635 766 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Nu var det ju snarare tidshorisonten man agerar på och det därmed ”omöjliga” med en annan väg än vindkraft jag kommenterade, inte vindkraften i sig.harka skrev:
Du har (inte nu, men tidigare) övertygat mig om att vindkraften kommer producera bland den billigaste energi vi kan få. Jag ser dock inga övertygande argument för att dess intermittens inte skulle vara ett problem som måste hanteras, exempelvis med stabil baskraft, snabb reglerkraft eller massiva energilager.
Om förnyelsebar kraft nu blivit så billig att den är lågt hängande frukt att plocka vid kraftutbyggnaden är det utmärkt (även om de ständigt nya förslagen om subventioner och rapporter om trixande med redovisningen är oroande), men det är inte detsamma som att ett system med säkerhet kan ha det som grund.
Dagens kärnkraftskramare och dagens vindkraftskramare synes mig prata om olika frågor. Det beror nog dels på att kärnkraftsförespråkarna inte längre ser vindsnurror som leksaker och därmed har släppt motsatsargumenten och pratar system istället. Varför vindkraftsförespråkarna inte tar systemfajten vet jag inte. Kanske tycker de inte att den är viktig (med rätta eller ej), kanske anser de sig inte kunna vinna den utan att behöva luta sig mot exempelvis gas som backup.
nej de gröna vindkraftsstaplarna vilar ovanpå solens staplar – så globalt tillkommer det årligen nya produktionsanläggningar för sol- och vindkraft runt 400-450 TWh
för EUs del pekar det på cirka 70 nya TWh i år – motsvarande ungefär ett halvt Sverige
för EUs del pekar det på cirka 70 nya TWh i år – motsvarande ungefär ett halvt Sverige
Med kk kvar, ynka 50 öre lägre elpris.T TommyC skrev:Det är en myt att vi inte har någon elbrist idag. Vi har både effektbrist och energibrist i stora delar av Sverige. Northvolt ville bygga sin fabrik i Västerås men det gick inte. Istället blev det Skellefteå. Bra för Skellefteå men Northvolt har svårt att rekrytera kompetent personal. Till Västerås går det att pendla från hela Mälardalen.
Dessutom har vi brist på el till rimligt pris. Vi betalade 3,48 kr/kWh i december, 2,47 kr/kWh i januari, 2,12 kr/kWh i februari, 2,88 kr/kWh i mars och 2,33 kr/kWh i april.
Fördyringen här i SE3 var från december till april 126%, 46%, 20%, 82% och 49% jämfört med föregående år. Visst har gasbrist och kriget inverkan men hade inte gravt inkompetenta politiker saboterat energisystemet genom att lägga ner fullt fungerande kärnkraftverk så hade priserna varit väsentligt lägre. Rösta rätt i september så kanske det blir bättre så småningom.
Tja, vad är egentligen problemet med att stötta med gas 5% av årsproduktionen?Nötegårdsgubben skrev:Nu var det ju snarare tidshorisonten man agerar på och det därmed ”omöjliga” med en annan väg än vindkraft jag kommenterade, inte vindkraften i sig.
Du har (inte nu, men tidigare) övertygat mig om att vindkraften kommer producera bland den billigaste energi vi kan få. Jag ser dock inga övertygande argument för att dess intermittens inte skulle vara ett problem som måste hanteras, exempelvis med stabil baskraft, snabb reglerkraft eller massiva energilager.
Om förnyelsebar kraft nu blivit så billig att den är lågt hängande frukt att plocka vid kraftutbyggnaden är det utmärkt (även om de ständigt nya förslagen om subventioner och rapporter om trixande med redovisningen är oroande), men det är inte detsamma som att ett system med säkerhet kan ha det som grund.
Dagens kärnkraftskramare och dagens vindkraftskramare synes mig prata om olika frågor. Det beror nog dels på att kärnkraftsförespråkarna inte längre ser vindsnurror som leksaker och därmed har släppt motsatsargumenten och pratar system istället. Varför vindkraftsförespråkarna inte tar systemfajten vet jag inte. Kanske tycker de inte att den är viktig (med rätta eller ej), kanske anser de sig inte kunna vinna den utan att behöva luta sig mot exempelvis gas som backup.
Eller flis. Det är just sådant som kemisk energi är bra för.
Jag tror att "kramarna" på bägge sidor gör sig skyldiga till åtminstone fokusförskjutning, köper aldrig extremer för de händer i princip aldrig. Tex så förklara ju bägge sidor hur omöjligt det är att andra sidans favoritojekt kan vara något bra och det köper jag heller inte, tex att vinkraft ska vara så systemdestruktivt som det framställs köper jag inte, är i Danmark varje vecka och det funkar där, trots en mycket större andel vind, och kan danskarna få till det så vet jag att vi kan ännu bättre.Nötegårdsgubben skrev:Nu var det ju snarare tidshorisonten man agerar på och det därmed ”omöjliga” med en annan väg än vindkraft jag kommenterade, inte vindkraften i sig.
Ovanpå detta så har nog inte teknikutvecklingen nått vägs ände, vare sig för kärn- eller vindkraft, eller system och nätutveckling heller.
Framtiden är ljus men vi ska helst röra oss framåt i närtid.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Om det är rysk naturgas vi pratar om (och ja, på marginalen är den alltid rysk) så tycker jag, för att tala med Jan Björklund, att det är två problem: att det är gas och att den är rysk.K karlmb skrev:
Pratar vi om vätgas ser jag inga större problem med det.
Det är ju tack vare Sverige och Tyskland det funkar i Danmark, de tar ju stöd från importerad kolkraft och vattenkraft.D djac skrev:
Ska vi hoppas att det blåser i Danmark när det är vindstilla i Skåne?
njaa, när det inte blåser väljer Danmark (marknaden) att köpa el från i första hand från fossilfria Norge, därefter Sverige
vad gäller Tyskland så har danskarna ett positivt handelsnetto där – så Danmark importerar ibland utav tyskarnas energimix, men betydligt oftare så exporterar de ren vindkraftsel till tyskarna och minskar då koleldningen i sitt södra grannland, varvid nettot ändå gör att kolbränningen minskar (samma sak med de gaseldande nederländarna)
vad gäller Tyskland så har danskarna ett positivt handelsnetto där – så Danmark importerar ibland utav tyskarnas energimix, men betydligt oftare så exporterar de ren vindkraftsel till tyskarna och minskar då koleldningen i sitt södra grannland, varvid nettot ändå gör att kolbränningen minskar (samma sak med de gaseldande nederländarna)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, ja men då ska det ju gå ännu bättre här, att spä ut vår värdefulla vatten och kärnkraft blir superbra, ingen oro alls, upp med de nu bara, helst där elen behövs och ställ de där det blåser!Mikael_L skrev:
Vi exporterar ofta energi men inte alltid. I december 2021 var medeltemperaturen i Mälardalen -1 till -2 grader vilket var ca 2 grader under normalen. De två föregående åren var motsvarande temperatur +2 till +3 grader. https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/medel/manadsmedeltemperatur-medel/manad/decemberMikael_L skrev:
När det är kallt och blåser dåligt räcker effekten som produceras i Sverige inte till. Då får vi importera. Titta t ex på Svenska Kraftsnäts websida kontrollrummet för 21 december 2021 kl 17. Då importerade Sverige netto 1184 MW och elpriset var 6,38 kr per kWh före alla skatter eller nästan 9 kr med skatter. Även Danmark, Finland och Litauen importerade då. Norge däremot däremot exporterade 6743 MW. Norge köper vindkraftsel billigt från Sverige när det blåser mycket. Man kan då spara vatten i magasinen och sälja vattenkraftsel dyrt när det inte blåser.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Hade vi haft kvar de fyra senast stängda kärnkraftverken så hade vi då i december istället kunnat exportera mer än vad vi nu importerade.
Fundera på vad som händer om det blir en riktigt kall vinter. Jag är tillräckligt gammal för att minnas februari 1986 då vi hade ner till -20 grader många dygn i sträck i Mälardalen. Medeltemperaturen för februari 1985 var -11,6 grader och februari 1986 -8,4 grader. På senare tid var vintern 2010 ovanligt kall med medeltemperaturen -6,1 grader i februari och -7,8 i januari . Hur kommer det att gå om vi får en riktigt kall vinter de närmsta 8-10 åren? Ska vi hoppas att Norge räddar oss med dyr el eller finns det någon annan lösning? Troligen bäst att ha ett tillräckligt stort förråd med ved.
Ringhals 1 (865 MW) stängdes 31 december 2020, Ringhals 2 (865 MW) stängdes 30 december 2019. Totalt försvann 1730 MW i och med nedläggningen av R1 och R2.
Oskarshamn 1 (492 MW) stängdes 2017 och Oskarshamn 2 (580 MW) 2015. Totalt försvann där 1072 MW. Totalt 2,8 GW för de fyra senast nedlagda kärnkraftverken.
...men, skulle det inte vara en idé om Sverige gör detsamma.. mer vindel lär ju skapa goda förutsättningar för att spara på vattenkraften även här, eller det funkar bara i Norge, precis som vid bara funkar i Danmark men inte i Sverige?T TommyC skrev:
Kalla vintrar tror jag att du kan glömma, vi svänger inte tillbaka klimatet under vår livstid, och när det väl svänger så tror jag att energidiskussionen ser helt annorlunda ut.
Fast ökad volatilitet är ju en del av vad som förväntas med klimatförändringarna, så även om medelvärdet ökar över tid förväntas vi även få mer extremväder i olika riktningar, så en riktigt kall vinter kan fortfarande hända.
Sen är väl överföringen från norra Sverige till södra redan maxad, så vår vattenkraft kan inte hjälpa Skåne en kall vinter.
Sen är väl överföringen från norra Sverige till södra redan maxad, så vår vattenkraft kan inte hjälpa Skåne en kall vinter.
Ja vi får väl se, med tanke på hur det sett ut senaste 15-20 åren så lutar jag åt att en kall vinter i söder i nuläget nog får jämställas med en naturkatastrof och att vi då accepterar viss påverkan. Sen kanske vi skulle köpa en extra sladd iaf för att förbättra överföringskapaciteten, det tror jag vore en bra idé.A ajn82 skrev:Fast ökad volatilitet är ju en del av vad som förväntas med klimatförändringarna, så även om medelvärdet ökar över tid förväntas vi även få mer extremväder i olika riktningar, så en riktigt kall vinter kan fortfarande hända.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Enligt min kristallkula blir kärnkraft, vätekraft samt energilagring de stora satsningarna som måste byggas ut parallellt med intermittent kraftproduktion som tex vindkraft.
Här är en liten blänkare om just energilagring som jag också anser bör förses med
positiv särbehandling isf solceller till privatmarknaden.
"Energilagring blir ny jättemarknad (SvD)"
EDIT:
Värt att notera att energilagring inte bara handlar om batterier utan också värmelagring i olika medier eller tex omvandling till andra energiformer mm.
Här är en liten blänkare om just energilagring som jag också anser bör förses med
positiv särbehandling isf solceller till privatmarknaden.
"Energilagring blir ny jättemarknad (SvD)"
EDIT:
Värt att notera att energilagring inte bara handlar om batterier utan också värmelagring i olika medier eller tex omvandling till andra energiformer mm.
Redigerat:
Om man är nyfiket lagd så är detta en ny sida från Tibber med prisstatistik: https://analytics.tibber.com/se/pri...&utm_campaign=premium_may&utm_content=se_2022