Magnus E K
K karlmb skrev:
Nu verkar även kabeln från SE4 till Tyskland vara bortkopplad. Liksom den 3e från Sydnorge mot NL.
Klart vi får ok priser då.
Ja, allt annat lika har det betydelse så klart. Och jag räknar med höga priser igen när vinden avtar och alla kablarna kommer igång.

NorNed-kabeln (700 MW, Norges äldsta kabel till kontinenten om man inte räknar Danmark dit) har dock varit ur bruk ända sen i maj. Senaste budet för när den ska gå igång igen är 17:e oktober.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, allt annat lika har det betydelse så klart. Och jag räknar med höga priser igen när vinden avtar och alla kablarna kommer igång.

NorNed-kabeln (700 MW, Norges äldsta kabel till kontinenten om man inte räknar Danmark dit) har dock varit ur bruk ända sen i maj. Senaste budet för när den ska gå igång igen är 17:e oktober.
Ok. Bra timing.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Anslutningskostnad för vindkraften är dyrare för att du måste ansluta flera små peoduncter istället för en stor. Man döljer denna kostnad för att vindkraft ska framstå som ett billigt alternativ.
Vem döljer denna och hur görs det, har du exempel?
 
D
Jag tänker att hela situationen runt byggandet av elproduktion i SE3/4 kunde ändras ganska enkelt, idag är det ju helt konsekvenslöst att leka rättshaverist och stoppa allt, små ändringar kan enkelt göras.

I första hand borde såklart byggreglerna ändras, idag finns det krav på energiförbrukning men inte för energiproduktion, nybyggen borde åtminstone kunna producera sin egen förbrukning med solceller. Jag ser gärna att även äldre kommersiella fastigheter får krav om energiproduktion.

Detsamma skulle kunna gälla för kommuner, man skulle kunna kräva att varje kommun har egen energiproduktion upp till någon nivå, klarar man inte det så får man ersätta någon annan kommun för detta. Genom att justera försörjningsgraden och nivån på dessa avgifter kommer man sannolikt stimulera lokal utbyggnad mer än idag, då passiviteten i första hand drabbar kommuninvånarna på ett enskilt plan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vem döljer denna och hur görs det, har du exempel?
Dolda subventioner, tex att kunderna står för anslutningsledningarna.
 
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dolda subventioner, tex att kunderna står för anslutningsledningarna.
Hur döljs då dessa fakturor som kunderna ska betala, jag tror inte jag har fått någon sådan, finns det verkligen några sådana fall?

Att kostnaderna för infrastruktur till sist når medborgaren, på ett eller annat sätt, är väl egentligen inget nytt?
 
D djac skrev:
Hur döljs då dessa fakturor som kunderna ska betala, jag tror inte jag har fått någon sådan, finns det verkligen några sådana fall?

Att kostnaderna för infrastruktur till sist når medborgaren, på ett eller annat sätt, är väl egentligen inget nytt?
Det är väl vida känt, alltså inte ens något mygel med att vi abonnenter kommer få stå för kabeldragningen till alla nya vindkraftparker. Det bakas ju som sedvanligt in på våra nätavgifter med samma metodik som när de hävdar att befintligt nät måste rustas och byggas för framtiden.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det är väl vida känt, alltså inte ens något mygel med att vi abonnenter kommer få stå för kabeldragningen till alla nya vindkraftparker. Det bakas ju som sedvanligt in på våra nätavgifter med samma metodik som när de hävdar att befintligt nät måste rustas och byggas för framtiden.
När man jämför energislagen så tas inte denna konstnad med. Och det är inte den enda subventioneringen som görs. Allt för att vindkraft ska upplevas som mer fördelaktig
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Det är väl vida känt, alltså inte ens något mygel med att vi abonnenter kommer få stå för kabeldragningen till alla nya vindkraftparker. Det bakas ju som sedvanligt in på våra nätavgifter med samma metodik som när de hävdar att befintligt nät måste rustas och byggas för framtiden.
Och infrastrukturen för de andra energikällorna har såklart inte betalts av svenskar på något sätt, den liksom bara kom på plats ändå?

Försöker intensivt förstå nyhetsvärdet i att en utökning av infrastruktur kostar pengar och att någon betalar.
 
Nu kör vi igen
Mobilskärm som visar en graf över elpriset med en kraftig topp, märkt "201 öre" den 4 oktober kl 14:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När man jämför energislagen så tas inte denna konstnad med. Och det är inte den enda subventioneringen som görs. Allt för att vindkraft ska upplevas som mer fördelaktig
Nejdu. det ÄR den enda subventionen som vindkraft får.
Eller får och får, ingen vindkraft har än så länge fått anslutningsavgifterna subventionerade, men för närvarande förs det diskussioner om att havsbaserad vindkraft ska få sin nätanslutning ut till vindkraftsparken utan debitering. Att det blir Svenska kraftnät som blir ägare av ytterligare en bit nytt stamnät, helt enkelt.
Men idag får faktiskt vindkraft ingen alla subvention.
Men när motvalls kommuner någon gång i någon framtid kanske godkänner vindkraftsbygge i deras skärgård - då kan det blir subventioner.
Men just nu är det ... typ ... en ickefråga.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Försöker intensivt förstå nyhetsvärdet i att en utökning av infrastruktur kostar pengar och att någon betalar.
Måste ha något med lågt IQ, nedsatt kognitiv förmåga eller nåt. ;) :rofl:


Japp, jag försökte också bara vara ironisk, så du ska inte ta åt dig!

Dock får du väl hålla med om att infrastrukturen åtminstone kostar något lite mindre i de fall det är en producent som har väldigt stor installerad effekt på en liten area.
Men vill man peka ut de värsta bad boys, så blir det naturligtvis de nordligaste vattenkraftverken i Luleå älv, som har kostat oss medborgare mest i nätutbyggnad. Jäkligt dumt att vi inte flyttade älvarna söderut, alternativt flyttade storstäderna och industrierna norrut. Väldigt tokigt att vi löjlade oss med att dra en massa dyra ledningar tvärs genom hela landet. :cool:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Magnus E K
Med tanke på hur mycket kallare det är i Norrland på vintern tror jag det hade varit en förlustaffär energimässigt om befolkningen flyttat norrut. Dessutom var befintliga kraftledningar inte speciellt dyra att bygga tack vare dåtidens regler och att de mestadels är dragna genom glesbefolkat område.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med tanke på hur mycket kallare det är i Norrland på vintern tror jag det hade varit en förlustaffär energimässigt om befolkningen flyttat norrut. Dessutom var befintliga kraftledningar inte speciellt dyra att bygga tack vare dåtidens regler och att de mestadels är dragna genom glesbefolkat område.
Ja ledningarna ut till havs går åtminstone genom glesbefolkad område, det övriga kanske skiljer. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdu. det ÄR den enda subventionen som vindkraft får.
Eller får och får, ingen vindkraft har än så länge fått anslutningsavgifterna subventionerade, men för närvarande förs det diskussioner om att havsbaserad vindkraft ska få sin nätanslutning ut till vindkraftsparken utan debitering. Att det blir Svenska kraftnät som blir ägare av ytterligare en bit nytt stamnät, helt enkelt.
Men idag får faktiskt vindkraft ingen alla subvention.
Men när motvalls kommuner någon gång i någon framtid kanske godkänner vindkraftsbygge i deras skärgård - då kan det blir subventioner.
Men just nu är det ... typ ... en ickefråga.
Det är väl inte direkt en ickefråga då man subventionerat vindkraften i åratal för att få kärnkraften framstå som dyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.