D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De gröna i Tyskland är ju medbrottslingar. Men hade vi inte lagt ned rektorer hade vi kunnat fylla behovet med klimatvänligare energi.

Moderaterna vill utöka exportkapaciteten så de är ju idioter de med.
Mmm, påminner om han stollen som skrivit -Omgiven av idioter, mfl, det genomgående är att det är fel på alla runt honom..
 
Karlshamn är energireserv, enda anledningen vi drar igång den är pga vi inte kan tillgodose exportkapaciteten med andra energislag.

Och värre kommer det bli om vi utökar exportkapaciteten utan att bygga ut vettig basenergi
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Karlshamn är energireserv, enda anledningen vi drar igång den är pga vi inte kan tillgodose exportkapaciteten med andra energislag.

Och värre kommer det bli om vi utökar exportkapaciteten utan att bygga ut vettig basenergi
Ingen fara, mer kablar triggas i första hand av mer energi, dvs om vi utökar vår produktion så kommer exporten öka (även importmöjligheten såklart), vill man undvika exportkablar så ska man inte ha något att sälja.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Ingen fara, mer kablar triggas i första hand av mer energi, dvs om vi utökar vår produktion så kommer exporten öka (även importmöjligheten såklart), vill man undvika exportkablar så ska man inte ha något att sälja.
Problemet är bara när man lägger ner grön energi som kärnkraft med bibehållen exportkapaciteten och måste ersätta den med fossil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska exportkapaciteten vara mättad?
Gäller det även andra varor?
Har du glömt bort 70% regeln?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är bara när man lägger ner grön energi som kärnkraft med bibehållen exportkapaciteten och måste ersätta den med fossil.
Det måste du inte men de som äger produktionsenheterna vill gärna tjäna pengar, oavsett hur mycket produktion du har så följer exporten efter, vi kan inte göra av med all el iaf, och till sist blir där ett pris där du triggar igång tex Karlshamnsverket. Jag håller med om att det är tråkigt men så ser dagens marknadsarrangemang ut och tvärtom mot dig så tror jag inte att det ensidigt och globalt är riggat av MP.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja, men när det finns billigare alternativ som kärnkraft går den före såklart. Felet är mao vi lagt ner kärnkraft.

Moderaterna vill dessutom utöka exportkapaciteten så vi kommer se mer av Karlshamn
Moderaterna fattar inte att det nånstans finns en gräns för hur mkt ett land som Sverige ska exportera. Men det ligger ju deras retorik om kärnkraft. Klart de måste visa att det är brist på kärnkraft som är problemet och inte antalet kablar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är bara när man lägger ner grön energi som kärnkraft med bibehållen exportkapaciteten och måste ersätta den med fossil.
Det verkliga problemet är att hela landet går i recession pga extrema elpriser.
Och ingen politiker utom i v verkar fatta vad som kan göras över en natt för att rädda landet.
Jag har och kommer nog aldrig att rösta på v men detta är faktum.
 
K karlmb skrev:
Moderaterna fattar inte att det nånstans finns en gräns för hur mkt ett land som Sverige ska exportera. Men det ligger ju deras retorik om kärnkraft. Klart de måste visa att det är brist på kärnkraft som är problemet och inte antalet kablar.
Jag håller med, de vill utöka exportkapaciteten, galet. Men grundproblemet varför vi startade Karlshamn är pga nedlagd kärnkraft.

De enda politiker som verkar förstå hur vi ska lösa energikrisen är vänsterpartiet. Och det är ju sjukt i sig :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag håller med, de vill utöka exportkapaciteten, galet. Men grundproblemet varför vi startade Karlshamn är pga nedlagd kärnkraft.

De enda politiker som verkar förstå hur vi ska lösa energikrisen är vänsterpartiet. Och det är ju sjukt i sig :)
Utan de nya kablarna från Sydnorge, vars el vi brukar få in via SE3, hade troligen elen räckt till för att hålla nere priset i SE4, så Karlshamn kunde fått vila vidare.

Som lök på laxen pratar alla politiker också om hur viktigt det är att öka kapaciten norrut till SE2 o SE1.
Helt utan att reflektera över vad ett tyskt elpris kommer att ställa till med för SSAB och Northvolt tex.
 
K karlmb skrev:
Utan de nya kablarna från Sydnorge, vars el vi brukar få in via SE3, hade troligen elen räckt till för att hålla nere priset så Karlshamn kunde fått vila vidare.
Inte utan de nu nerlagda reaktorerna dock.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte utan de nu nerlagda reaktorerna dock.
Det vill jag påstå. De få timmarna det var lönsamt, eller av SVK anbefallt, att köra Karlshamn, hade troligen Norge kunnat leverera om det inte var tvungna att exportera söderut istället.
 
K karlmb skrev:
Det vill jag påstå. De få timmarna det var lönsamt, eller av SVK anbefallt, att köra Karlshamn, hade troligen Norge kunnat leverera om det inte var tvungna att exportera söderut istället.
Jag är inte så säker på det. Dessutom med nya kablar och ökat behov med elbilar osv så kommer inte behovet av baskraft inte minska.

Även om man är emot kärnkraft som eneegislag så borde man förstå det är enda vägen mot fusion
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är inte så säker på det. Dessutom med nya kablar och ökat behov med elbilar osv så kommer inte behovet av baskraft inte minska.

Även om man är emot kärnkraft som eneegislag så borde man förstå det är enda vägen mot fusion
Nja,så enkelt är det inte. Det beror helt på hur mkt kablar som ligger. Om det inte blir fler, och den godtyckliga 70% regeln justreras ned för de som ligger, alternativt att den märkliga prissättningen där tysklands pris transfereras till vårt lokala pris ändras så att vi får ett svenskt pris samt ett exportpris, så klarar vi oss gott med det vi har idag.
Med elbilar mm, ja, då stiger efterfrågan men vad jag förstått så är utvyggnad av bla vindkraft till havs redan planerad för en hel det ytterligare i takt med att antalet elbilar ökar.
Det blåser dessutom nästan alltid till havs.
Varkar vara på gång nu: https://www.hamnen.se/klartecken-for-280-meter-hog-vindkraftspark-i-ostersjon/
 
Redigerat:
Vi har ett ”svenskt” pris baserat på den totala efterfrågan. Det är inget konstigt med prissättningen på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.