635 610 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Känns nästan "marknadsmässigt"J JohanLun skrev:Håller med, nu känns det som stabila basleverantörer missgynnas vid tider av icke brist.
Det borde prissättas så att
* den som levererar bas och bulk med stor säkerhet får ett medelhögt pris och en garanti att köpa en viss mängd
* den som kan leverera intermittent utan garanti (vind/sol) borde få ett lägre pris
* den som har en anläggning standby med hög produktionskostnad men totalt sett låg driftstid borde få väldigt bra betalt de gånger den går
Jämför med
Att ta ett pendeltåg som (nåja) alltid går när det ska, är hyfsat prisvärt
Att lifta gratis eller nästan gratis, men hög osäkerhet när man kommer fram
Att ringa en dyr taxi mitt i natten som kommer när jag vill och kör dit jag ska
Dvs jämförelsen motsvarar kärn/vattenkraft - vind/solkraft - kraftvärmeverk tex Karlshamn
Det är inte rimligt att pendeltåget tar 800 spänn från solna till fridhemsplan bara för att tåget var fullsatt och nån valde att ta taxi istället.
Detta kan jag väl tycka är kanske det tydligaste problemet med vindkraft. De tar springnota när det verkligen gäller, varje gång. (djac har sagt emot mig förut om detta, kanske kommer nu igen )P Pallewea skrev:Får man komma med en liknelse map vindkraft.
I en glesbyggd kämpar en affärsidkare med att hålla öppet året runt till glädje för den fasta befolkningen. Detta skulle inte fungera om inte kundunderlaget ökade markant under 8 sommarveckor då man får in lite extra i kassan. Nu kommer x&y på att de kan öppna upp en konkurrerande verksamhet i tillfälligt hyrd lokal under någon sommarvecka med några sommarlovslediga ungdomar. När kundunderlaget minskar slår man igen och drar vidare. Den fasta verksamheten får efterhand ekonomiska bekymmer och tvingas att avveckla eller gå i konkurs och glesbygden utarmas alltmer.
Vindkraften är lite som x&y. När det blåser tränger man undan allt annat, man till och med bjuder på sina produkter om vinden är stark nog. Vad som händer när det mojnar behöver man inte förhålla sig till, det är någon annans problem.
Vindkraft har idag ingen subvention (förutom elcertifikatsystemet som de delar sin fördel med vattenkraft, torveldning och solkraft osv, men det handlar om ett öre/kWh, typ)
Men vindkraftens subvention består i att den inte avkrävs att bidra med systemstabilitet, utan tvärtom uppmuntras inte göra det.
Nu är det inga andra kraftslag heller som avkrävs systemstabilitet, men de andra är till sin natur mer stabila ändå.
Men vi måste försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt ändå.
Prisnivåerna i Sverige beror inte på vindkraft, utan de beror på att energisystemet i Europa har havererat. Vi bygger inte bort detta problem med kärnkraft så länge vi inte bygger 100+ reaktorer, så vi kan förse hela Europa med energi.
Det kan inte vara Sveriges ansvar!
Men vi måste nog också klara av tre tankar samtidigt (minst).
Dagens situation lär oss några saker.
* Sverige skulle klara sig bra ifall Europa klarade sig bra på egen hand!
* Den andel vindkraft vi har är inte i sig systeminstabiliserande, utan mest prissänkande.
* Europa måste fixa det som är trasigt där, och det är inte tyskarna, de nettoexporterar el, fransmännen t.ex. måste få till sin situation, även Italien och en del andra länder. Men Tyskland är inte boven, de liksom oss tillverkar mer el än de gör av med, men får ändå lida av höga elpriser.
* MEN, även om Sverige skulle klara sig rätt bra bara Europa hade fixat sin del, så MÅSTE vi inse att våra 6 kvarvarande reaktorer är rejält gamla nu. De kommer falla bort inom 10-20 år.
- - Och då är den viktiga frågan, kommer det fungera lika bra som nu, ifall vi inte byggt ny baskraft till dess.
Och den frågan måste adresseras NU, för vad som än ska byggas, ersätta dessa verk, kommer ha tiotals år i ledtid.
Och fortsätter läget vara oförändrat, att vindkraft är det investeringsmässigt bästa beslutet (som det tydligen är idag) så står vi plötsligt med endast vindkraft och vattenkraft om 20 år, och kommer det verkligen fungera då? Tiotusenkronorsfrågan.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Bra skrivet. Fast vi behöver ju förse hela Europa med energi genom att bygga 100+ reaktorer. Vi behöver bara skaffa så mycket elproduktion så att vi maxar kablarna ut i EuropaMikael_L skrev:...
Men vi måste försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt ändå.
Prisnivåerna i Sverige beror inte på vindkraft, utan de beror på att energisystemet i Europa har havererat. Vi bygger inte bort detta problem med kärnkraft så länge vi inte bygger 100+ reaktorer, så vi kan förse hela Europa med energi.
Det kan inte vara Sveriges ansvar!
Jag menar, med det i slutet, att vi kanske kan lära oss något om elsystemet i kombination med stor andel vindkraft, genom vad som händer idag, och försöka extrapolera det till en framtid utan kärnkraftverk.
Och blir slutsatsen att en viss mängd baskraft (kärnkraft!?) behövs, så måste man politiskt sett jobba med frågan, så denna andel byggs. ALLA kärnkraftverk i Europa är rejält gamla idag.
Och blir slutsatsen att en viss mängd baskraft (kärnkraft!?) behövs, så måste man politiskt sett jobba med frågan, så denna andel byggs. ALLA kärnkraftverk i Europa är rejält gamla idag.
Då blir det fler kablar, du tror väl inte att du har sett den sista nya kabeln mellan länder i ditt liv?S Styrman_jansson skrev:
Trots mothuggen, (eller tack vare?) så ska jag säga att jag har funderat på tankar liknande dessa.
Att kraftproducenter borde avkrävas en viss leveranssäkerhet.
Nackdelen är väl då att det minskar lönsamheten för vindkraft vilket väl i slutänden betyder att det blir färre verk byggda och mindre kraft producerad - och hur det hjälper oss konsumenter och vårt elpris kan jag inte förklara, åtminstone inte med etablerade ekonomiska teorier.
Min tanke är att mota möjligheten till den där "springnotan" lite.S Styrman_jansson skrev:Skulle man inte kunna införa en "tillgänglighetsskatt" för producenter. D.v.s. man bestämmer en viss mängd energi som kraftverk ska producera och så får man skatta för varje kWh som understiger detta. Minimumnivån på mängden energi kan tillåtas variera beroende på behovet på marknaden vid en viss tidpunkt.
Nackdelen är väl då att det minskar lönsamheten för vindkraft vilket väl i slutänden betyder att det blir färre verk byggda och mindre kraft producerad - och hur det hjälper oss konsumenter och vårt elpris kan jag inte förklara, åtminstone inte med etablerade ekonomiska teorier.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Man får nog acceptera att leveranssäkerhet kommer kosta en liten slant. Men hellre ett elpris som ligger stabilt kring 80-100öre kW/h än ett som pendlar våldsamt mellan 5öre och 500öre... Det går ju bara att energieffektivisera och tidsförskjuta last så mycket...Mikael_L skrev:Trots mothuggen, (eller tack vare?) så ska jag säga att jag har funderat på tankar liknande dessa.
Min tanke är att mota möjligheten till den där "springnotan" lite.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Det är väl relativt enkelt. Vindkraften är inte så samhällsekonomiskt lönsam som många tror, utan vill vi ha hög leveranssäkerhet kommer det kräva högre priser än vad källor med låg leveranssäkerhet ger.Mikael_L skrev:Nackdelen [med att kräva leveranssäkerhet] är väl då att det minskar lönsamheten för vindkraft vilket väl i slutänden betyder att det blir färre verk byggda och mindre kraft producerad - och hur det hjälper oss konsumenter och vårt elpris kan jag inte förklara, åtminstone inte med etablerade ekonomiska teorier.
Det är inte fel på dina teorier, utan på förväntningarna.
Nån som kan läsa artikeln? https://www.sydsvenskan.se/2022-08-26/sommarens-dyraste-el-kan-ha-berott-pa-prismanipulationer
Daniel, vore intressant att både höra vad du tycker (och läsa innehållet). Jag vet tyvärr inte vad som står...
Daniel, vore intressant att både höra vad du tycker (och läsa innehållet). Jag vet tyvärr inte vad som står...
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Vi bygger bort att vi importerar andras höga priser så fort vi mättar exportkablarna. I dagsläget verkar vi relativt enkelt göra det med ett par–tre kärnkraftsblock. Med fler kablar krävs förstås mer kärnkraft för att mätta exportkapaciteten, men hundratals block känns orealistiskt.Mikael_L skrev:
Jag kan inte läsa den. Men det är väl utmärkt att man håller ögonen på marknadens aktörer.J JohanLun skrev:
Att det granskas är inte i sig ett bevis på att manipulation förekommit. Men om en granskning inte hittar någon manipulation kan vi vara tämligen säkra på att den inte finns.
Så det är utmärkt att det granskas så att alla de som tror att det fuskas kan få svar.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Hur uppmuntras vindkraften att inte bidra med systemstabilitet? Jag håller med om att det verkar rimligt att prissätta stabiliteten, och jag misstänker att det skulle tilta de ekonomiska kalkylerna från vindkraft rätt fort, men ett fåtal stora generatorer verkar ju kunna göra mycket nytta, så så fort vi har ett par tunga vatten-, kärn- eller fossilkraftverk igång verkar ju systemet kunna svälja rätt mycket vind, så priset på systemstabilitet är nog fort avtagande.Mikael_L skrev:
Exakt, vi förväntar oss BÅDE lågt pris och leveranssäkerhet (och därmed lågt pris).Nötegårdsgubben skrev:
Men vi kan bara få det ena. Vem ska välja?