Förvånad det inte dykt upp en

"Vindkraften är ett jävla skit,
men nu har vi baxat den ända hit"-skandal ännu
 
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl inte direkt en ickefråga då man subventionerat vindkraften i åratal för att få kärnkraften framstå som dyr
Idag har vindkraft inte ett öre i subvention. I Sverige iaf
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste ha något med lågt IQ, nedsatt kognitiv förmåga eller nåt. ;) :rofl:


Japp, jag försökte också bara vara ironisk, så du ska inte ta åt dig!

Dock får du väl hålla med om att infrastrukturen åtminstone kostar något lite mindre i de fall det är en producent som har väldigt stor installerad effekt på en liten area.
Men vill man peka ut de värsta bad boys, så blir det naturligtvis de nordligaste vattenkraftverken i Luleå älv, som har kostat oss medborgare mest i nätutbyggnad. Jäkligt dumt att vi inte flyttade älvarna söderut, alternativt flyttade storstäderna och industrierna norrut. Väldigt tokigt att vi löjlade oss med att dra en massa dyra ledningar tvärs genom hela landet. :cool:
Haha, ja jag blir bara så innerligt trött på offermentaliteten och den argumentationsteknik som är så populär nu, -hitta på något som vore för jävligt, försök sedan sätta detta i ett sammanhang så att någon misslynt stolle går på det och gillar eller sprider det vidare, till sist har du skapat en sanning.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag har vindkraft inte ett öre i subvention. I Sverige iaf
Ja förutom att man inte räknar med anslutningskostanden då. Historisk har S sett till det är mycket subvention för att det ska verka konkurrenskraftig jämfört kärnkraften, vilken den såklart inte är. Det har hjälpt till cementera nerläggningen av rektorer i landet.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja förutom att man inte räknar med anslutningskostanden då. Historisk har S sett till det är mycket subvention för att det ska verka konkurrenskraftig jämfört kärnkraften, vilken den såklart inte är. Det har hjälpt till cementera nerläggningen av rektorer i landet.
Det lokala köpcentrat har även det subventionerade anslutningar till samhället.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja förutom att man inte räknar med anslutningskostanden då. Historisk har S sett till det är mycket subvention för att det ska verka konkurrenskraftig jämfört kärnkraften, vilken den såklart inte är. Det har hjälpt till cementera nerläggningen av rektorer i landet.
Visa mig ett enda vindkraftverk som fått sin anslutningskostnad betald (mer betald än något annat kraftslag får), så ska du få välja vilken av mina kepsar jag ska äta upp.


edit:
Du kan lätt hitta budgetar för vindkraftsprojekt med rejäla poster för nätanslutning, om jag säger så.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historisk har S sett till det är mycket subvention för att det ska verka konkurrenskraftig jämfört kärnkraften,
Historiskt har både de röda och de borgerliga infört eller höjt kärnkraftsskatt samt stött elcertifikat, som på politisk väg höjt kostnad för kärnkraft och ökat vinsten för förnybar kraft (dvs både vatten, torv, vind sol etc).
Och observera, det har även de borgerliga stött, så du behöver inte göra detta till din vanliga överklassfråga, den vinklingen från dig börjar jag minst sagt vara lite less på.

Men priset på elcertifikat har sjunkit kraftigt under årens lopp p.g.a ökande tillgång, och 2019 var det nere på drygt 4 öre per kWh, så elcertifikatsystemet är nu skrotat (i förtid) så sedan förra årsskiftet blir det inga nya elcerifikat.
Så nu får du som du vill Anders, all subvention till vindkraft är nu borta, och enligt dig kommer det alltså nu inte längre byggas ett enda nytt vindkraftverk, då det bara berott på subventioner att de byggs.
För egentligen är de olönsamma, de går med förlust (nästan) 24/7, det är bara bidragen som håller dem uppe.

Så det blir bra nu, nu slutar det byggas vindkraftverk.
Sen till detta får vi äntligen en bra regering i landet, så det kommer införas subventioner på kärnkraft och straffskatter på vindkraft, så äntligen kan jag se hoppet tändas för de gen IV reaktorer som så länge varit min våta dröm.
JAA, jag hoppas faktiskt på det, det är INTE lögn. (Alltså gen IV-breeders, det andra skiter jag i, huvudsaken bara kol och gas fasas ut av vilken annan kraft som helst)
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med tanke på hur mycket kallare det är i Norrland på vintern tror jag det hade varit en förlustaffär energimässigt om befolkningen flyttat norrut. Dessutom var befintliga kraftledningar inte speciellt dyra att bygga tack vare dåtidens regler och att de mestadels är dragna genom glesbefolkat område.
Nu var du så där tråkigt torr, saklig och korrekt ... :rolleyes:
eller jag ska bjuda på lite andra smileys, jag är ju fortfarande inte riktigt allvarlig.
;);) :p:crysmile:
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Historiskt har både de röda och de borgerliga infört eller höjt kärnkraftsskatt samt stött elcertifikat, som på politisk väg höjt kostnad för kärnkraft och ökat vinsten för förnybar kraft (dvs både vatten, torv, vind sol etc).
Och observera, det har även de borgerliga stött, så du behöver inte göra detta till din vanliga överklassfråga, den vinklingen från dig börjar jag minst sagt vara lite less på.

Men priset på elcertifikat har sjunkit kraftigt under årens lopp p.g.a ökande tillgång, och 2019 var det nere på drygt 4 öre per kWh, så elcertifikatsystemet är nu skrotat (i förtid) så sedan förra årsskiftet blir det inga nya elcerifikat.
Så nu får du som du vill Anders, all subvention till vindkraft är nu borta, och enligt dig kommer det alltså nu inte längre byggas ett enda nytt vindkraftverk, då det bara berott på subventioner att de byggs.
För egentligen är de olönsamma, de går med förlust (nästan) 24/7, det är bara bidragen som håller dem uppe.

Så det blir bra nu, nu slutar det byggas vindkraftverk.
Sen till detta får vi äntligen en bra regering i landet, så det kommer införas subventioner på kärnkraft och straffskatter på vindkraft, så äntligen kan jag se hoppet tändas för de gen IV reaktorer som så länge varit min våta dröm.
JAA, jag hoppas faktiskt på det, det är INTE lögn. (Alltså gen IV-breeders, det andra skiter jag i, huvudsaken bara kol och gas fasas ut av vilken annan kraft som helst)
Problemen med den sista drömmen tycker jag bara växer och är helt oavhängigt färg på regering, enda anledningen att investera i kärnkraft skulle vara större avkastning och ökar man det redan stora elutbudet kommer priserna sjunka och det hela leder bara till större utgifter och minskade intäkter för bolagen, svag drivkraft.

Det enda som skulle kunna hjälpa är kraftigt ökad anslutningskapacitet till de stora marknaderna och detta i sin tur skulle leda till att prisnivåerna hålls uppe även här, det skulle göra många som trott det omvända besvikna.

Tyvärr har jag tappat tron lite och antagligen måste denna energikris lösas där problemen finns, Sverige är perifert i sammanhanget och förutom att vi varken gör från eller till i det stora hela, så kommer vi sannolikt drabbas oavsett :(
 
Mikael_L
Anders
Jag hittade den här nu, har inte alls hunnit läsa den, bara ögnat lite i förordet och innehållsförteckningen, så med risk att den säger tvärtom vad jag har anfört här, så länkar jag upp den ändå i vinst och förlust.
https://stud.epsilon.slu.se/10875/1/wegener_a_170922.pdf

Men jag kanske hinner/orkar läsa ikväll, vi kanske ev kan få en startpunkt här att diskutera nätanslutningsavgifterna för vindkraft, rapporten verkar ju behandla detta.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Problemen med den sista drömmen tycker jag bara växer och är helt oavhängigt färg på regering, enda anledningen att investera i kärnkraft skulle vara större avkastning och ökar man det redan stora elutbudet kommer priserna sjunka och det hela leder bara till större utgifter och minskade intäkter för bolagen, svag drivkraft.

Det enda som skulle kunna hjälpa är kraftigt ökad anslutningskapacitet till de stora marknaderna och detta i sin tur skulle leda till att prisnivåerna hålls uppe även här, det skulle göra många som trott det omvända besvikna.

Tyvärr har jag tappat tron lite och antagligen måste denna energikris lösas där problemen finns, Sverige är perifert i sammanhanget och förutom att vi varken gör från eller till i det stora hela, så kommer vi sannolikt drabbas oavsett :(
Jag ser samma som dig, efter snart två års funderande och vändande och vridande på dessa frågor har jag också kommit fram till att många (även jag själv för ett år sedan) förenade två mål som är omöjliga, eller orsak/konsekvens som typ ej går ihop.
Att man skulle kunna få billig el och kärnkraft (samtidigt).

Jag tror att det är så illa att vi antingen har att välja dyr el och kärnkraft
eller
billig(are) el och mer slumpkraft.

Och för att göra det hela ännu värre, så samexisterar kraftslagen dåligt, då de kannibaliserar på varandras intäkter eller t.o.m sina egna intäkter, samt att kombon fortfarande resulterar i kraftigt varierat utbud och prissvängningar.
Det är egentligen bara vindkraft och vattenkraft (gammal, med avskriven byggkostnad) som är en bra kombo.

Och dessutom ramlar jag då hela tiden tillbaka att detta är alltså inget svenskt problem, det är ett europeiskt problem, det är där som den riktigt svåra nöten att knäcka finns genom att de har så liten andel vattenkraft i sin mix.
Glöm inte;
*kärnkraft + vindkraft = dålig kombo
* bara kärnkraft = dyr el
* bara vindkraft = omöjligt, typ
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Historiskt har både de röda och de borgerliga infört eller höjt kärnkraftsskatt samt stött elcertifikat, som på politisk väg höjt kostnad för kärnkraft och ökat vinsten för förnybar kraft (dvs både vatten, torv, vind sol etc).
Och observera, det har även de borgerliga stött, så du behöver inte göra detta till din vanliga överklassfråga, den vinklingen från dig börjar jag minst sagt vara lite less på.

Men priset på elcertifikat har sjunkit kraftigt under årens lopp p.g.a ökande tillgång, och 2019 var det nere på drygt 4 öre per kWh, så elcertifikatsystemet är nu skrotat (i förtid) så sedan förra årsskiftet blir det inga nya elcerifikat.
Så nu får du som du vill Anders, all subvention till vindkraft är nu borta, och enligt dig kommer det alltså nu inte längre byggas ett enda nytt vindkraftverk, då det bara berott på subventioner att de byggs.
För egentligen är de olönsamma, de går med förlust (nästan) 24/7, det är bara bidragen som håller dem uppe.

Så det blir bra nu, nu slutar det byggas vindkraftverk.
Sen till detta får vi äntligen en bra regering i landet, så det kommer införas subventioner på kärnkraft och straffskatter på vindkraft, så äntligen kan jag se hoppet tändas för de gen IV reaktorer som så länge varit min våta dröm.
JAA, jag hoppas faktiskt på det, det är INTE lögn. (Alltså gen IV-breeders, det andra skiter jag i, huvudsaken bara kol och gas fasas ut av vilken annan kraft som helst)
Högern har tyvärr varit för populistiska i frågan då S gjort kärnkraft till en icke fråga bland väljare. Men inte alls på samma nivå som den rödgröna röran. Men vi får hoppas väljarna ändrar inställning nu.
 
Mikael_L
En del saker har varit resultat i en massa kompromissande förstås, särsklit när de gjorde den stora energiöverenskommelsen.

Och du har helt klart rätt i att det kärnkraftsskatt och elcertifikat antagligen drivits hårdare från MP's håll och S (om det nu är deras egna idéer eller för att ge något till MP orkar jag inte fundera över).
Och mindre hårt och svårt från de borgerliga (förutom C då).

Kan vi bara enas om att MP driver att kärnkraft ska läggas att S kanske bara hakar på där.
Att det är MP's förtjänst att 4 reaktorer har stängts ner.
Jag är helt med så långt. Och det är lite onödigt att börja veva politiska kort varje gång man har något att säga, det är trots allt nästan 4 år till nästa val, så vi behöver inte börja valrörelsen redan nu.

Och att parti försöker genomföra sina vallöften är väl bra och sunt.
Skulle inte du bli lite besviken om M inte försöker sänka skatterna?

Vi kan visst ha lite i bakhuvudet vem som gjort vad, men vi behöver inte dra in sanden från riksdagens sandlåda in till forumet i varje inlägg ("Men det var ju deee som gjorde såååå, i deeeen mandatperioden ... uhuuu!")
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Mikael_L
Dessutom förstår jag inte hur du menar att högern har varit populistisk i någon energifråga före denna sista valrörelse. Det har jag nog aldrig sett förut.
Men däremot har de nog varit väl så pragmatiska när de gör sina överenskommelser, som ansvarstagande partier bör vara.

Men denna valrörelse var dock fantastiskt populistisk inom energiområdet.
Där det både lovas kärnkraft och låga elpriser från vissa partier.
Jag antar att de egentligen vet att det inte fungerar, att det vare sig kommer byggas några reaktorer eller att några reaktorer i sig skulle leda till lågt elpris.
De nybyggda kommer ju buda in sin produktionsvolym till Nordpool för sitt produktionspris helt enkelt.
Så jag antar att dessa partier vet om att enda möjligheten till att någon vill satsa på kärnkraft är när ett stadigt högt elpris är garanterat.

Vet dom inte detta, så är de förvånansvärt korkade och jag börjar verkligen fundera hur det står till.
 
Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.