en kort uppföljning till mitt tidigare inlägg om kolkraften och förnybart i Kina

IEA – OECDs International Energy Agency – har kommit med en rapport om vart investeringarna inom elproduktionen tar vägen

när man lyssnar på den svenska [politiska] debatten kan man få intrycket att det där med förnybart är något extremt experiment med sitt epicentrum i Sverige och Tyskland, men det ser väl inte riktigt ut så om man breddar sin vy lite grand

Stapeldiagram visar investeringar i olika energityper i OECD-länder och Kina mellan 2015-2022, med tydlig ökning i förnybart.

grafen visar historiska investeringar för perioden 2015-2021 och IEAs estimat för 2022 i diverse elproduktionsanläggningar

för de tre första åren på 20-talet inom OECD investeras 10 gånger mer i förnybart än i kärnkraft, för Kina är det 15 gånger mer

för innevarande år beräknar IEA att det läggs 7 gånger mer på förnybart än på fossilt – det gäller både i OECD och i Kina – men tragiskt att det fortfarande investeras så mycket i fossilt

investeringar i lagring börjar ta fart inom OECD – i dagsläget gäller det främst batterilagring – och uppgår till ungefär 5% av investeringarna i förnybart

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
harka harka skrev:
för de tre första åren på 20-talet inom OECD investeras 10 gånger mer i förnybart än i kärnkraft, för Kina är det 15 gånger mer
Vad är poängen, att även Kina kan väntas få en volatil, ohanterbar elmarknad?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
visa mig ett europeiskt land som inte använt rysk gas så kan vi börja kasta de första stenarna därefter
De allra flesta har kunnat lämna beroendet av rysk gas. Flera länder har egna eller alternativa gaskällor.
En del har det inte, tex Tyskland.
Flera länder i Norden använder mkt lite gas jfrt med kontinenten.

A ajn82 skrev:
Vad som är rättvist och vad som är bäst är långt ifrån alltid samma
Och?

Magnus E K
K karlmb skrev:
På allvar så menar ni att alla länder ska vara med och spara el till dem som varit korrumperade och satsat på rysk gas i decennier?
Jag sparar el (vid vissa tider, för vissa ändamål) enbart för att priset är sådant att jag inte vill köpa el till det priset.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag sparar el (vid vissa tider, för vissa ändamål) enbart för att priset är sådant att jag inte vill köpa el till det priset.
Självklart, men om det inte går att spara ens hälften av vad som motsvarar prishöjningar?
Hur mkt är rimligt innan vi fått nog?

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
K karlmb skrev:
På allvar så menar ni att alla länder ska vara med och spara el till dem som varit korrumperade och satsat på rysk gas i decennier?
Du behöver inte nia mig, Karl! Men det var fint gjort. Jag tycker tyskarna har varit dumma i huvudet och borde få skylla sig själva. Det har vi också varit, på annat sätt. Men man får de politiker man förtjänar.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Självklart, men om det inte går att spara ens hälften av vad som motsvarar prishöjningar?
Hur mkt är rimligt innan vi fått nog?
Jag har fått nog för länge sedan men det ändrar ju inte att utbudet och efterfrågan är vad de är.

Magnus E K
Nej, man får ju acceptera att det blivit mycket dyrare och att gränsen för när man avstår från viss förbrukning flyttats betydligt uppåt. 2019 slog jag av huvudbrytaren när spotpriset nådde 1:20 (enstaka timmar). I vinter kommer man kanske passa på att maxa huvudsäkringarna vid det priset.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är poängen, att även Kina kan väntas få en volatil, ohanterbar elmarknad?
Poängen är väl att de som sitter på pengarna, som bestämmer om pengarna redan har valt energisystem, och det är inte kärnkraft om man säger så.
Hur ledsna du och jag än blir över detta, så måste vi nog inse faktum.

• Gilla
harka
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag har fått nog för länge sedan men det ändrar ju inte att utbudet och efterfrågan är vad de är.
Utbudet styrs av politiker.

halper halper skrev:
Du behöver inte nia mig, Karl! Men det var fint gjort. Jag tycker tyskarna har varit dumma i huvudet och borde få skylla sig själva. Det har vi också varit, på annat sätt. Men man får de politiker man förtjänar.
Du är inte ensam tilltalad. Men den ende som svarat då här långt.
Ja, politiker har varit korkade överallt, men det gör ju inte att vi bara måste gilla läget.
Det finns ju faktiskt även kortsiktiga åtgärder som skulle lindra plågorna.
Som Norges pristak tex.
Rött skynke för dumkapitalister tydligen men det fungerar faktiskt. Och det tas av pengar som kommer från de som varit mest korkade.
En slags kapitalism ändå.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, man får ju acceptera att det blivit mycket dyrare och att gränsen för när man avstår från viss förbrukning flyttats betydligt uppåt. 2019 slog jag av huvudbrytaren när spotpriset nådde 1:20 (enstaka timmar). I vinter kommer man kanske passa på att maxa huvudsäkringarna vid det priset.
Varför acceptera bara?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Poängen är väl att de som sitter på pengarna, som bestämmer om pengarna redan har valt energisystem
Jag förstår förstås den poäng @harka försöker göra, jag menar bara att den blir ihåligare och ihåligare för varje dag som går med stora vindkraftsparker utan tillhörande balanskraft.

Var satsningarna hamnar är som bekant såväl en politisk som en ekonomisk fråga. Och där är ju inte direkt en diktaturs utveckling på något vis stödbevisning för vad som är ekonomiskt rimligt.

Så näe, det här var inte något av harkas mer övertygande inlägg i mina ögon.

harka harka skrev:
...

investeringar i lagring börjar ta fart inom OECD – i dagsläget gäller det främst batterilagring – och uppgår till ungefär 5% av investeringarna i förnybart
En utveckling åt "fel" håll. Alla former av energilagring innebär förluster och vissa former lämpas sig inte alls för lagring längre tider, t.ex. batterier. El behöver genereras i samma stund som den förbrukas, det ligger i dess natur. Varför inte då använda elproduktionsanläggningar där man kan styra produktion efter behovet? Vi kan väl för all del ha en god portion nyckfulla produktionsanläggningar men vi måste ju ha något att balansera dessa med. Annars blir det som nu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.