635 766 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ok. Men om nu priserna senaste månaderna stigit lika mkt i Sverige som på kontinenten så är det ju trots allt något nytt.harka skrev:det jag försökte visa på var att prisrelationen (alltså inte den absoluta nivån) mellan södra Götaland och Tyskland, respektive Svealand++ och Storbritannien, och relationerna förefaller inte att ha skiftat särdeles mycket efter att Norge tog nya utlandskablar i drift – SE4 ligger runt 80% av det tyska priserna och SE3 runt 50% av de brittiska priserna
med dessa grafer i bagaget har jag svårt att driva en tes om att de nya sjökablarna skulle drivit upp priserna i Sverige
Om du har data från tidigare år så borde man se tillfällen när priserna rusade på kontinenten av någon anledning men inte samtidigt alls här på samma sätt .
Numera är de däremot fullt kopplade som du säger kanske 80% i SE4 och 50% via Norge i SE3.
Äntligen bygger de vindkraft där det blåser, det har jag långe tyckt verkar vara en bra idé, precis som man sätter solcellerna på taket och inte i källaren.tveksamt skrev:
Mer oroande är det jag läst i samband med detta, att pga obstruerande underbegåvade kommungubbar så flyter kapital som skulle investerats i att bygga svensk energiproduktion till de andra länderna. Såklart ytterliggare en konsekvens av denna sammakopplade marknad att förutom att pengarna går till de mest lönsamma energislagen så går de ju i nästa steg till den marknad som erbjuder bäst villkor för dessa.
tyvärr...K karlmb skrev:
– jag har inte data med den upplösningen som vore önskvärd (timmar, dagar) längre tillbaka än ett par, tre år, och dessutom är det klent med kontinentens elpriser i mitt lager
– sen tror jag inte att vi någonsin har upplevt en liknande prisrusning i Europa, som varit så kraftig, uthållig och slagit så brett, som den vi upplevt de senaste åtta-nio månaderna, så något motstycke tror jag går att finna
Det måste väl rimligen finnas prishistorik dag för dag iaf från kontinenten?harka skrev:tyvärr...
– jag har inte data med den upplösningen som vore önskvärd (timmar, dagar) längre tillbaka än ett par, tre år, och dessutom är det klent med kontinentens elpriser i mitt lager
– sen tror jag inte att vi någonsin har upplevt en liknande prisrusning i Europa, som varit så kraftig, uthållig och slagit så brett, som den vi upplevt de senaste åtta-nio månaderna, så något motstycke tror jag går att finna
Jönsson säger vilja avliva myterna om kärnkraften men sprider själv felaktigheter och skapar myter...T TommyC skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"...den nya kärnkraftsanläggningen i Abu Dhabi vars första reaktor – Barakah 1 – driftsatt bara sex år efter första spadtaget..."
pressklippet kommer från när man firade att man byggt färdig huset i mars 2018 – men reaktorn uppnådde kritikalitet (självgående kärnreaktion) mer än två år senare, i augusti 2020, och den övergick i kommersiell drift april 2021, nio år efter byggstart och tolv år efter kontrakt
reaktor två har nyligen gått i kommersiell drift, även det nio år efter byggstart
Ändå rätt snabbt om man jämför med de ryska försöken i Finland.harka skrev:Jönsson säger vilja avliva myterna om kärnkraften men sprider själv felaktigheter och skapar myter...
[bild]
"...den nya kärnkraftsanläggningen i Abu Dhabi vars första reaktor – Barakah 1 – driftsatt bara sex år efter första spadtaget..."
pressklippet kommer från när man firade att man byggt färdig huset i mars 2018 – men reaktorn uppnådde kritikalitet (självgående kärnreaktion) mer än två år senare, i augusti 2020, och den övergick i kommersiell drift april 2021, nio år efter byggstart och tolv år efter kontrakt
reaktor två har nyligen gått i kommersiell drift, även det nio år efter byggstart
SMR från GE Hitachi börjar tas i bruk 2028. Det är troligen en mycket bättre och billigare lösning än att bygga dyr slumpkraft till havs.
https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300
Har någon hittat analys av kostnader och prestanda för den nya slumpkraften till havs som sossarna skryter om? Kostnaderna för nätet smygs förmodligen på oss kunder som tidigare. Har någon av er länkar till fakta? (eller är det bara fabler?)
https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300
Har någon hittat analys av kostnader och prestanda för den nya slumpkraften till havs som sossarna skryter om? Kostnaderna för nätet smygs förmodligen på oss kunder som tidigare. Har någon av er länkar till fakta? (eller är det bara fabler?)
Vindkraft i Danmark har innevarande dygn presterat från 191 MW till 1484 MW. Danmark har många snurror till havs men det verkar inte hjälpa. Slumpkraft är fortfarande en korrekt benämning.
https://www.emd.dk/el/
Om jag förstår rätt så har dom en installerad effekt av 7GW och fick hittills idag ut mellan 2,7% och 21% av max.
https://winddenmark.dk/tal-fakta/fakta-om-vind-danmark/antal-vindmoeller-kapacitet
Någon kan väl roa sig med att räkna ut hur mycket slumpkraft vi måste bygga för att ersätta de nedlagda kärnkraftverken och vad det kostar. Det behövs en strategi för hur effektbristen ska hanteras när det ligger ett stort högtryck över norra Europa.
https://www.emd.dk/el/
Om jag förstår rätt så har dom en installerad effekt av 7GW och fick hittills idag ut mellan 2,7% och 21% av max.
https://winddenmark.dk/tal-fakta/fakta-om-vind-danmark/antal-vindmoeller-kapacitet
Någon kan väl roa sig med att räkna ut hur mycket slumpkraft vi måste bygga för att ersätta de nedlagda kärnkraftverken och vad det kostar. Det behövs en strategi för hur effektbristen ska hanteras när det ligger ett stort högtryck över norra Europa.
Det är ändå mer än man får ur ett kärnkraftverk som tex underhålls, på tal om slumpkraft. Löljigt antingen eller tänk, bägge behövs och vi behöver snabbygga enormt mycket vindkraft, helst där det blåser.T TommyC skrev:Vindkraft i Danmark har innevarande dygn presterat från 191 MW till 1484 MW. Danmark har många snurror till havs men det verkar inte hjälpa. Slumpkraft är fortfarande en korrekt benämning.
[länk]
[länk]