635 871 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Här har du källan. Finns en fin sammanställning på sida 47.D Daniel 109 skrev:
Edit: med faktiskt källa nu
https://www.svk.se/siteassets/om-os...ingsuppdrag-avseende-stodtjanster_211018_.pdf
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
En del i förklaringen ligger ju i det nötegårdsgubben säger ang. narrativet för kärnkraft. Detta känns det dock som det håller på att förändras.Mikael_L skrev:Men tror du att kärnkraftverk är en bättre investering?
Kan du då förklara varför det finns aktörer som just idag vill bygga en massa vindkraft, 90 GW installerad effekt ligger det inne ansökningar om.
Men ingen som ansöker om att bygga kärnkraft, där ligger det inne ansökningar om 0kW.
Varför är de som har pengar dumma i huvudet?
Sedan kan det väl mycket väl finnas en lönsamhet med kärnkraft, speciellt över tid. Men en investerar vill ju gärna ha tillbaka sina pengar fort och med minimalt med risk och upplåsande av kapital. Man minimerar ju också risken för att ev. regelverk sak ändras under livstiden om man har en kortare livstid. Det är lite som allt annat nu i världen att ingen vågar satsa långsiktigt utan det är bara "snabba cash" som gäller.
Sedan är det mycket snack om hur dyrt och osäkert det är att bygga kärnkraft, och det verkar det vara... i västvärlden. I Asien stöter man inte alls på samma problem Där bygger man kärnkraft för 4000 dollar/kW istället för ca. 12 000 dollar/kW. Dessutom inom både tidplan och budget (https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/).
Vi måste antingen bygga otroligt mer avancerat eller så gör vi något fel i väst.
Jo jag har läst det där. Och har viss utbildning inom elkraft och reglerteknik. Men som jag skrev, jag tänker inte redovisa källor och förklara hur det fungerar.Niklasloow skrev:
Men du får gärna peka på källorna.
Problemet, även ur producenternas synvinkel, bör vara att det där reservkraftverket inte får sälja, ska stå redo med personal och måste ta ut hög kostnad när det körs.S sandos skrev:Så båda kurvorna har hög lutning, vilket ger en sådan känslighet som vi ser. Vi behöver antingen mer flexibla konsumenter eller fler producenter i de "korrekta" banden av pris. Problemet är väl att de kommer få sälja sällan, och det ska vara miljövänligt. Så för en dyr producent är risken stor för både minskad förbrukning och ökat generation från konkurrenter.
Om jag själv ser på hur JAG skulle se på ett reservkraftverk så är det så att det är något jag betalar en premie, försäkring för, att ha tillgång till. Dvs det vore inte orimligt att ha en modell där sådan kraft som alltid kan avropas har en kostnad man får oavsett om man köper el eller ej.
Likaså vindkraft som kommer när den själv vill, inte när vi behöver den. Egentligen borde man dela upp elslagen i deras leveranssäkerhet och para billig vindkraft med dyr reservkraft. Har du ett vindkraftverk behöver du teckna upp dig på att kunna avropa Karlshamn när det är stiltje.
Kärn och vattenkraftverk borde "alltid" få bra betalt så de lönar sig att köra.
Det känns som om modellen är uppbyggd på att alla energislag "kan" leverera men är olika dyra, medan de i verkligheten har väldigt olika egenskaper. Man kan hoppas att modellen och börsen (och möjligheter att köpa terminer på el) gör att detta reglerar sig självt, marknadsmässigt. Men det verkar ju inte funka med den volatilitet vi ser och oron för roterande nedstäning. Systemet har med andra ord dömt ut sig själv. Det funkar inte. Jag skriver som jag skrev för några dagar sen, den som lever får se. Jag tror vi kommer se att prismodellen ändras. Förhoppningsvis förr, än senare. Innan folk får gå från hus och hem och företagen fått lägga ned.
Jämför med den där BigMac igen. Jag är villig att betala mer för min BigMac om jag får den sådär 5 minuter efter jag gått in på Donken. Skulle jag få den klockan 2 på natten när jag ville ha den till lunch så skulle den för mig faktiskt betinga ett mindre värde. Om jag hade två McD där den ena hade en leveransprecision på +-12h, den andra på 5 minuter. Då skulle jag lätt betala mer för den med bra leveransprecision. Om McD med kass leveransprecision var tvungen att rea ut hamburgarna för 5kr st, och tvingade den "bra" McD att sälja sina burgare med bra leveransprecision för 5 spänn så skulle jag tycka det var orimligt. Lika orimligt vore att alla burgare kostade 500 spänn om nån rik snubbe kom in och betalade det för att få en på stubben...
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Om jag har förstått det rätt så kommer förslaget att falla på samma regelverk som gjorde att vi fick elprisområden, vi får inte diskriminera användare i andra delar av Europa.K karlmb skrev:Tycker att vänsterns förslag löser det hela bäst faktiskt. (Är nog första gången jag håller med dem om något alls)
Vi fortsätter att exportera och hjälpa våra grannar i en svår tid.
Enda skillnaden mot idag blir att vi betalar inte samma pris som det importörer gör när svenska producenter exporterar utan de priserna tas inte in i resp elområde som högsta pris.
Resultatet blir att exportörer från bra betalt medan svenska konsumenter får ett rimligt pris.
Föga förvånande upptäckte jag igår att det råkar vara ärkefienden dansken som är ansvarig för våra elprisområden. Närmare bestämt Dansk Energi som anmälde Svenska Kraftnät 2006.
(https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade)
Jag tror de söker hämnd på alla Skåningar för sin nesliga förlust vid slaget Lund 1676. Skulle inte förvånat mig att de även var ivrigt påhejade av diverse förrädiska Snapphanar på denna sida av sundet.
Det kanske är dags att höra med Tysken om vi får låna bakvägen in och göra en repris på tåget över bält för att lära dem att inte lägga sig i Svenska intressen
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Lite som mitt förslag med tillgänglighetsskatt ?J JohanLun skrev:Problemet, även ur producenternas synvinkel, bör vara att det där reservkraftverket inte får sälja, ska stå redo med personal och måste ta ut hög kostnad när det körs.
Om jag själv ser på hur JAG skulle se på ett reservkraftverk så är det så att det är något jag betalar en premie, försäkring för, att ha tillgång till. Dvs det vore inte orimligt att ha en modell där sådan kraft som alltid kan avropas har en kostnad man får oavsett om man köper el eller ej.
Likaså vindkraft som kommer när den själv vill, inte när vi behöver den. Egentligen borde man dela upp elslagen i deras leveranssäkerhet och para billig vindkraft med dyr reservkraft. Har du ett vindkraftverk behöver du teckna upp dig på att kunna avropa Karlshamn när det är stiltje.
Kärn och vattenkraftverk borde "alltid" få bra betalt så de lönar sig att köra.
Det känns som om modellen är uppbyggd på att alla energislag "kan" leverera men är olika dyra, medan de i verkligheten har väldigt olika egenskaper. Man kan hoppas att modellen och börsen (och möjligheter att köpa terminer på el) gör att detta reglerar sig självt, marknadsmässigt. Men det verkar ju inte funka med den volatilitet vi ser och oron för roterande nedstäning. Systemet har med andra ord dömt ut sig själv. Det funkar inte. Jag skriver som jag skrev för några dagar sen, den som lever får se. Jag tror vi kommer se att prismodellen ändras. Förhoppningsvis förr, än senare. Innan folk får gå från hus och hem och företagen fått lägga ned.
England, Frankrike och Polen har ny kärnkraft på gång, Finland har ny kärnkraftS Styrman_jansson skrev:
Jag tror att även Tjeckien, Slovakien och Ungern är på gång med nya reaktorer.
EU taxonomin klassar ju kärnkraften som hållbar så vi kommer få se fler investeringar i kärnkraft nu när politikerna äntligen kommit överens om att kärnkraft är en miljömässigt vettig energikälla
Ok, jag har inga såna hangups, lätt för mig att acceptera att ett system som byggts för diametralt motsatta förhållanden inte funka bra idag. Det konstruerades så att producenterna skulle få betalt på en överskottsmarknad, nu har vi ett system med underskott, pga omständigheter, och då havererar det, inte konstigt.Nötegårdsgubben skrev:
Du borde veta att en ansökan inte på något sätt är en garanti för att en vindkraftspark byggs. Man mutar in, söker en finansiär, går in i tillståndsprocessen, kanske gör en exit och säljer projektet på rot osv. men inte nödvändigtvis i den ordningen.Mikael_L skrev:Tja, det är väl ett regionalt problem, jag har släkt i norrbotten, de ser inte så mycket problem, jag har en vän i Skåne som ser stora problem. Ja det verkar vara regionala problem.
Man kan ju också inse att Barsebäck 1 stängdes 1999, så politiker i Skåne och andra ställen i SE4 har ju haft 23 år på sig att se detta komma och arbeta på en lösning för att parera effekttappet man fick.
Har de politikerna gjort det då? Nej inte det minsta, de har t.o.m mangrant stoppat alla som försökt hjälpa till att lösa problemet.
Det finns ansökningar om vindkraftprojekt i SE4 motsvarande kanske 20 st ringhals kärnreaktorer. Dessa stoppas effektivt av skånska politiker.
Vem är det som egentligen är skyldig?
Reglera ner produktionen är enkelt, reglera upp går men är "svårare". Tar man tex ut rotationsenergi så blir det besvärligt granska fort med att energin som fås ut minskar då varvtalet sjunkit och rotorn behöver varvas upp igen. Det tar tid.F fribygg skrev:
Jag hittade inget som varken demenerar eller bekräftar vindkraft som stödtjänst i det dokumentet.Niklasloow skrev:
Första vindparken är godkänd för frekvensreglering
2022-04-19 https://www.nyteknik.se/premium/forsta-vindparken-ar-godkand-for-frekvensreglering-7031727
Genialt att man kan få betalt för att vara redo att minska produktionen med 33MW (av 53MW) om frekvensen behöver sänkas.
Exjobb sticker hål på vanligt argument mot vindkraft
Om det blåser bra så kan parken ligga på 90% och ha 10% kapacitet kvar att reglera upp på under 10s
Om det blåser lite eller inte låser alls är det förståss problem men då kan man använda batterier (Australien) eller svänghjul (Skottland).
https://www.lth.se/article/exjobb-sticker-haal-paa-vanligt-argument-mot-vindkraft/
Examensarbetet https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/9029296
Publicerat på engelska
Scalable Frequency Control in Electric Power Systems
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9029296/file/9029310.pdf
Chalmers
Frekvensregleringstjänster från vindkraft
https://www.chalmers.se/sv/centrum/SWPTC/Sidor/Korttexter/Svenska/Frekvensregleringstjänster-från-vindkraft.aspx
CheckWatt i satsning på smart vindkraft med frekvensreglering samt energilagring i batterier och vätgas
Teknikutveckling och nya förutsättningar på energimarknaderna driver innovation i hur vindkraftparker utformas. Strax norr om Ulricehamn har CheckWatt fått uppdraget att i första steget implementera direkt frekvensreglering med vindkraft och sedan integration med batterilager och kapacitet att tillverka vätgas. Det är SVEF (Sveriges Vindkraftkooperativ Ekonomisk Förening) som står för satsningen.
https://www.mynewsdesk.com/se/check...energilagring-i-batterier-och-vaetgas-3176135
Och så var det ett litet problem kvar... Vi behöver forska mer i vad vi ska göra då det inte blåser och solen gått ner...
Frågan är vad vindkraften kommer kosta om man "adderar" vätgas, batterier, svänghjul eller i västa fall dieselgeneratorer? För jag antar att om man lovar att frekvensreglera så måste man hålla det? Det kanske är lösningen, prispremie om man kan garantera leverans och frekvensstabilisera. En extra premie om man är dyr per kwh men är beredd att ligga i beredskap. Ett avdrag om man inte kan garantera leverans. Då kan billig vindkraft finansiera dyr fossilbackup. Och jag tror på Beken-modellen snarare än nuvarande... Även om jag inte är insatt i detaljerna, så känns det som dagens modell visat att den inte är stabil...blackarrow skrev:Reglera ner produktionen är enkelt, reglera upp går men är "svårare". Tar man tex ut rotationsenergi så blir det besvärligt granska fort med att energin som fås ut minskar då varvtalet sjunkit och rotorn behöver varvas upp igen. Det tar tid.
Jag hittade inget som varken demenerar eller bekräftar vindkraft som stödtjänst i det dokumentet.
Första vindparken är godkänd för frekvensreglering
2022-04-19 [länk]
Genialt att man kan få betalt för att vara redo att minska produktionen med 33MW (av 53MW) om frekvensen behöver sänkas.
Exjobb sticker hål på vanligt argument mot vindkraft
Om det blåser bra så kan parken ligga på 90% och ha 10% kapacitet kvar att reglera upp på under 10s
Om det blåser lite eller inte låser alls är det förståss problem men då kan man använda batterier (Australien) eller svänghjul (Skottland).
[länk]
Examensarbetet [länk]
Publicerat på engelska
Scalable Frequency Control in Electric Power Systems
[länk]
Chalmers
Frekvensregleringstjänster från vindkraft
[länk]
CheckWatt i satsning på smart vindkraft med frekvensreglering samt energilagring i batterier och vätgas
Teknikutveckling och nya förutsättningar på energimarknaderna driver innovation i hur vindkraftparker utformas. Strax norr om Ulricehamn har CheckWatt fått uppdraget att i första steget implementera direkt frekvensreglering med vindkraft och sedan integration med batterilager och kapacitet att tillverka vätgas. Det är SVEF (Sveriges Vindkraftkooperativ Ekonomisk Förening) som står för satsningen.
[länk]
Och så var det ett litet problem kvar... Vi behöver forska mer i vad vi ska göra då det inte blåser och solen gått ner...