635 822 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
...damned if you do, damned if you don't...Nötegårdsgubben skrev:
jag håller helt med dig om att vi (Sverige) är fyra pusselbitar (elområden) i ett större pussel – sen att svaren på byggahus tenderar att bli så "svenska" beror väl dels på att mina inlägg ofta kommer som en kommentar på andras (ofta svenska eller SE3/SE4) inlägg och att mycket av data, statistik och prognoser hanteras på nationell nivå
därtill att debatten inte är helt lättnavigerad – ibland gäller inläggen vad som borde gjorts historiskt, hur det borde vara idag, vad vi ska göra de närmaste åren eller hur 30-40-talet borde se ut; och ibland gäller det SE4, ibland Sverige, ibland Norden, ibland Europa, ibland världen – det är lätt att det blir missförstånd eller feltolkningar
det är ganska få som har kunskap kring elområden och vad som skiljer dom åt (annat än priset på el), men jag lever i tron att vi som hänger här så sakteligen kommer till nya insikter
kikar man på hur det ser ut internt i Sverige så kan man ganska lätt identifiera ett antal problem...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och det utan att ta med världen utanför
(och som en liten kommentar till vindkraften den lugna, men dyra, tjugoförsta december så var produktionen ungefär fördelad i proportion till den installerade vindkraften)
okej'rå, tack för påpekandet – jo, det är lite spännande med Bornholm!T tergo skrev:
fast när jag skriver exporterar/importerar utan något annat land angivet så avser jag konungariket Sveriges samlade bild, alltså nettoexport eller -import, och inte hur det ser ut på enskilda förbindelser
och där ingår nog inte ens strömmen till Bornholm i ekvationen – Bornholm är ansluten till Sverige med en 60 kV sjökabel som här på fastlandssidan är ansluten till det skånska regionalnätet
på nästan samma sätt matas Åland främst via en anslutning till det uppländska regionalnätet med en 110 kV sjökabel
så jag tror att varken Bornholm eller Åland räknas med i statistiken över utlandsutbyten
men till råga på allt så händer det att Skåne importerar ström från Bornholm, då de under stundom har både vind- och solkraft på ön som överstiger deras egen konsumtion
fast det där lär de sluta med om några år – danskarna har beslutat att det ska anläggas vindkraftsparker på 2 (upp till möjligen 3) GW installerad effekt sydväst om ön, motsvarande cirka 8(-12) TWh elproduktion årligen och den energin avser man att ta hem till Själland med hjälp av en ny sjökabel (det kommer också anläggas en ny sjökabel från Bornholm till Tyskland), någon kabel till SE4 finns inte planerad i dagsläget
Logga in
Skapa konto
miljöundersökningar och liknande pågår för närvarande, och allt ska vara klart 2030 säger danskarna!
attans – nu blev det en så'n där förbannad naiv info-dump igen
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Ja, men får ju hålla dig på tårna så att det kommer nya intressanta djupdykningar.harka skrev:
Den extremt låga produktionen i SE4 måste vara djupt provocerande för Oskarshamns kommun och en massa hallänningar. Att vara i produktionens närområde (och i Oskarshamns fall även vara värdkommun åt Clab osv.) men hamna på fel sida elområdesgränsen kan inte vara kul. Egentligen är det ju helt bisarrt.
Men det visar ju oavsett det vi tidigare pratat om, att vi har ett underdimensionerat nät som borde driva produktion söderut och konsumtion norrut. Men även det är förstås lättare sagt än gjort.
Det är dock intressant att det här fortfarande bara är ett skandinaviskt problem. Jag tycker mig ha läst att även Tyskland har problem att få till nätutbyggnaden nu när de lägger ner kraftproduktion i söder och främst bygger i/importerar från norr. Så kan man tänka sig att även det tysk/österrikiska elområdet spricker och att elen i södra Nordeuropa därmed blir något billigare? Och vem skulle vara den som tordes dra tyskarna inför EU-domstolen? Farmanbar?
Nötegårdsgubben skrev:
jo, det måste verkligen sticka lite i ögonen med gränserna för elområdena – sen ska de ju avspegla faktiska flaskhalsar i transmissionsnätet, och de kanske ligger precis där...
jo, det är väldigt skandinaviskt att hålla på med elprisområden – men så har Sverige och Norge väldigt mycket produktion i en avlägsen avkrok utav landet
förutom Skandinavien är det väl bara Italien som har olika områden, dom har sex stycken till och med, och Italien kan man se som vår direkta motsats – dom har en helt ohotad position som Europas största elimportör
Tyskland och Österrike är separata elområden (men Luxemburg hänger på Tyskland) – Österrike och Schweiz är de största köparna av tysk el
och de har liknande problem med utbyggnad av transmissionsnätet, precis som vi har och gissningsvis många andra länder, men jag tycker mig höra att de ska höja statusen för näten så att det ska bli lättare att bygga ut dom
den tyska importen från norr och havsvindkraften i Nordsjön/Östersjön är relativt sett ganska små (men ökande), vindkraften till lands är ganska väl utspridd, storskalig solkraft finns det mycket av i gamla Östtyskland och i ett nord-sydligt stråk ner till Bayern, brunkolet i ett öst-västligt band från Ruhr till Polen, stenkolet i ett nord-sydligt stråk i västra Tyskland och kärnkraften lite utspridd, men av de tre återstående reaktorerna ligger två i söder – vid första anblicken känns det som en knepig uppgift att identifiera flaskhalsar/gränssnitt (som kan antas bestå) och motivera att elområden borde införas
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Se där, jag hade fått för mig att det var samma. Kanske varit, för jag mindes den här bilden från en gammal skrift från Energimyndigheten. Alltid retar det någon med en karta på Stortyskland, tänkte jag.harka skrev:
Logga in
Skapa konto
Det är förstås ett allvarligt problem numera men snart är ju de ryska kranarna stängda.Nötegårdsgubben skrev:
Hmm, vilka stora skillnader i pris. Enligt denna ser det ju knappt ut som att det går några kablar alls mellan länder i Europa. Tycker kartor jag sett tidigare brukar ha mer liknande priser för länder som angränsar varandra än så. Måste vara någon form av extremfall?harka skrev:
jo, det är väldiga prisskillnader mellan elområdena – situationen är liknande idag – och förklaringen stavas nog "flaskhalsar"L Lilllen skrev:
och som alltid är det tyskarnas fel – det råder god sol-och vindproduktion i Tyskland och de hade dagtid ett överskott på 20 GW som de inte har avsättning för själva, att då grannländerna norröver (från Belgien till Sverige) också har ett överskott (från vind) gör att de också har avsättningsproblem
till exempel Frankrike importerar för fullt och inte ens ledningarna från Tyskland verkar räcka till för att täcka upp fransmännens behov
som sagt det är en liknande situation idag, och elpriserna i södra Sverige ligger löjligt nära noll, medan övriga Sverige har ett elpris som är upp till 140 gånger högre än i Skåne! hur länge ska detta få fortgå? dags att bygga ny kärnkraft i Norrland!
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Nja, det kan diskuteras. Pågens ligger i en industridel av Sofielund och närmsta granne var Plåtmanufaktur som hade en stor tillverkning av emballage till svensk konservindustri när det begav sig. Det finns/fanns dessutom många andra industrier i området inklusive en järnvägsförbindelse.D djac skrev:Med det resonemanget kommer du alltid ha elbrist, det upplever jag själv ibland när jag vill koppla mer till ett uttag än säkringen klarar. I Malmö ville Pågen utöka i ett mycket gammalt innerstadsområde där den urspungliga bebyggelsen var fattigbostäder byggda tidigt 1900-tal, där fick du effektbrist eftersom kablarna dit är för klena och ingen var sugen på att riva upp hela innerstan.