Nu blåser det bra längs kusterna där förlustsnurrorna står. I Sverige är elpriset som lägst knappt 4 öre/kWh i eftermiddag. I Danmark, Tyskland, Holland och Belgien är elpriserna negativa under ett par timmar i eftermiddag samt igår med som mest -62 Euro/MWh i Holland kl 14–15 idag.

Titta t ex på kontrollrummet https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ igår kl 14 så ser vi att både Tyskland och Danmark exporterade el till Norge och Sverige med totalt 5,3 GW. Oftast går flödena i andra riktningen. Sverige exporerar mycket av överskottet vidare österut samtidigt som priset i SE1-SE4 var under 4 öre/kWh.

Jag har ingen kunskap om hur vanligt det är med negativa priser men förmodligen händer det varje gång det blåser som under de här timmarna (12-14 m/s) och behovet av el är lågt. Det är uppenbart att vindkraft bara ska användas som ett litet tillskott på marginalen om man vill ha ett stabilt energisystem. Prissättingsmodellen vi har är förmodligen alldeles knasig men jag kan inte säga att jag har förstått helt hur det fungerar eller snarare inte fungerar. Att modellen är svår att förstå är i sig en varningssignal.

Tills vårt trasiga energisystem är åtgärdat borde politikerna kraftigt sänka skatterna på el.

Ni som inte redan har gjort det rekommenderas att lyssna på P1 programmet kalibers granskning av ansvariga S-politikers lögner om Purinpriser och snabbyggda vindkraftverk till havs. Länk från Göte Fagerfjälls senaste krönika tillsammans med några andra intressanta länkar bland kommentarerna.

https://blogg.elinor.se/2022/05/19/ett-radioprogram-betyder-sa-mycket/

Troligen vore det en bra lösning att bygga ett antal SMR som exempelvis GE Hitachis 300 MW reaktor på platserna där de nedlagda kärnkraftverken finns. Där finns elnätet redan på plats. Om planerna på nya stora elförbrukare i Norrland ska bli av så behövs det några nya SMR där också. GE Hitachi anger en byggtid på 24-36 månader. De första tas i bruk 2028 så de är nog inte nere i den korta leveranstiden ännu. Priset anges till $2250/kW. Det blir ca 6,7 miljarder kr för 300 MW. Vad som ingår i det priset framgår inte. Jag gissar att det är själva reaktorn och att det tillkommer en hel del kostnader för t ex turbin, generator, byggnaden m m. Någon här som vet mer om detta?

https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300

Detta och andra alternativ för planerbar kraft behöver snarast utredas av ansvarig myndighet. Vilken myndighet är det?

P Pallewea skrev:
Nja, det kan diskuteras. Pågens ligger i en industridel av Sofielund och närmsta granne var Plåtmanufaktur som hade en stor tillverkning av emballage till svensk konservindustri när det begav sig. Det finns/fanns dessutom många andra industrier i området inklusive en järnvägsförbindelse.
är detta tidningsrubrikerna för några år sedan? problemet var det lokala elnätet i Malmö, inte energibrist, effektbrist eller begränsningar i stamnätet

https://konsumentforum.pagen.se/org/pagen/d/ska-pagen-flytta-ifran-malmo-pa-grund-av-elbrist/

...Vi har en bra dialog med både Eon och Malmö Stad och arbetar tillsammans för att säkerställa att elleveranserna i området kommer att fungera även i framtiden. För områdets fortsatta utveckling kommer elförsörjningen att bli en avgörande faktor, då det befintliga elnätet inte har tillräcklig kapacitet. Det är alltså inte brist på el som är det egentliga problemet utan kapaciteten i elnäten....

För att förtydliga, det är ganska exakt 1000 m mellan Pågens fabrik och Heleneholms kraftvärmeverk... Så om det bara varit matningen till Pågens fabrik som varit problemet hade det nog inte varit ett olösligt problem direkt

T TommyC skrev:
Nu blåser det bra längs kusterna där förlustsnurrorna står. I Sverige är elpriset som lägst knappt 4 öre/kWh i eftermiddag. I Danmark, Tyskland, Holland och Belgien är elpriserna negativa under ett par timmar i eftermiddag samt igår med som mest -62 Euro/MWh i Holland kl 14–15 idag.

Titta t ex på kontrollrummet [länk] igår kl 14 så ser vi att både Tyskland och Danmark exporterade el till Norge och Sverige med totalt 5,3 GW. Oftast går flödena i andra riktningen. Sverige exporerar mycket av överskottet vidare österut samtidigt som priset i SE1-SE4 var under 4 öre/kWh.

Jag har ingen kunskap om hur vanligt det är med negativa priser men förmodligen händer det varje gång det blåser som under de här timmarna (12-14 m/s) och behovet av el är lågt. Det är uppenbart att vindkraft bara ska användas som ett litet tillskott på marginalen om man vill ha ett stabilt energisystem. Prissättingsmodellen vi har är förmodligen alldeles knasig men jag kan inte säga att jag har förstått helt hur det fungerar eller snarare inte fungerar. Att modellen är svår att förstå är i sig en varningssignal.

Tills vårt trasiga energisystem är åtgärdat borde politikerna kraftigt sänka skatterna på el.

Ni som inte redan har gjort det rekommenderas att lyssna på P1 programmet kalibers granskning av ansvariga S-politikers lögner om Purinpriser och snabbyggda vindkraftverk till havs. Länk från Göte Fagerfjälls senaste krönika tillsammans med några andra intressanta länkar bland kommentarerna.

[länk]
Med” stabilt elsystem” menar du stabila priser. Är det önskvärt om det är på bekostnad sv ett högre medelpris? Elsystemet är stabilt.

Prissättningen sker på en öppen marknad dör marknadsekonomi råder. Att du inte förstår beror inte på att den är konstig eller komplex. För det är den inte. Det är grundläggande marknadsekonomi.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Jag vill ha både ett tekniskt stabilt elsystem och stabila förutsägbara priser som vi hade på den tiden vi hade planerbar kraft i tillräcklig mängd. Medelpriset var inte högre innan nedläggningen av fungerande kärnkraftverk. Nu får vi betala dyrt för politikers inkompetens.

Vi har ingen fungerande marknadsekonomi när det gäller energi. Effektskatten som dödade fungerande kärnkraftverk skulle inte kunnat förekomma i en fungerande marknadsekonomi. Inte heller skattefinansiering av elnät till slumpkraften.

Jådå, du kan absolut har straffskatter och stöd i en marknadsekonomi. Det är inte ovanligt.

Att priserna stiger beror mer på att vi kopplats tätare till omvärlden än förändringar i energimixen.

T TommyC skrev:
Medelpriset var inte högre innan nedläggningen av fungerande kärnkraftverk. Nu får vi betala dyrt för politikers inkompetens.
hur menar du då?
Diagram som visar jämförelse av elpriset i Euro per MWh med vind- och kärnkraftsproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Gör gärna om din statistikövning över en längre tidsperiod bakåt och inkludera tiden fram till nu.

Nu handlar det om att stora delar av Europa har fått höga priser på grund av problem med Ryssland. Samtidigt har vi starkare förbindelser än tidigare. Tex Uk - Norge.

Att påstå att det då beror på nerlagt kärnkraft är verkligen att tolka data fel.

Om man inte förstår prissättningen så ska man nog inte försöka dra den typen av slutsatser alls.

T TommyC skrev:
Gör gärna om din statistikövning över en längre tidsperiod bakåt och inkludera tiden fram till nu.
nej, jag har inte detaljerade data längre tillbaka än så – men det kanske du har som hävdar att det förhåller sig på ett visst sätt?

sen är det inte riktigt jämförbart om man går tillbaka långt i tiden – grafen visar "priset för SE3" men 2010 och tidigare fanns inga elprisområden, utan bara ett "rikspris", då rådde det heller inte något krig och energikrig i Europa

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Bemöt gärna Harkas sakliga och faktaspäckade inlägg ovan.
Har du fortfarande inte förstått Miljöpartiets destruktiva politik vilket går ut på att "döda" kärnkraften och installera vindkraftverk över hela landet? Naiva människor i landet förstår inte vikten av goda resurser som kan tillgodose såväl industrier, hushåll som fordon. Omställningar sker inte över dagen, vilket ni tror. Tänk på alla de som är beroende av stora avstånd till allt man behöver i samhället.....Alla lastbilar som behöver frakta ALLA VAROR till butikerna. Hur tror ni att butikerna får sina varor? Ni miljöpartister skapar obalanser i elnäten, förstör enskilda ekonomier och DRAR SVERIGE MOT EN HÖG INFLATION!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Detta och andra alternativ för planerbar kraft behöver snarast utredas av ansvarig myndighet. Vilken myndighet är det?
e-on, Uniper, Vattenfall, antar jag!

harka harka skrev:
nej, jag har inte detaljerade data längre tillbaka än så – men det kanske du har som hävdar att det förhåller sig på ett visst sätt?

sen är det inte riktigt jämförbart om man går tillbaka långt i tiden – grafen visar "priset för SE3" men 2010 och tidigare fanns inga elprisområden, utan bara ett "rikspris", då rådde det heller inte något krig och energikrig i Europa
Javisst har jag det. År 2005 när vi flyttade in i huset kostade el 1,0165 kr/kWh totalt på helårsbasis enligt fakturan från Vattenfall. För att kunna jämföra så laddade jag ner inflationsdata från SCB från 1830 t o m 2021. Inflationen från 2005 t o m 2021 har varit 22%. Det betyder att el idag borde ha kostat i närheten av 1,24 kr/kWh totalt inklusive alla j-a skatter idag om vi hade haft förståndiga politiker.

T TommyC skrev:
Javisst har jag det. År 2005 när vi flyttade in i huset kostade el 1,0165 kr/kWh totalt på helårsbasis enligt fakturan från Vattenfall. För att kunna jämföra så laddade jag ner inflationsdata från SCB från 1830 t o m 2021. Inflationen från 2005 t o m 2021 har varit 22%. Det betyder att el idag borde ha kostat i närheten av 1,24 kr/kWh totalt inklusive alla j-a skatter idag om vi hade haft förståndiga politiker.
Borde kostat? Inflationen är ett SNITT varor, ett snitt innebär inte att alla varor ökar precis lika mycket som snittet. Det lär man sig på matematiklektionerna i lågstadiet.
Om du mätt till 2020 istf 2021 hade du fått ett helt annat resultat. Höga gaspriser pga av oro i Öst som sen ledde till krig är näppe nåt man kan förutse, ej heller rekordlåg nederbörd. Sannolikheten att Combon att dessa 2 inträffar samtidigt är
extremt liten och svår att skydda sig emot men det finns alltid nån som säger sig kunna förutse allt oförutsett…

• Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.