654 386 läst · 13 159 svar
654k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Energimyndigheten har godkänt ansökan om 25 miljoner till ett kompetenscentrum för forskningen inom bla småskalig kärnkraft.
Nice måste läsa de länkarnaBoilerplate4U skrev:
Tackar!
Här i Frankrike har man 58 reaktorer
Vi betalar 1.80 sek/KWH
Macron har satt prisstopp
Man ger en energicheck till dom som har en låg inkomst på 63 E
Denna kan användas till el eller gas
Jag har hört att ytterligare 100E är på väg.
Vår nya miljöminister berömde sig i tv över hur långt fram vi låg med miljöarbete.
Vi skall ju alltid vara präktiga och bäst i klassen.
Nu sitter många och huttrar i kylan.
Kanske dags att elda upp diplomet?
Vi betalar 1.80 sek/KWH
Vår nya miljöminister berömde sig i tv över hur långt fram vi låg med miljöarbete.
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Darling McFluff skrev:
Du förstår tydligen inte, vill inte förstå eller är bara allmänt obildad. Givetvis ska inte siffrorna adderas på en rak tidslinje. För att du lättare ska förstå ska jag förklara för dig att en linje är som ett rakt streck med en början och ett slut och däremellan sitter det ihop så att säga. Man brukar rita denna typer av linjer horisontellt, alltså samma riktning som horisonten. (Föresten så är inte jorden platt, känner att jag bör upplysa dig om det.)
Även om alla 14 miljoner år sker samtidigt mao 3 år så är det fortfarande 14 miljoner år. Hur kan du inte förstå att det är bättre med centraliserad elproduktion? Tycker du det är lika sant om fjärrvärme? Fjärrkyla?
Kan inte fransoserna sälja el till Tyskand istället för att vi ska göra det?Lars Roth skrev:
Här i Frankrike har man 58 reaktorer
Vi betalar 1.80 sek/KWH
Eller vi använder vår ledning till att köpa fransk el?
Förstår inte detta "antingen eller" mindset, såklart ska vi samla in all energi som är gratis, sol/vind/vatten och annat som möjligen kommer, men att detta sker parallellt med traditionell elproduktion, iaf i nuet, är ju inget konstigt. Vore ju jättekonstigt att säga nej till någonting som är billigt, så skulle vi inte tänka i någon annan bransch. Hur tänker sig dessa binära människor att någon form av omställning sker, på en minut?tommib skrev:
Det var väldigt fina och illustrativa bilder apropå vad problemet är med vindkraft. Skulle man göra samma för solkraft, gärna också då med förbrukning överlagrat, kanske det skulle skaka loss några polletter hos folk. Undrar varför vi inte får se de där i etablerad press? Eller förresten, jag undrar egentligen inte...
Anders: Jag vet att du inte är så korkad som du gör dig nu. Jag håller med om att fördelarna med decentraliserad produktion inte finns på det vis som ofta påstås. Men din argumentation är ju bara dumheter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
"Gratis"D djac skrev:Förstår inte detta "antingen eller" mindset, såklart ska vi samla in all energi som är gratis, sol/vind/vatten och annat som möjligen kommer, men att detta sker parallellt med traditionell elproduktion, iaf i nuet, är ju inget konstigt. Vore ju jättekonstigt att säga nej till någonting som är billigt, så skulle vi inte tänka i någon annan bransch. Hur tänker sig dessa binära människor att någon form av omställning sker, på en minut?