635 627 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Finns två vägar, ordna så det råder fri konkurrens eller reglera. Nu funkar det inte. Jag ser inte tekniskt och optimeringsmässigt av resurser hur vi kan skapa ett elsystem där fri konkurrens råder, då verkar andra vägen lättare att nå.Nötegårdsgubben skrev:
När det gäller handel med el har vi en fri marknad. När det gäller drift och etablering av kraftverk finns det mycket regler som påverkar marknaden. De behöver finnas, men kan alltid justeras.
Jag set inget tydligt alternativ.
Jag set inget tydligt alternativ.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Etatismens ursäkt väl formulerad, men lika feltänkt ändå. Själva skälet till att vi behöver den decentralisering som en marknad ger är att ingen någonsin har den översikt du eftersträvar – vare sig i ett fritt eller i ett reglerat system.J JohanLun skrev:
Det är sant.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl mer en följd, en brist på el innan det första kolkraftverket startar, så priset går upp till nivån när kolkraftverket blir lönsamt.
Det är väl egentligen ingen annan skillnad än förr (typ 10 år sedan, innan R1+2 stängdes, t.ex.) förutom att produktionspriset för en kWh från kol eller gaskraftverk har stigit så dramatiskt.
Det var inget vi märkte på den tiden då kolkraftverken puttrade igång redan vid ett kWh-pris på 30 öre. (eller vad det nu kunde varit)
Jag försöker, även om jag i sak inte försvarar vindkraft, utan mer har råkat börja upptäcka de bistra realiteterna.Nötegårdsgubben skrev:
.
Vindkraft har ju idag inga bidrag, förutom elcertifikatsystemet, som vind, sol, vattenkraft t.ex. får nytta av.
Det är inte så lätt att sätta en exakt prislapp på vad det kostar för vissa och ger bidrag till andra, ty de handlas mellan dem som får certifikatet och de som måste köpa, och priset går ner ju mer "grön" kraft det finns i systemet. Men det verkar röra sig om något i häraden 0,5 - 2 öre kWh.
Så det är inte detta systems fel, tänker jag, att vi ser priser på över 400 öre/kWh.
Havplacerad vindkraft är det diskussioner om att subventionera med kabelanslutningen till land. Men än är det väl inte något faktum någonstans.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Det är min bild av hur det ser ut också, men jag är inte säker på att det är hela sanningen. Jag försökte exempelvis dra igång en tråd om elnätets finansiering härom veckan, men den tog sig inte. Tänkte att jag ska läsa in mig mer på det innan jag försöker mig på ett trådlyft, men någon form av konspiratorisk hypotes när jag om att konsumenterna får betala mer för det spridda nät till producenter som nu krävs. Jag vet dock att även producenter betalar för sin nätanslutning; frågan är om det är marknadsmässigt.Mikael_L skrev:
Nej, det finns ju ingen än. Även där finns det även en fråga om anslutningspunkterna på land. Även de borde den havsbaserade vindkraften stå för, men det utreds om det går att runda.Mikael_L skrev:
Om jag förstått uppdraget till sv. kraftnät rätt skall de stå för hela kostnaden. Detta rimmar inte med EU-regler eftersom man inte har en öppen budgivning map vindkraftsetableringar i utpekat område och där högstbjudande får etableringsrätt (typ 5g utbyggnad). Risken är att de av regeringen/sv. kraftnät utpekade företagen får ta anslutningskostnaderna i efterskott och staten får saftiga böter. Oklart läge med andra ord.Nötegårdsgubben skrev:Det är min bild av hur det ser ut också, men jag är inte säker på att det är hela sanningen. Jag försökte exempelvis dra igång en tråd om elnätets finansiering härom veckan, men den tog sig inte. Tänkte att jag ska läsa in mig mer på det innan jag försöker mig på ett trådlyft, men någon form av konspiratorisk hypotes när jag om att konsumenterna får betala mer för det spridda nät till producenter som nu krävs. Jag vet dock att även producenter betalar för sin nätanslutning; frågan är om det är marknadsmässigt.
Nej, det finns ju ingen än. Även där finns det även en fråga om anslutningspunkterna på land. Även de borde den havsbaserade vindkraften stå för, men det utreds om det går att runda.
Ett dokument om subventioner och straffskatter på energislag.Mikael_L skrev:
Jag tror jag kan få fram fler, ett som är himskans långt, så jag har inte ens skummat det än.
Men jag börjar med detta, som jag inte heller har hunnit gå igenom helt, och dessutom vet jag inte om det är helt sant och objektivt. Men det verkar vid en första anblick rätt vettigt. Vi kan väl hjälpas åt i att kontrollera det.
https://www.iva.se/globalassets/info-trycksaker/vagval-el/vagvalel-elskatter-arbetsdokument-rev.pdf
En sak märker jag nu direkt, dokumentet verkar vara från typ 2015-16 typ. Dvs det kan ha ändrats lite av varje till idag ...Mikael_L skrev:Ett dokument om subventioner och straffskatter på energislag.
Jag tror jag kan få fram fler, ett som är himskans långt, så jag har inte ens skummat det än.
Men jag börjar med detta, som jag inte heller har hunnit gå igenom helt, och dessutom vet jag inte om det är helt sant och objektivt. Men det verkar vid en första anblick rätt vettigt. Vi kan väl hjälpas åt i att kontrollera det.
[länk]
Här finns ett annat dokument som går igenom olika kraftslag, verkar inte dumt
https://energiforsk.se/program/el-fran-nya-anlaggningar/rapporter/el-fran-nya-anlaggningar-2021-714/
Ladda ner PDF "el från nya anläggningar"
https://energiforsk.se/program/el-fran-nya-anlaggningar/rapporter/el-fran-nya-anlaggningar-2021-714/
Ladda ner PDF "el från nya anläggningar"
Nämen titta, det finns alternativ till prissättningsmodell för el!
Bekenmodellen.
”Elprissättningen behöver ändras snabbt”
https://www.svd.se/a/KzQm95/elprissattningen-behover-andras-snabbt
Bekenmodellen.
”Elprissättningen behöver ändras snabbt”
https://www.svd.se/a/KzQm95/elprissattningen-behover-andras-snabbt