harka harka skrev:
frågan är vad vi skulle gjort annorlunda för 10 år sedan? fatta beslut om att investera i kärnkraft
Trodde vi konstaterat att felet är alla kablar mot kontinenten ifrån Norden som plötsligt i höstas blev precis så många att deras priser regelbundet slår över på oss.

D
D Daniel 109 skrev:
Är det ett fel?
Haha, kanske fel ord men det är främsta anledningen till regional effektbrist och höga priser, om man inte gillar något av det så kan man nog se det som ett fel.

Det är ju inte effektbrist. Effekten räcker till.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte effektbrist. Effekten räcker till.
Ja men det gör den, kanske man kan kalla det upplevd effektbrist, denna driver ju både debatten som förespråkar mer elproduktion likväl som den verkar påverka en del investeringsplaner men att få ett mer balanserat elnät i Sverige vore nog en bra sak.

Nej, är ingen som upplever effektbrist. Det som upplevs som ett problem är högre priser än man är van vid.

• Haha
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Trodde vi konstaterat att felet är alla kablar mot kontinenten ifrån Norden som plötsligt i höstas blev precis så många att deras priser regelbundet slår över på oss.
njaa, om forumet har enats om den slutsatsen vet jag väl inte – men vi slutade väl bråka om det efter några hundra inlägg ;)

så borde man då inte ha fattat beslut om att bygga fler förbindelser till utomnordiska marknader för tio år sedan?

om vi tänker tillbaka till 00-talet så var vi kanske i än större behov av utlandsförbindelser då än idag:

– Sverige var en stabil och stor importör av el från grannarna vintertid under hela 00-talet

– Norge (och Sverige) upplevde torrår 2002/2003 och elpriset sköt rejält i höjden (prischock!) då det fattades 35 TWh i vattenmagasinen, men räddades bland annat genom elimport från Tyskland, Polen och Ryssland

– Litauen skulle förses med elkablar från Sverige och Polen för att kompensera för de två Ignalina-reaktorerna som stängdes ner 2004 respektive 2009

så elkablar till utlandet var nog heta och mycket angelägna infrastrukturprojekt [redan] på den tiden

i närtid har två kablar från Norden till omvärlden tagits i drift – båda från Sydnorge, varav den ena går till Tyskland och den andra till Storbritannien

har då de svenska priserna därefter slaviskt följt de utländska priserna? låt oss titta på kvoten mellan elpriserna för södra Götaland (SE4) och Tyskland (DE), där värdet "1" betyder att priset är precis detsamma i båda elområdena och ett lägre värde att priset är lägre på svensk mark, osv

på samma sätt jämförelsen mellan Svealand++ (SE3) med Storbritannien (UK), då SE3 är det närmsta svenska elområdet till sjökablarnas landfäste i Skandinavien

Diagram som visar jämförelsen av elpriser mellan Sverige och Tyskland samt Sverige och Storbritannien från 2020 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det förefaller optiskt som att närmast sörjande elområden ligger kvar på ungefär samma prisrelation mot både Tyskland och Storbritannien, före och efter sjökablarnas driftstarter

norska Statnett uppskattar sjökablarnas prispåverkan i södra Norge till ca 5-15 öre/kWh under 2021

givetvis är elkablar till utlandet en förutsättning för att det ska ske något elutbyte, och det kommer också inverka på prisbilden – men i vart fall när det inte råder krig eller krigsförberedelser i Europa så räknar man med att utlandsförbindelser håller nere kostnaderna för samhället/konsumenterna över tid och underlättar nyinvesteringar i elproduktion

de väldigt höga elpriserna som vi sett kommer primärt från prischocken på naturgas – som har drabbat i stort sett samtliga länder i Europa – därom borde inte råda något tvivel

hade de norska sjökablarna inte tagits i drift hade gaspriset fortfarande påverkat de svenska elpriserna via Danmark och Finland
Diagram som visar gaspriset i Europa över 12 månader, med betydande prisökningar i olika faser relaterade till energiförsörjning och geopolitiska händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Jag ignorerar ju karlmb's inlägg sedan en tid, men när någon svarar med citat ser jag ju lite.

Och Nej!!! Karlmb, det fanns absolut ingen sådan konsensus, vi har ju tom bevisat för dig att du har fel, det är bara du som inte låtsas om det.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att du ska diskutera med någon vars svar du inte ser ens såhär en lördagkväll?

• Älska
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det har du väl rätt i. (Inte bara för att det är lördag kväll).
Samtidigt är jag väl lite glad att jag slipper harangen som kommer sen, så ....

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ignorerar ju karlmb's inlägg sedan en tid, men när någon svarar med citat ser jag ju lite.

Och Nej!!! Karlmb, det fanns absolut ingen sådan konsensus, vi har ju tom bevisat för dig att du har fel, det är bara du som inte låtsas om det.
Men vad bra att du ger besked!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har du väl rätt i. (Inte bara för att det är lördag kväll).
Samtidigt är jag väl lite glad att jag slipper harangen som kommer sen, så ....
Haha, jag såg det först nu.

harka harka skrev:
njaa, om forumet har enats om den slutsatsen vet jag väl inte – men vi slutade väl bråka om det efter några hundra inlägg ;)

så borde man då inte ha fattat beslut om att bygga fler förbindelser till utomnordiska marknader för tio år sedan?

om vi tänker tillbaka till 00-talet så var vi kanske i än större behov av utlandsförbindelser då än idag:

– Sverige var en stabil och stor importör av el från grannarna vintertid under hela 00-talet

– Norge (och Sverige) upplevde torrår 2002/2003 och elpriset sköt rejält i höjden (prischock!) då det fattades 35 TWh i vattenmagasinen, men räddades bland annat genom elimport från Tyskland, Polen och Ryssland

– Litauen skulle förses med elkablar från Sverige och Polen för att kompensera för de två Ignalina-reaktorerna som stängdes ner 2004 respektive 2009

så elkablar till utlandet var nog heta och mycket angelägna infrastrukturprojekt [redan] på den tiden

i närtid har två kablar från Norden till omvärlden tagits i drift – båda från Sydnorge, varav den ena går till Tyskland och den andra till Storbritannien

har då de svenska priserna därefter slaviskt följt de utländska priserna? låt oss titta på kvoten mellan elpriserna för södra Götaland (SE4) och Tyskland (DE), där värdet "1" betyder att priset är precis detsamma i båda elområdena och ett lägre värde att priset är lägre på svensk mark, osv

på samma sätt jämförelsen mellan Svealand++ (SE3) med Storbritannien (UK), då SE3 är det närmsta svenska elområdet till sjökablarnas landfäste i Skandinavien

[bild]

det förefaller optiskt som att närmast sörjande elområden ligger kvar på ungefär samma prisrelation mot både Tyskland och Storbritannien, före och efter sjökablarnas driftstarter

norska Statnett uppskattar sjökablarnas prispåverkan i södra Norge till ca 5-15 öre/kWh under 2021

givetvis är elkablar till utlandet en förutsättning för att det ska ske något elutbyte, och det kommer också inverka på prisbilden – men i vart fall när det inte råder krig eller krigsförberedelser i Europa så räknar man med att utlandsförbindelser håller nere kostnaderna för samhället/konsumenterna över tid och underlättar nyinvesteringar i elproduktion

de väldigt höga elpriserna som vi sett kommer primärt från prischocken på naturgas – som har drabbat i stort sett samtliga länder i Europa – därom borde inte råda något tvivel

hade de norska sjökablarna inte tagits i drift hade gaspriset fortfarande påverkat de svenska elpriserna via Danmark och Finland
[bild]
Var har du hämtat de där diagrammen?
De verkar märkliga eftersom de indikerar att vi har samma priser ungefär idag som för ett år sedan.
Och hur kan man i samma text säga både att elpriserna inte är kopplade till Tyskland numera, samtidigt som de tydligen ÄR kopplade till naturgasen? Vi importerar mkt lite el från Danmark och Finland så deras gaspriser borde ju påverka rätt lite.

K karlmb skrev:
Var har du hämtat de där diagrammen?
graferna ritar jag själv, här baserat på historiska dagspriser från Nordpool

K karlmb skrev:
De verkar märkliga eftersom de indikerar att vi har samma priser ungefär idag som för ett år sedan.
det jag försökte visa på var att prisrelationen (alltså inte den absoluta nivån) mellan södra Götaland och Tyskland, respektive Svealand++ och Storbritannien, och relationerna förefaller inte att ha skiftat särdeles mycket efter att Norge tog nya utlandskablar i drift – SE4 ligger runt 80% av det tyska priserna och SE3 runt 50% av de brittiska priserna

med dessa grafer i bagaget har jag svårt att driva en tes om att de nya sjökablarna skulle drivit upp priserna i Sverige

priserna i Sverige har varit någotsånär i samklang med omvärldens, oavsett om det varit normalt eller tokrusat som de senaste kvartalen

K karlmb skrev:
Vi importerar mkt lite el från Danmark och Finland så deras gaspriser borde ju påverka rätt lite.
som vi diskuterat väldigt länge i tråden så är det marginalprissättning som styr elpriset på dagenföre-marknaden, det handlar inte om hur mycket el som vi importerar från Danmark och Finland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.