D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom förstår jag inte hur du menar att högern har varit populistisk i någon energifråga före denna sista valrörelse. Det har jag nog aldrig sett förut.
Men däremot har de nog varit väl så pragmatiska när de gör sina överenskommelser, som ansvarstagande partier bör vara.

Men denna valrörelse var dock fantastiskt populistisk inom energiområdet.
Där det både lovas kärnkraft och låga elpriser från vissa partier.
Jag antar att de egentligen vet att det inte fungerar, att det vare sig kommer byggas några reaktorer eller att några reaktorer i sig skulle leda till lågt elpris.
De nybyggda kommer ju buda in sin produktionsvolym till Nordpool för sitt produktionspris helt enkelt.
Så jag antar att dessa partier vet om att enda möjligheten till att någon vill satsa på kärnkraft är när ett stadigt högt elpris är garanterat.

Vet dom inte detta, så är de förvånansvärt korkade och jag börjar verkligen fundera hur det står till.
Jag undrar jag, för att inte skapa för mycket sandlåda namnger jag inte politikern men hen torgförde att styrningen av samhället borde bygga mindre på beprövad kunskap och vetenskap och mer på folkvilja.

Ett sånt uttalande skrämmer mig enormt och känns som medeltid.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag undrar jag, för att inte skapa för mycket sandlåda namnger jag inte politikern men hen torgförde att styrningen av samhället borde bygga mindre på beprövad kunskap och vetenskap och mer på folkvilja.

Ett sånt uttalande skrämmer mig enormt och känns som medeltid.
Det absolut sjukaste är ju hur alla partier med ett enda undantag, undviker att ta upp de befintliga (och kommande) förbindelserna med kontinenten och dess 70% krav för export, som ett problem öht.
Att kraftproducenter som aldrig kunnat drömma om intäkter på över 1 kr/kwh nu berikas med flera ggr detta inom överskådlig tid är inte alls på agendan, möjligen att SVK fått lite mkt i kassan senaste tiden.

Istället går munlädren varma om allt från nedlagd kärnkraft, till klimatmål, ny vindkraft, besparing, återförande av pengar från flaskhalsitäkter, pristak och nya kablar till Norrland.
Åtgärder som knappast kommer att ge något mer än lindring för stunden i fallet med pristak eller andra återföranden av pengar från SVK.
Ingen (förutom ett parti) påstår ens längre att vi ska tro på lägre priser framöver i långa loppet.
(Kärnkarftsförespåkarna menar visserligen att det minsann skulle hjälpa att ha några nya reaktorer på plats, men om samtidigt bygger fler kablar för export blir det ju status quo, men det räknar man inte med att behöva försvara eftersom detta kommer att inträffa långt efter denna och nästa mandatperiod)
Vad har vi såna politiker till?
 
K karlmb skrev:
Det absolut sjukaste är ju hur alla partier med ett enda undantag, undviker att ta upp de befintliga (och kommande) förbindelserna med kontinenten och dess 70% krav för export, som ett problem öht.
Att kraftproducenter som aldrig kunnat drömma om intäkter på över 1 kr/kwh nu berikas med flera ggr detta inom överskådlig tid är inte alls på agendan, möjligen att SVK fått lite mkt i kassan senaste tiden.

Istället går munlädren varma om allt från nedlagd kärnkraft, till klimatmål, ny vindkraft, besparing, återförande av pengar från flaskhalsitäkter, pristak och nya kablar till Norrland.
Åtgärder som knappast kommer att ge något mer än lindring för stunden i fallet med pristak eller andra återföranden av pengar från SVK.
Ingen (förutom ett parti) påstår ens längre att vi ska tro på lägre priser framöver i långa loppet.
(Kärnkarftsförespåkarna menar visserligen att det minsann skulle hjälpa att ha några nya reaktorer på plats, men om samtidigt bygger fler kablar för export blir det ju status quo, men det räknar man inte med att behöva försvara eftersom detta kommer att inträffa långt efter denna och nästa mandatperiod)
Vad har vi såna politiker till?
Det beror sannolikt på att de inte ser swexit som ett vettigt alternativ. Vi är inte isolerade utan en del i EU.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Det beror sannolikt på att de inte ser swexit som ett vettigt alternativ. Vi är inte isolerade utan en del i EU.
Fast det har gått så långt att påstådda experter sitter och påstår att de låga priserna beror på väder och vind men "glömmer" nämna att den största faktorn förmodligen är den begränsade exportkapaciteten.

Vi har ju alla sett priskartorna under perioden och i den andra änden av sladden har det varit väsentligt dyrare, tillfälligtvis har vi haft en prisdiod men att det har att göra med vädret är nog inte nära sanningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror sannolikt på att de inte ser swexit som ett vettigt alternativ. Vi är inte isolerade utan en del i EU.
Visste inte att Italien, Norge, Frankrike och Tyskland avser att lämna det Europeiska elsamarbetet och gå sin egen väg?
 
Har något av de länderna strypt exporten för att sänka de lokala elpriserna?
 
D Daniel 109 skrev:
Har något av de länderna strypt exporten för att sänka de lokala elpriserna?
Ja, samtliga, eller så har de aviserat att de kommer att göra det.
 
K karlmb skrev:
Ja, samtliga, eller så har de aviserat att de kommer att göra det.
Har du någon vettig källa på att något av de länderna gör det?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L
Anders, jag ska bjussa på lite mer att läsa, så du får lära dig lite mer om elcertifikatsystemet.
Visst är jag snäll som googlar åt dig?
Här, att det har upphört, framflyttat stoppdatum för befintliga producenter och nya får ej vara med sedan årsskiftet
https://www.energimyndigheten.se/ny...m-for-elcertifikatsystemet-flyttas-inte-fram/

Och här en massa trevlig information.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=196777
T.ex. vad certifikaten har kostat historiskt, och hur mycket det har kostat elkunden (det senare, tex. 1,8 öre/kWh 2020 och 3,7 öre/kWh 2016 som exempel)
Jag hoppas länken fungerar, annars går den att hitta via den första länken i detta inlägg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag förutsatte att du inte hade det. Trasslet i början av epidemin löste sig lyckligtvis och alla var överens om att man inte gynnas av exportbegränsningar. Det är så jag mins det i alla fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsatte att du inte hade det. Trasslet i början av epidemin löste sig lyckligtvis och alla var överens om att man inte gynnas av exportbegränsningar. Det är så jag mins det i alla fall.
OK, men Bekenmodellen är inte en exportbegränsning så den borde gå lättare att finna acceptans för.
 
Men den går inte att implementera som du beskrivit den. Om jag nu lyckats tolka det korrekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Men den går inte att implementera som du beskrivit den. Om jag nu lyckats tolka det korrekt.
Men du tycker ju att allt är helt optimalt redan och inte går att ändra öht.
Inte direkt någon auktoritet på området.
 
Har jag skrivit det?
Jag har påpekat att dina förslag inte är genomförbara. Det är inte riktigt samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.