650 651 läst · 13 159 svar
651k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag pratar om hela marknaden inte bara Sverige.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Det är nog att anse som vedertaget att höjt pris leder till lägre förbrukning. Varje vara har sin egen elasticitet, men den är inte noll för någon vara.S Styrman_jansson skrev:
Själv skulle jag definitivt köpa mer el om den vore billigare. Nu planerar vi att dra ner på komforten i vinter om det blir ens i närheten så dyrt som förra, medan vi förr i tiden har kört 23 grader i alla rum i huset. Nu känns det orimligt att ha värmen på i tvättstugan, exempelvis. Så där har vi två anekdoter som spretar åt olika håll.
Nu var det länge sedan jag läste makroekonomi men min gissning är att vad som händer är att subventionerad el leder till högre förbrukning i Norge vilket innebär att marknadspriset går upp; därför blir det alltså dyrare för alla andra. I förlängningen, när alla länder subventionerar elen, så innebär det alltså att skattepengarna går rakt ner i fickan på de privata producenterna. Det är den där "cirkulära ekonomin" som man har hört omD Daniel 109 skrev:
Exakt. Så blir det.
Övervinster på grund av yttre omständigheter är inte helt ovanligt. Så skriver Wikipedia ”A windfall tax is a higher tax rate on profits that result from a sudden windfall gain to a particular company or industry, often as the result of a geo-political disturbance, war or natural disaster that creates unusual spikes in demand and/or interruptions to supply.”D Daniel 109 skrev:
Dvs. vinsten beskattas kraftfullt och staten ”subventionerar” i andra änden för att samhället skall hålla ihop.
Man kan tycka att ”staten” inte ska lägga sig i elmarknaden (i vårt fall) men man måste komma ihåg och acceptera att ”staten” med sina beslut/regleringar och underlåtenhet att aktivt följa upp konsekvenserna av dessa beslut lagt grunden till dagens problem. Att skylla på ”marknaden” och Uk-Ry konflikten är bara ett sätt att smita från ansvar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Jag skulle fortsätta ha 18grader inne, och elda vid behov, och tvätta och diska ungefär som vi gör.halper skrev:
Det är nog att anse som vedertaget att höjt pris leder till lägre förbrukning. Varje vara har sin egen elasticitet, men den är inte noll för någon vara.
Själv skulle jag definitivt köpa mer el om den vore billigare. Nu planerar vi att dra ner på komforten i vinter om det blir ens i närheten så dyrt som förra, medan vi förr i tiden har kört 23 grader i alla rum i huset. Nu känns det orimligt att ha värmen på i tvättstugan, exempelvis. Så där har vi två anekdoter som spretar åt olika håll.
Elbilen skulle jag också ladda lika mycket, annars kommer jag inte till jobbet.
Inte ställer jag in en extra värmefläkt bara för att det skulle bli billigare…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 553 inlägg
Så blir det, men givet att hushållens efterfrågan (i alla fall på kort sikt) är rätt inelastisk så påverkar det marknaden ganska lite.halper skrev:
Nu var det länge sedan jag läste makroekonomi men min gissning är att vad som händer är att subventionerad el leder till högre förbrukning i Norge vilket innebär att marknadspriset går upp; därför blir det alltså dyrare för alla andra. I förlängningen, när alla länder subventionerar elen, så innebär det alltså att skattepengarna går rakt ner i fickan på de privata producenterna. Det är den där "cirkulära ekonomin" som man har hört om![]()
Å andra sidan lär väl ytterligare några invaggas i den falska världsbilden att tillgången på el inte är ett problem eftersom att de själva inte drabbas.
70 öre är också typ dubbelt eller mer av det norrmännen är vana vid.S Styrman_jansson skrev:
Säkerligen satsar många där nu på effektiviseringar och värmepumpar.
De är ju inte korkade och inser att taket plötsligt kan tas bort av någon nyckfull politiker senare.
På allvar så menar ni att alla länder ska vara med och spara el till dem som varit korrumperade och satsat på rysk gas i decennier?halper skrev:
Nu var det länge sedan jag läste makroekonomi men min gissning är att vad som händer är att subventionerad el leder till högre förbrukning i Norge vilket innebär att marknadspriset går upp; därför blir det alltså dyrare för alla andra. I förlängningen, när alla länder subventionerar elen, så innebär det alltså att skattepengarna går rakt ner i fickan på de privata producenterna. Det är den där "cirkulära ekonomin" som man har hört om![]()