt pris resten av månaden så att det i sin tur gör att snittet blir lågt.
 
Ja, men snittet blir ju då lågt även för dem med timavräkning. Skillnaden är att man då kan spara när det är riktigt dyrt något dygn.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men snittet blir ju då lågt även för dem med timavräkning. Skillnaden är att man då kan spara när det är riktigt dyrt något dygn.
Såklart, men fyra dyra dagar kan ju fullständigt haverera allt oavsett. Men väljer man timpris har man väl sett till att kunna dra ner och ändå ha värme. Annars är det hål i huvudet.
 
Timpris har inte de nackdelar du vill få det till. I normalfallet blir det samma pris om man inte anpassar sig alls. Men man har möjligheten.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Timpris har inte de nackdelar du vill få det till. I normalfallet blir det samma pris om man inte anpassar sig alls. Men man har möjligheten.
Men min aktuella förbrukningsprofil som nästintill alltid klaffar med högst förbrukning på topplasttimmarna då priset brukar vara högst kan väl knappast gynnas av ett timprisavtal?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jovisst är det intressant. Snittet på din förbrukning kan du jämföra med snittspot eller rörligt (vägt) pris.
Kanske skulle uttryckt mig tydligare...
Års-snittpriset på el säger ingenting om din totala års-elkostnad.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Men min aktuella förbrukningsprofil som nästintill alltid klaffar med högst förbrukning på topplasttimmarna då priset brukar vara högst kan väl knappast gynnas av ett timprisavtal?
Det beror ju på om den är värre än snittets profil. Det är möjligt att du lyckas snylta på kollektivet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Imorgon glöder kaminen. Få dagar per år då det lönar sig med ved istället för LLVP, men imorgon är veden billigare.
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon glöder kaminen. Få dagar per år då det lönar sig med ved istället för LLVP, men imorgon är veden billigare.
Här brinner det redan i alla eldstäderna. Med "rörligt" elpris (dvs månadsmedelpris) kör vi med strategin att elda när det är tillräckligt kallt (för något bra värde på "tillräckligt"). Det är det enda som kan påverka vår elförbrukning med bedömd (dvs gissad) verkningsgrad för LL-värmepumparna.

Veden är redan inköpt så det är en känd kostnad. Vad elen kostar just nu vet vi inte förrän i slutet av nästa månad.

Helst skulle jag förstås vilja köra igång alla elradiatorerna som vi gjorde förr. Bekvämare än LL-värmepumpar och eldning.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kanske skulle uttryckt mig tydligare...
Års-snittpriset på el säger ingenting om din totala års-elkostnad.
hoppar in, klart det gör, om han har angivit ett årsnitt så tar det ju topparna och dalarna och bara gångra med förbrukning så har du kostnad....

(för mig, kostnad 3300:- på 5800kWh förbrukat ger ett snitt på 0,57 öre/kWh i snitt över året..)(typ jag avrundar kanske ngt men nära så)
 
M MagicFingers skrev:
hoppar in, klart det gör, om han har angivit ett årsnitt så tar det ju topparna och dalarna och bara gångra med förbrukning så har du kostnad....

(för mig, kostnad 3300:- på 5800kWh förbrukat ger ett snitt på 0,57 öre/kWh i snitt över året..)(typ jag avrundar kanske ngt men nära så)
Ja din egna års-snitt kostnad i kronor per kWh stämmer ju för dig. Självklart.
Det jag menade var ju att snittpris per kWh över ett år som man får från elleverantörer inte går att använda för att räkna ut sin egen elkostnad.

Om man på sommaren gör av med 150kwh per månad när elen kostar några ören och gör av med 2000kwh när elen kostar 1.5kr per kWh
Då är nte snittpriset per kWh speciellt bra om man med hjälp av det vill räkna ut åt sig själv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
hoppar in, klart det gör, om han har angivit ett årsnitt så tar det ju topparna och dalarna och bara gångra med förbrukning så har du kostnad....

(för mig, kostnad 3300:- på 5800kWh förbrukat ger ett snitt på 0,57 öre/kWh i snitt över året..)(typ jag avrundar kanske ngt men nära så)
Avrundar? Tja, 0.57 kr/kWh skall det väl vara? Inte öre?
 
Jag band mitt elpris i höstas på 1.29 kr (SE4) vilket hittills inte varit någon lysande affär. Kanske jag kan få en månad nu som hjälper upp det lite 😛

Å andra sidan förbrukar jag bara 12.000 kWh per år så förlusten märks knappt. Det mesta av räkningen är ändå inte energin
 
G Galten skrev:
Jag band mitt elpris i höstas på 1.29 kr (SE4) vilket hittills inte varit någon lysande affär. Kanske jag kan få en månad nu som hjälper upp det lite 😛

Å andra sidan förbrukar jag bara 12.000 kWh per år så förlusten märks knappt. Det mesta av räkningen är ändå inte energin
Jag band mitt på 70 öre hösten 2021, det går ut i oktober i år och det har varit en lysande affär för min del, jag har även solpaneler så det blir inte mycket köpt el på sommarhalvåret.
 
Nu börjar vi närma oss peak hour. Sverige importer fn 1336MW. Norge exporterar ynka 351 MW. Hur kommer de undan 70%-regeln mot Sverige?? Karta som visar elpriser och energiflöden mellan Sverige och grannländer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.