F frasen_36 skrev:
Då missade du tydligen M's vallöften.
Elisabeth Svantesson lovade att de kunde börja bygga nya kärnkraftverk "inom några veckor" . Visserligen var det klart att det var lögner som vanligt från M, men tyvärr trodde tydligen många godtrogna på det.
När sa hon det?
 
V växelventil skrev:
När sa hon det?
Innan valet troligen.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har skrivit det här i andra trådar tidigare, men det hon alltså skrev var ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige". Det går att tolka den meningen på lite olika sätt, det finns de som tolkar bygga ut och trygga som att det ska vara klappat och klart på 100 dagar men det är ju ingen som tror på riktigt att det var det hon menade. Det hon menade var att man ska börja med arbetet som behövs för att bygga ut kärnkraften. Nog för att vi har korkade politiker, men det förstår ju vem som helst att hon inte tror att man kan bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar.

Oavsett tycker jag pajkastningen kring vems fel det är och vem som har lovat vad är fullständigt meningslös. Det intressanta att diskutera är vad man kan göra framåt.
Har de ens gjort något åt det hållet?
 
D Daniel 109 skrev:
Har de ens gjort något åt det hållet?
Mycket politikerprat och liten verkstad har det varit.

Men idag klarade man av små och mindre vattenkraftverk och nästa steg borde/måste bli om kärnkraft.
Staten äger ju sedan Vattenfall så något måste/borde hända.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har skrivit det här i andra trådar tidigare, men det hon alltså skrev var ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige". Det går att tolka den meningen på lite olika sätt, det finns de som tolkar bygga ut och trygga som att det ska vara klappat och klart på 100 dagar men det är ju ingen som tror på riktigt att det var det hon menade. Det hon menade var att man ska börja med arbetet som behövs för att bygga ut kärnkraften. Nog för att vi har korkade politiker, men det förstår ju vem som helst att hon inte tror att man kan bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar.

Oavsett tycker jag pajkastningen kring vems fel det är och vem som har lovat vad är fullständigt meningslös. Det intressanta att diskutera är vad man kan göra framåt.
Hon använde uttrycket "några veckor"...
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har skrivit det här i andra trådar tidigare, men det hon alltså skrev var ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige". Det går att tolka den meningen på lite olika sätt, det finns de som tolkar bygga ut och trygga som att det ska vara klappat och klart på 100 dagar men det är ju ingen som tror på riktigt att det var det hon menade. Det hon menade var att man ska börja med arbetet som behövs för att bygga ut kärnkraften. Nog för att vi har korkade politiker, men det förstår ju vem som helst att hon inte tror att man kan bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar.

Oavsett tycker jag pajkastningen kring vems fel det är och vem som har lovat vad är fullständigt meningslös. Det intressanta att diskutera är vad man kan göra framåt.
Nu har det väl gått 100 dagar se'n valet. Jag har inte sett nån plan för hur arbetet ska se ut för att bygga ut kärnkraften, men jag har kanske missat det. ?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Innan valet troligen.
Det var det som hon skrev på Twitter att inom 100 dagar skulle kärnkraften byggas ut som hon sedan tog bort.Frågan är ju bara vad Madde regeringen skulle gjort?
 
JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu har det väl gått 100 dagar se'n valet. Jag har inte sett nån plan för hur arbetet ska se ut för att bygga ut kärnkraften, men jag har kanske missat det. ?
Den nya regeringen tillträdde 18:e oktober, så ännu finns det tid kvar om nu 100 dagar är det viktiga. Dock ser jag inget i hennes uttalande som säger att planen ska vara klar på 100 dagar. Du glömmer bort att det här uttalandet ska göras i ljuset av att den motsatta sidan inte rakt ut ville säga att de efter valet ens ville satsa på kärnkraft.

Jag avser inte gräva mer i hennes uttalande eller för den delen försvara det, men att påstå att hon har sagt att det ska stå ny kärnkraft på plats efter 100 dagar känns bara ohederligt.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den nya regeringen tillträdde 18:e oktober, så ännu finns det tid kvar om nu 100 dagar är det viktiga. Dock ser jag inget i hennes uttalande som säger att planen ska vara klar på 100 dagar. Du glömmer bort att det här uttalandet ska göras i ljuset av att den motsatta sidan inte rakt ut ville säga att de efter valet ens ville satsa på kärnkraft.

Jag avser inte gräva mer i hennes uttalande eller för den delen försvara det, men att påstå att hon har sagt att det ska stå ny kärnkraft på plats efter 100 dagar känns bara ohederligt.
Jo, men man kan väl tolka det som att det åtminståne skulle finnas en plan färdig för det efter 100 dagar?
 
JanneJanne123
F frasen_36 skrev:
Hon använde uttrycket "några veckor"...
Tweet om kärnkraftsutbyggnad och Ulf Kristersson, skriven av Elisabeth Svantesson den 7 februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var läser du det?
 
JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, men man kan väl tolka det som att det åtminståne skulle finnas en plan färdig för det efter 100 dagar?
Men vad spelar det för roll? Blir du gladare av att hon dag 99 presenterar en dålig plan, har hon levt upp till ”löftet” då?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men vad spelar det för roll? Blir du gladare av att hon dag 99 presenterar en dålig plan, har hon levt upp till ”löftet” då?
Ja, det är ju liksom poängen med att gå ut med vallöften till väljarna....
 
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Har de ens gjort något åt det hållet?
Ingen aning, media verkar mest ha velat prata om högkostnadsskyddet (som till skillnad mot Elisabeths uttalande är ett vallöfte man till ett hundra procent har svikit), men jag hoppas att man har börjat sondera terrängen kring ny kärnkraft. Dock, jag vill inte försvara regeringens politik, det får dom göra själva, men när diskussionen här i upprepade inlägg höhö-citerar något som inte ens har sagts tycker jag det blir lite löjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det är ju liksom poängen med att gå ut med vallöften till väljarna....
Så du tycker att en dåligt formulerad tweet som hon själv sedan tog bort är att ”gå ut med ett vallöfte till väljarna”?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så du tycker att en dåligt formulerad tweet som hon själv sedan tog bort är att ”gå ut med ett vallöfte till väljarna”?
Ja, så tolkar jag det, efter 100 dagar så finns en plan på plats.
Men du tycks ju ha en annan tolkning uppenbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.