635 639 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Ingen marknadsliberal orkar visa för merkantilister och andra nationalister eller centralplanerare att de har fel varje gång de öppnar munnen. Det är bevisat både i teori och praktik att fria marknader slår nationalistiskt vi-är-bäst-och-viktigast-vurm.K karlmb skrev:
Skogsägare
· 18 726 inlägg
Ja, något måste göras mer än snack i åratal.D djac skrev:Diskussionen om hur ett fungerande upplägg för en elmarknad skulle kunna se ut är ju iofs intressant, den vill vi inte stoppa men ibland måste man se till helheten.
Om önskan om att vara religiöst rena i själen och blidka de som är fanatiskt marknadstroende blir så stark att den hotar länders existens så får man naturligtvis ställa dessa två mot varandra. Som det är nu hotar energisektorn både att utarma länder, plundra både bolag och invånare (på sikt tömma helt), driva upp inflationen, finansiera pågående krig och starta nya. Allt detta för att någon ska få tillfredsställelsen att säga att elen handlas på en marknad.
För min del överger jag gärna den illusionen mot att vi undviker nersidan, skulle någon hitta en metod att reformera marknaden så den kan vara kvar, fine, om inte så skulle jag vara lika nöjd med det.
Skulle mot förmodan det visa sig att V:s förslag är helt omöjligt att införa till vintern så är det 70% regeln som måste sänkas.
Det kanske räcker till 50% och det är inte konstigare än att man justerar maxpriset på Nordpool en gång i månaden som nu.
Så ner och förhandla, för helvete!
Visst. Men det motsäger inte förslaget.Nötegårdsgubben skrev:
Och jämfört med pristak och subventioner är förslaget långt mer raffinerat och rättvist.
Men liberaler försöker avfärda även v:s förslag som subvention har jag sett tom.
De är nog inte så smarta att de ens läst och ännu mindre förstått förslaget.
Kanske pga vilket parti det kommer från.
Att styrelse och VD tar ekonomiska beslut är förståeligt, men det tekniska då? Samhällsviktiga? Välfärd?K karlmb skrev:Men du citerar ju inte att just både Lars G Nordström och Magnus Hall båda vidhåller att beslutet var rätt och stod fast även när effektskatten togs bort.
Dessutom att det är uteslutet att återstarta någon av de 4.
Så släpp det nu och leta lösningar.
Det är precis inte exporten som är problemet utan hur priserna slår över från kontinenten till Sverige så snart vi inte når 70% .
Det är det jag skrivit i några månader nu.
Eftersom vi inte kommer att uppnå 70% under dagtid under överskådlig tid så måste något annat göras. Energiforskrapporyen visar ju just det, att de gamla reaktorerna bara skulle sänka priserna med 30-50% så det krävs alltså något helt annat för att vi ska slippa elräkningar på 40000 i månaden i vinter.
Debatten om mer produktion är alltså kontraproduktiv eftersom den flyttar fokus.
Såg förresten i tv nu att i valdebatten i England så pratar inte ens politikerna om hur de vill lösa de skenande energipriserna utan de försöker prata om annat istället som inflation och liknande. Det är samma strutsmentalitet som att prata elproduktion när problemet ligger i prismodell i Sverige.
Dom slapp tänka på nätstabilitet och nätnytta, vilket visat sig vara förödande nu (och SVK varnade för då).
Ingen kan vara nöjd över hur mycket oljekraftverken går i Sverige och att Tyskland startar upp fossila kraftverk? Det kanske inte är bra att miljöpartiet går till val på att vi ska stänga kärnkraft, kosta vad det kosta vill?
Jag påpekade att du glömde nämna en stor anledning till att det blev olönsamt, där kärnkraftsskatten hade en del till nedstängningarna, och det var ett av riksdagspartiernas (MP) största önskan att så skulle ske, vilket gjorde att de införde kärnkraftsskatten + bytte ut delar av styrelsen.
Så att bara säga att det var marknaden stämmer inte, det var politiska beslut som ändrade förutsättningarna också. Vindkraften hade som sagt inte haft en chans med samma typ av beskattning, vilket ogärna nämns.
Jag håller med om att vi inte kan diskutera uppstart eftersom det inte går, och både vind och kärnkraft i tillräcklig storlek ligger för långt bort.
5% minskning av energianvändningen skulle sänka elpriset enormt här, jag räknar själv på att sänka vår förbrukning hemma med ca 10-15% + investering i solceller (bor i SE4).
För företagens del sköter det nog sig självt, företagen runt här har börjat slå igen redan, så på ett sätt så funkar ju efterfrågan/pris, men på ett ganska kontraproduktivt sätt om man ser till helheten.
Skogsägare
· 18 726 inlägg
Kan inte mer än hålla med, mer än att jag inte delar din bild av vilka som är religiöst förblindade och att det kanske inte är energisektorn par se som skapat dagens elpriser. Men om vi bara säger att det finns renläriga extremister på båda sidor (jag kan försvara frihandeln och marknaden om någon vill ha ett sånt högerspöke), men vilka egna dogmer vill någon till vänster ifrågasätta?D djac skrev:Om önskan om att vara religiöst rena i själen […] blir så stark att den hotar länders existens så får man naturligtvis ställa dessa två mot varandra. Som det är nu hotar energisektorn både att utarma länder, plundra både bolag och invånare (på sikt tömma helt), driva upp inflationen, finansiera pågående krig och starta nya.
På den politiska högersidan har man ju föreslagit realpolitiska subventioner av svensk elkonsumtion i strid med sina ideal. Det är ett sätt att utan att överge frihandeln vikta svensk konsumtion tyngre än utländsk.
Men vi är i ett veritabelt skitläge. Och det har lett till att tyskarna öppnar kolkraftverk och vi eldar med olja. Alla kortsiktigt nyttiga lösningar för att öka energiutbudet och minska efterfrågan bör övervägas, samtidigt som det vidtas mått och steg för att lösa frågan mer långsiktigt, och då med insikten att vi inte ska spara på el, utan kanske göra av med dubbelt så mycket som nu.
Redigerat:
K karlmb skrev:Ja, något måste göras mer än snack i åratal.
Skulle mot förmodan det visa sig att V:s förslag är helt omöjligt att införa till vintern så är det 70% regeln som måste sänkas.
Det kanske räcker till 50% och det är inte konstigare än att man justerar maxpriset på Nordpool en gång i månaden som nu.
Så ner och förhandla, för helvete!
Det har redan funnits undantag för Svenk del + att dom bryter mot regeln ibland.
Skogsägare
· 18 726 inlägg
Det här tror jag att du har rätt i. Man går inte till någon som historiskt sett inte förstått eller brytt sig om ekonomiska samband för att se vad de har för idéer den här gången.K karlmb skrev:
Jag ska se om jag har tid att läsa förslaget och se vad de har fel i för specifika frågor den här gången, för ärligt talat har jag inte löst någon källtext, utan avfärdat det på hisspitchen. Och har jag inte tid idag, så under helgen.
Jag vet inte längre om man verkligen måste säga vänster höger, rätt många är inte extremer, jag gillar och föredrar marknader men jag ser också dess begränsningar och jag blir inte tillfredsställd när man inrättar pseudomarknader bara för sakens skull, då är det bättre att skita i det helt enkelt.Nötegårdsgubben skrev:Kan inte mer än hålla med, mer än att jag inte delar fin bild av vilka som är religiöst förblindade och att det kanske inte är energisektorn par se som skapat dagens elpriser. Men om vi bara säger att det finns renläriga extremister på båda sidor (jag kan försvara frihandeln och marknaden om någon vill ha ett sånt högerspöke), men vilka egna dogmer vill någon till vänster ifrågasätta?
På den politiska högersidan har man ju föreslagit realpolitiska subventioner av svensk elkonsumtion i strid med sina ideal. Det är ett sätt att utan att överge frihandeln vikta svensk konsumtion tyngre än utländsk.
Men vi är i ett veritabelt skitläge. Och det har lett till att tyskarna öppnar kolkraftverk och vi eldar med olja. Alla kortsiktigt nyttiga lösningar för att öka energiutbudet och minska efterfrågan bör övervägas, samtidigt som det vidtas mått och steg för att lösa frågan mer långsiktigt, och då med insikten att vi inte ska spara på el, utan kanske göra av med dubbelt så mycket som nu.
Subventioner anser jag vara samma tömning, det är fortfarande våra pengar som slangas ut och jag tror inte att mer pengar till aktieägarna (avskummade på allsköns sätt innan de når dit) ger oss en bättre energisituation heller, det är bara någon som använder sin position för att berika sig in absurdum.
Vill man lösa situation, och det vill man, så måste man få igång förändringar i de länder där energi saknas, att bygga mer kablar och skyffla runt det vi har är ju ingen lösning på sikt. Dessa ska såklart inte bygga på vare sig fossilt (inkl gas) eller Ryssland, eller andra liknande länder.
Självklart finns det fel i alla politiska kommentarer runt detta, säkert också i Vänsterns, men att inte göra någonting åt eländet förrän någon levererar fulländning är ju heller inte bra. Det är väl det vanliga att det finns korn av en bra lösning lite överallt. Japp, jag är pragmatiker!Nötegårdsgubben skrev:Det här tror jag att du har rätt i. Man går inte till någon som historiskt sett inte förstått eller brytt sig om ekonomiska samband för att se vad de har för idéer den här gången.
Jag ska se om jag har tid att läsa förslaget och se vad de har fel i för specifika frågor den här gången, för ärligt talat har jag inte löst någon källtext, utan avfärdat det på hisspitchen. Och har jag inte tid idag, så under helgen.
Fast om prognosmakare trodde att landet kommer att klara minska förbrukningen med 5% skulle de ju inte tro på elräkningar på 40000...M mackan_kal skrev:Att styrelse och VD tar ekonomiska beslut är förståeligt, men det tekniska då? Samhällsviktiga? Välfärd?
Dom slapp tänka på nätstabilitet och nätnytta, vilket visat sig vara förödande nu (och SVK varnade för då).
Ingen kan vara nöjd över hur mycket oljekraftverken går i Sverige och att Tyskland startar upp fossila kraftverk? Det kanske inte är bra att miljöpartiet går till val på att vi ska stänga kärnkraft, kosta vad det kosta vill?
Jag påpekade att du glömde nämna en stor anledning till att det blev olönsamt, där kärnkraftsskatten hade en del till nedstängningarna, och det var ett av riksdagspartiernas (MP) största önskan att så skulle ske, vilket gjorde att de införde kärnkraftsskatten + bytte ut delar av styrelsen.
Så att bara säga att det var marknaden stämmer inte, det var politiska beslut som ändrade förutsättningarna också. Vindkraften hade som sagt inte haft en chans med samma typ av beskattning, vilket ogärna nämns.
Jag håller med om att vi inte kan diskutera uppstart eftersom det inte går, och både vind och kärnkraft i tillräcklig storlek ligger för långt bort.
5% minskning av energianvändningen skulle sänka elpriset enormt här, jag räknar själv på att sänka vår förbrukning hemma med ca 10-15% + investering i solceller (bor i SE4).
För företagens del sköter det nog sig självt, företagen runt här har börjat slå igen redan, så på ett sätt så funkar ju efterfrågan/pris, men på ett ganska kontraproduktivt sätt om man ser till helheten.
Elförbrukningen kommer inte att minska nämnvärt denna vinter, möjligen om några år, så samma sak där, flyttar fokus från lösning.
Ja, själv har jag nog aldrig hållit med v om något alls förut.Nötegårdsgubben skrev:Det här tror jag att du har rätt i. Man går inte till någon som historiskt sett inte förstått eller brytt sig om ekonomiska samband för att se vad de har för idéer den här gången.
Du kar verkligen noll koll på hur elnätet och elhandel fungerar. Det är ju hopplöst att försöka förklara något för dig.K karlmb skrev: