639 126 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Västra götaland
· 9 352 inlägg
För övrigt kan vi ju summera el-året 2023 nu.. mitt snittpris (SE3 utan moms, avgift, tillägg, moms på tillägget och skatt på momsen) blev 59 öre per kWh... Ner från 132 öre för 2022 ...
extrem konsumtion (kallt)Mikael_L skrev:
det är inte alla år som Finland når upp till ett effektbehov på 14 GW (senast var det 2021), och i så fall under kortare perioder – nu ligger man nära 15 GW, senast man överskred 15 GW var för åtta år sedan, i januari 2016
och fram till 2022 fanns även rysk elimport att tillgå på ca 1.5 GW
Snittpriset är inte jätteintressant för en villaägare som värmer med el på något sätt.Dan_Johansson skrev:
Eftersom man oftast förbrukar mest under den tiden elpriserna är som högst.
Imorgon vill man inte bo i Finland köra elpatron och ha timpris.
Pratar du om Finlands pris nu, Sverige exporterar så mycket det går i morgon, så du kan stryka de anledningarna i så fall.S sandos skrev:Har du kollat priserna för imorgon?
Saker som jag gissar kan ha med detta att göra:
Kallt väder
vindstilla
Isläggning på svenska älvar
Svensk kärnkraft inte uppe i full produktion
England har fått ännu mer grepp om våra priser iom ny kabel? (Denna är nog tveksam faktiskt, tror det blåser hos de nämligen)
Det är väl värre om man har månadsrörligt. Då kan man inte ens sänka kostnaden genom att stänga av någon timme.
Nej, det gör det i inte. Du betalar enligt kollektivets förbrukning den timmen oavsett vad som händer med priset senare under månaden.
Ehh, inte alls med på vad du menar. Min individuella förbrukningsprofil påverkar ju inte prislappen överhuvudtaget i slutet på månaden när snittet beräknas oberoende på när och till vilket pris jag förbrukade elen.D Daniel 109 skrev:
Ja exakt, vi har haft toppar på runt 3kr i december, men snittet blev ändå moderata 70 öre. Men med timpris och 10-20kr/kWh så kan det dra iväg snabbt, oavsett om man snålar.D Dayangel skrev:
Nej just det. Du får betala för kollektivets förbrukningsprofil och har ingen möjlighet att påverka den. Dvs, du kan inte minska påverkan av de dyraste timmarna genom att dra ner då.D Dayangel skrev: