Nu saknas bara funktionen att kunna ladda upp sin egen historiska förbrukning och se vad man hade fått betala om man haft timpris istället för månadspris.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Nu saknas bara funktionen att kunna ladda upp sin egen historiska förbrukning och se vad man hade fått betala om man haft timpris istället för månadspris.
Ja, och andra hållet, vad hade min kostnad blivit med vanligt rörligt vs timpris, försöker ändå flytta förbrukning till de billiga timmarna.

Debatten om kärnkraft

"Enorm skillnad om reaktorer startas om

"Både kriget mot Putin och klimatomställningen måste få gå före kärnkraftsmotstånd. Det skriver liberala politiker i en slutreplik om att återstarta Ringhals 1 och 2.

Tre miljöpartister kritiserar i en replik på SvD:s debattsida vårt krav att rivningen av Ringhals 1 och 2 omedelbart ska stoppas. De båda reaktorerna är ännu så länge intakta och vi vill att det utreds vad som skulle krävas för att starta dem igen."

https://www.svd.se/a/eEnplK/enorm-skillnad-om-reaktorer-startas-om-skriver-liberala-politiker

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja vi får väl se, med tanke på hur det sett ut senaste 15-20 åren så lutar jag åt att en kall vinter i söder i nuläget nog får jämställas med en naturkatastrof och att vi då accepterar viss påverkan. Sen kanske vi skulle köpa en extra sladd iaf för att förbättra överföringskapaciteten, det tror jag vore en bra idé.
Menar du att om det inträffar en inte så ovanligt kall vinter liknande den för 12 år sedan så förklarar vi den vintern som en naturkatastrof och därmed är det ok att alla mindre bemedlade får frysa? Det är ju bara ”viss påverkan”.

En extra sladd vore vidare en bra idé. Menar du en ”sladd” liknande den s k sydvästlänken som beslutades byggas 2005, började byggas 2012 och blev klar 2021 till en kostnad av 7,3 miljarder kronor. Den ”sladdens” kapacitet var tänkt att bli 1200 MW men blir av olika skäl tills vidare 800 MW.

Källa: https://www.nyteknik.se/premium/jatteprojektet-sydvastlanken-ger-inte-full-utdelning-7009026

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Menar du att om det inträffar en inte så ovanligt kall vinter liknande den för 12 år sedan så förklarar vi den vintern som en naturkatastrof och därmed är det ok att alla mindre bemedlade får frysa? Det är ju bara ”viss påverkan”.

En extra sladd vore vidare en bra idé. Menar du en ”sladd” liknande den s k sydvästlänken som beslutades byggas 2005, började byggas 2012 och blev klar 2021 till en kostnad av 7,3 miljarder kronor. Den ”sladdens” kapacitet var tänkt att bli 1200 MW men blir av olika skäl tills vidare 800 MW.

Källa: [länk]
Tja, jag menar att det är mycket som kan hända som vi näppeligen tar höjd för, 100-årsregn, skogsbränder, osv och nu när kalla vintrar i södra Sverige blir mindre vanliga än de andra händelserna och medför mindre allvarliga konsekvenser, är det då verkligen just detta som det ska investeras i? Vanlig riskhantering helt enkelt.

Det man får göra är ju att köra reservkraft och importera under korta stunder.

Vi körde den reservkraft vi har i december 2021 och det var då bara runt -2 grader i mälardalen. DUT är -18 grader i mälardalen. Vad föreslår du om det blir -18 grader under en vecka eller längre?

T TommyC skrev:
Vi exporterar ofta energi men inte alltid.
ja, det är givetvis viktigt att vi det finns tillräckligt med elektriskt effekt för att möta behovet

och nej, vi exporterar inte ständigt, jag ser det snarast som ett sundhetstecken – att bygga ett elnät som har en permanent 100%-ig täckning utav behovet betyder att det alltid finns ett behov (eller i alla fall möjlighet) att exportera, och om alla länder gjorde så, så har länderna lagt kapital på att bygga en för stor kostym – det är billigare att köpa från grannarna när det behövs (sen gäller det som sagt att grannarna har något att sälja också)

som du säkert sett i mina grafer så har Sverige kommit att bli en stor nettoexportör av el till omgivningen – och år 2020 var vi den näst största exportören utav el i Europa

Svenska kraftnät gör varje år en prognos för elsituationen för den kommande vintern och för den senaste så landade prognosen att för topplasttimmen (den allra värsta timmen under vintern) kunde vi förvänta oss ett underskott på 1600 MW om det blir en normalvinter, vid en 10-årsvinter skulle underskottet bli 2800 MW och vid en 20-årsvinter 3300 MW – och främsta motmedlet för att ordna detta underskott är alltså import från grannarna

det aktuella dygnet (21 december i fjol) var det hyfsat kallt i Stockholm – Bromma rapporterade -7°, -9°, -6°, -8°, -12° vid klockslagen 00, 06, 12, 18, 24

...Hade vi haft kvar de fyra senast stängda kärnkraftverken så hade vi då i december istället kunnat exportera mer än vad vi nu importerade...

det är förvisso sant, men det är inte enkelt att säga hur det skulle ha slagit på elpriset – som du skriver så hade Norge ett stort överskott och exporterade nästan 7000 MW där på eftermiddagen medan vi importerade, men hur mycket roligare hade dom det?
Graf som visar elpriser i öre/kWh den 21 december 2021 för SE3/SE4 och Oslo/Bergen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och visst kan det förekomma perioder där elpriset är högt – och man kan förskräckas – men det som betyder något hur priset ser ut på månadsfakturan och där har vi haft en väldigt god utveckling, ända tills Putin började förändra våra liv
Diagram över elpriset i SE3 jämfört med vindkraft och kärnkraftsproduktion från 2007 till 2022 med viktiga händelser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i grafen är det svårt att upptäcka att stängningen av kärnkraftverken skulle ha lett till högre elpriser – skulle elpriset på marknaden varit lägre om de funnits kvar? jo säkerligen, men det skulle också kommit med en kostnad för att uppgradera och driva reaktorerna, och med all förnybar kraft på plats förbättras inte lönsamhet för någon producent

förutom att kostnaden för elen minskat mellan de två sjuårsperioderna jag indikerat i grafen, så minskade också volatiliteten i priset... ett lägre och mer förutsägbart pris

vad gäller elbalansen framöver så förutsätter den nog fortsatt tillgång till import under de värsta timmarna, men förbättras något utav den kontinuerliga utbyggnaden av vindkraften (jo, även under det diskuterade datumet så vispades det runt lite grand i alla elområden) och förhoppningsvis blir det ett minskat importbehov från Finland – om de får igång OL3 till dess, å andra sidan har ryssen slutat sälja el till Finland så om OL3 inte går igång så blir det en extra jobbig i stället – först 2026 tas en ny sjökabel i bruk mellan Skåne och Tyskland, men därtill sker en hel del småfix de kommande åren för att förbättra överföringskapaciteten internt i Sverige, främst mellan SE2 och SE3

harka harka skrev:
vad gäller elbalansen framöver så förutsätter den nog fortsatt tillgång till import under de värsta timmarna, men förbättras något utav den kontinuerliga utbyggnaden av vindkraften (jo, även under det diskuterade datumet så vispades det runt lite grand i alla elområden) och förhoppningsvis blir det ett minskat importbehov från Finland
Fast nu är du där och pratar om Sverige som en enhet igen. Även om vi har en överproduktion på vindkraften i norr så kommer det att hjälpa relativt lite om det är större efterfrågan än produktion (givet priset X) i både södra Sverige och Danmark/Tyskland. Elen som kan tillhandahållas norrifrån kommer då ändå att i stor grad säljas vidare till Danmark/Tyskland med effekten att SE3 och SE4 kan få höga elpriser samtidigt som ”vi” exporterar stora mängder el och priset är lågt i SE1.

Jag tycker inte att det är fel i sig, jag är för frihandel, men det gör att diskussioner som tar sin utgångspunkt i Sverige som helhet blir meningslösa. För vi är inte en helhet i sammanhanget, utan fyra delar i ett större pussel.

harka harka skrev:
ja, det är givetvis viktigt att vi det finns tillräckligt med elektriskt effekt för att möta behovet

och nej, vi exporterar inte ständigt, jag ser det snarast som ett sundhetstecken – att bygga ett elnät som har en permanent 100%-ig täckning utav behovet betyder att det alltid finns ett behov (eller i alla fall möjlighet) att exportera, och om alla länder gjorde så, så har länderna lagt kapital på att bygga en för stor kostym – det är billigare att köpa från grannarna när det behövs (sen gäller det som sagt att grannarna har något att sälja också)

som du säkert sett i mina grafer så har Sverige kommit att bli en stor nettoexportör av el till omgivningen – och år 2020 var vi den näst största exportören utav el i Europa

Svenska kraftnät gör varje år en prognos för elsituationen för den kommande vintern och för den senaste så landade prognosen att för topplasttimmen (den allra värsta timmen under vintern) kunde vi förvänta oss ett underskott på 1600 MW om det blir en normalvinter, vid en 10-årsvinter skulle underskottet bli 2800 MW och vid en 20-årsvinter 3300 MW – och främsta motmedlet för att ordna detta underskott är alltså import från grannarna

det aktuella dygnet (21 december i fjol) var det hyfsat kallt i Stockholm – Bromma rapporterade -7°, -9°, -6°, -8°, -12° vid klockslagen 00, 06, 12, 18, 24

...Hade vi haft kvar de fyra senast stängda kärnkraftverken så hade vi då i december istället kunnat exportera mer än vad vi nu importerade...

det är förvisso sant, men det är inte enkelt att säga hur det skulle ha slagit på elpriset – som du skriver så hade Norge ett stort överskott och exporterade nästan 7000 MW där på eftermiddagen medan vi importerade, men hur mycket roligare hade dom det?
[bild]

och visst kan det förekomma perioder där elpriset är högt – och man kan förskräckas – men det som betyder något hur priset ser ut på månadsfakturan och där har vi haft en väldigt god utveckling, ända tills Putin började förändra våra liv
[bild]

i grafen är det svårt att upptäcka att stängningen av kärnkraftverken skulle ha lett till högre elpriser – skulle elpriset på marknaden varit lägre om de funnits kvar? jo säkerligen, men det skulle också kommit med en kostnad för att uppgradera och driva reaktorerna, och med all förnybar kraft på plats förbättras inte lönsamhet för någon producent

förutom att kostnaden för elen minskat mellan de två sjuårsperioderna jag indikerat i grafen, så minskade också volatiliteten i priset... ett lägre och mer förutsägbart pris

vad gäller elbalansen framöver så förutsätter den nog fortsatt tillgång till import under de värsta timmarna, men förbättras något utav den kontinuerliga utbyggnaden av vindkraften (jo, även under det diskuterade datumet så vispades det runt lite grand i alla elområden) och förhoppningsvis blir det ett minskat importbehov från Finland – om de får igång OL3 till dess, å andra sidan har ryssen slutat sälja el till Finland så om OL3 inte går igång så blir det en extra jobbig i stället – först 2026 tas en ny sjökabel i bruk mellan Skåne och Tyskland, men därtill sker en hel del småfix de kommande åren för att förbättra överföringskapaciteten internt i Sverige, främst mellan SE2 och SE3
@harka, verkligheten är betydligt mer komplex än vad du försöker påvisa. Många av dina info-dumpar liknar mer politikers naiva förenklingar och har ibland vissa drag av gaslighting när du smyger in åsikter som företräder din ideologiska hållning.

D
T TommyC skrev:
Vi körde den reservkraft vi har i december 2021 och det var då bara runt -2 grader i mälardalen. DUT är -18 grader i mälardalen. Vad föreslår du om det blir -18 grader under en vecka eller längre?
Antar att vi kan varva upp kraftvärmen som tydligen körs på mindre än sparlåga, till sist blir det ju import, den elen kanske är lite sämre men om man fryser accepterar man nog den ;)

Vi kan fortsätta hur långe som helst, din nästa fråga blir väl, -men om det blir -40 i hela landet i tre månader?

D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
@harka, verkligheten är betydligt mer komplex än vad du försöker påvisa. Många av dina info-dumpar liknar mer politikers naiva förenklingar och har ibland vissa drag av gaslighting när du smyger in åsikter som företräder din ideologiska hållning.
Jag läser mer reaktionerna som att alla som inte hoppar på det extremt förenklade och helt felaktiga tåget är dumma, där sanningen är att priserna bara beror på några stängda produktionsanläggningar och att de genast skulle skrämmas bort och komma ner till ören igen, om det bara syntes en glimma kärnkraft.

Ja, den är mer komplex. Men Harkla förenklar den inte i närheten av lika mycket som de flesta andra.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den är mer komplex. Men Harkla förenklar den inte i närheten av lika mycket som de flesta andra.
Det kan jag hålla med om även om det även finns variationer av grader i helvetet.

Om man håller sig till kärnpunkten och belägger med ev detaljer i efterhand blir det betydlig enklare att hålla en röd tråd och fånga sammanhanget (enligt min mening).

Med det sagt tror jag de flesta håller med att energiförsörjningen är en väldigt komplex infrastruktur och de regionella skillnaderna är betydande även gällande det framtida landskapet med stora planer på förändringar i både norr och i söder pga omfattande industriella satsningar.

Det går inte bara att släng ur sig att "Sverige" behöver mer kärnkraft, vindkraft, xxx-kraft utan att ta hänsyn till alla dessa variation och framtida planer samt hänsyn till omvärlden vilket vi i dagsläget påverkas i stor utsträckning av som till stora delar är av politisk natur samt pågående krig.

För att rikta upp verkligheten behöver man alltså ta hänsyn till en rad nyckelfaktorer som spänner hela vägen från den lokala industrianläggningen till makronivå. När man diskuterar energifrågor är det viktigt av specificerar vilken nivå man avser och försöker vara väldig specific när det gäller eventuell avgränsningar.

Här har politikerna en läxa ett göra som enligt min åsikt hela tiden snuttifierar ämnet beroende på okunskap.

="harka, post: 4758831, member: 116946"]och nej, vi exporterar inte ständigt,[/QUOTE]

om man skall vara petig så exporterar vi ständigt, bornholm får sin el från sverige

D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Här har politikerna en läxa ett göra som enligt min åsikt hela tiden snuttifierar ämnet beroende på okunskap.
Utan att låta arrogant men kan du komma på ett enda ämne där en generalistpolitiker inte gör detta, även om man inte själv är sakkunning inom alla områden så har man kanske folk i sin omgivning som kan sätta politikernas uttalanden i en saklik kontext, min sorgliga slutsats är med årens rätt att det du säger tyvärr gäller alla de områden som debateras hett nuförtiden. I min värld är det bättre om politikerna fokuserar på att sätta ramarna och sen tar både ett, två och tre steg tillbaks så att de sakkunniga utifrån dessa kan åstadkomma bäst möjliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.