635 812 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vi får väl se men diskussionen här har ju gått ut på omöjligheten att förändra nuvarande elhandelsarrangemangen utan att omvandlas till Nordkorea. Jag fortsätter tro att allt som är konstruerat av människor kan ändras av människor. En avgrund mellan de uppfattningarna.Nötegårdsgubben skrev:
många verkar fortfarande tro på 150 nya kärnkraftverk innan vintern, jag tror det är enklare att rita om strecken.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Nej, bara att det blir mycket sämre och leder till rent seeking, som all prisreglering.D djac skrev:
Nej, det är det ingen som tror eller påstår. Alla vet att det som planlöst förstörts tar tid att återbygga.D djac skrev:
Kanske en oinsatt fråga, men vet man i efterhand hur budgivningen gått till, vilken kurva man rört sig på vad gällande pris? Incitamentet att spara el ser ju rimligen något olika ut beroende på hur kurvan för priset ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så båda kurvorna har hög lutning, vilket ger en sådan känslighet som vi ser. Vi behöver antingen mer flexibla konsumenter eller fler producenter i de "korrekta" banden av pris. Problemet är väl att de kommer få sälja sällan, och det ska vara miljövänligt. Så för en dyr producent är risken stor för både minskad förbrukning och ökat generation från konkurrenter.D Daniel 109 skrev:
Utan kärnkraft eller vattenkraft tror jag vindkraft är en kass investering, vad ska då hålla frekvensen i nätet? Kanske ny kraftvärme skulle kunna hjälpa med svängmassa till viss del.Mikael_L skrev:Men tror du att kärnkraftverk är en bättre investering?
Kan du då förklara varför det finns aktörer som just idag vill bygga en massa vindkraft, 90 GW installerad effekt ligger det inne ansökningar om.
Men ingen som ansöker om att bygga kärnkraft, där ligger det inne ansökningar om 0kW.
Varför är de som har pengar dumma i huvudet?
Storkapitalet är inte dumt, det är politikerna som är dumma som inte ger dem rätta förutsättningarna och spelreglerna för att bygga ny kraftproduktion.
Industrikraft/Holmen har såvitt jag vet velat bygga både kärnkraft och vindkraft, vindkraften verkar hindras av Finnspång kommun trots att både kommun och lst har pekat ut området mellan Finspång och Vingåker/Katrineholm som lämpligt.
Jacob Wallenberg gick ut i media för 8 månader sedan och ville bygga kärnkraft.
Det går att reglera med vindkraft också, om det skulle behövas. Men det finns ju smidigare sätt i dagsläget.
Jag menar att det är fullt möjligt, rent tekniskt. Men jag vet inte om det finns några verk som är byggda för det. Det är klart lättare att använda den vattenkraft som redan finns och är bra på den regleringen.
Så du tror att det är möjligt och har inga källor att underbyggda ditt påstående med?D Daniel 109 skrev:
För mig som enskild individ, inte så mycket alls.D Daniel 109 skrev:
För oss som kollektiv är det väl av ganska stor betydelse om man efter en sådan kurva kan se att en minskning av efterfrågan med, säg, 5% skulle sänka priset med 5% eller 50%?