K karlmb skrev:
De allra flesta är ju mindre länder än tysklnad och har varit mkt beronde av rysk gas, de baltiska länderna tex. Men de har i kraft av sin begränsade volym lyckats lösa problemet redan.
Jag undrar en sak och det är, Norge har ju massor av gas, vad är egentligen problemet för dem att leverera?
jo, de baltiska länder kan kanske lösa sina gasproblem och har väl gjort så akut nu i sommar – men baltstaternas andel av EU är som sagt liten, de utgör en dryg procent av befolkningen och mindre än en procent av BNP – vi får se hur det går i vinter, dessutom återupptogs gasleveranserna från Ryssland till Lettland för några veckor sedan

Norges gasexport till EU (som numera är den största leverantören till EU) går redan på max och kan knappast ökas mera på kort sikt – Danmark jobbar på att snabbt återöppna det gamla Tyra-fältet och räknar med att kunna leverera nästa vinter (2023/24)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Idag flödar elen ymnigt österut! Lite dyrt för finnarna och även baltländerna, de verkar dessutom slå i ett pristak senare idag: (För övrigt stängdes Australiens elmarknad ned nyligen pga. att generatorerna inte fick tillräckligt betalt även när pristaket nåddes, vilket ger stora problem!)

Skärmdump av elprisstatistik för länderna EE, LV och LT med priser för min, max, medel och olika tider av dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man undrar hur mycket en OL3 på 100% hade hjälpt? Alla 3 importerar totalt just nu 286 + 607 + 1083MW, vilket är drygt en OL3.

Redigerat:
Saxat från DN idag tisdag16 aug.

På onsdag noteras ett nytt alla tiders prisrekord på el i Sydsverige. Enligt elbörsen Nordpool kommer en kilowattimme kosta 5:70 kronor. Ovanpå det tillkommer elbolagens påslag och skatter.
Priskontrasten till norra Sverige är enorm. I elområde 1, norra Norrland, kostar elen i morgon onsdag fem öre per kilowattimme.

Magnus E K
S sandos skrev:
Idag flödar elen ymnigt österut! Lite dyrt för finnarna och även baltländerna, de verkar dessutom slå i ett pristak senare idag: (För övrigt stängdes Australiens elmarknad ned nyligen pga. att generatorerna inte fick tillräckligt betalt även när pristaket nåddes, vilket ger stora problem!)

[bild]

Man undrar hur mycket en OL3 på 100% hade hjälpt? Alla 3 importerar totalt just nu 286 + 607 + 1083MW, vilket är drygt en OL3.
Imorgon är det. Ja, 4 euro per kWh är Nordpools maxpris! Förväntade mig inte att detta skulle ske redan nu (även om det bara är i baltikum). Kl 17-18 imorgon.

• Wow
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
Litauen har det här värmekraftverket att ta till:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elektrėnai_Power_Plant

Det ser ut som att det senast var igång 22 juli med ca 400 MW. Men frågan är om de har någon gas att driva det med nu, och vilket skick tjockoljeblocken är i.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Imorgon är det. Ja, 4 euro per kWh är Nordpools maxpris! Förväntade mig inte att detta skulle ske redan nu (även om det bara är i baltikum). Kl 17-18 imorgon.
Konstigt det inte slår igenom på våra priser, tibber visar på 5kr (med skatt) imorrn i sthlm. 35 kvar till taket.

Vilket pris blir det när detta sker?

Magnus E K
Så här ser det ut kl 17-18 imorgon (ingen annan timme är över 10 kr):

Karta över elpriset i Europa med priser i EUR för olika regioner vid tidpunkten 17-18 den 17 augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K karlmb skrev:
Fler börjar inse att prissättningsmodellen på Nordpool har havererat.
Kom igen nu med välgrundade argument emot detta förslag:
[länk]
Jag har försökt förklara varför det inte funkar.
Jag tyckte att någon länkade till en artikel som förklarade varför det inte fungerar tidigare i dag.

D Daniel 109 skrev:
Jag har försökt förklara varför det inte funkar.
Jag tyckte att någon länkade till en artikel som förklarade varför det inte fungerar tidigare i dag.
Jaha, det har jag inte sett.
Tog tydligen tid iaf eftersom förslaget är från i maj.

Det fullständigt rasar in inlägg och sökfunktionen är kass, så jag hittar det inte.
Men det var en förklaring om varför vänsterpartiets förslag sannolikt leder till prismanipulation. Samma sak som jag tidigare nämnt.

D Daniel 109 skrev:
Det fullständigt rasar in inlägg och sökfunktionen är kass, så jag hittar det inte.
Men det var en förklaring om varför vänsterpartiets förslag sannolikt leder till prismanipulation. Samma sak som jag tidigare nämnt.
Liknar detta vänsterpartiets förslag?

K karlmb skrev:
Liknar detta vänsterpartiets förslag?
Ja, det är väldigt likt.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det är väldigt likt.
Ok. Men det är trams att det skulle vara emot EU-regler eftersom det ju är ok med både pristak och subventionerat elpris.
Stater i EU får hjälpa sina medborgare när priser skenar.

Jag är sugen på att leta reda på vad paragrag 5.1 säger och se vad som generellt står i dessa regler.

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Operational-Message-List/#?y=2022&p=8

Max price procedures have been triggered, which includes procedures for a non-matching situation in accordance with Day-Ahead Market Regulations paragraph 5.1. (Procedure in Case of Non-Matching in the Nordic/Baltic Market) ([länk])
Det får nog dock blir morgondagens lunchläsning...

• Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.