D djac skrev:
Högkostnadsskydd på plats 1 november var löftet.
Fast dom sa aldrig vilket år.

Men tja, högkostnadsskydd och att lösa elbrist är inte helt samma sak.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:

Det sista får Tyskland och andra göra själva, det var bara högkostnadsskyddet de behövde fundera på, precis som de lovade.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
En stor del är satsningen på vindenergi, vilket ger denna typ av effekter när det är kallt ute. När det är kallt så blåser det oftast inte och då får vi brist på elproduktion, vilket i sin tur driver priserna uppåt.
Det är inte brist idag. Och det är inte elproduktion i Sverige som orsakade dagens pris.

Se här.
T.ex 2018 så hade vi helt OK elpriser, det måste väl alla hålla med om. Och då hade vi fortfarande R1 och R2 i drift.
Samtidigt så fanns det lite drygt 7GW installerad effekt av vindkraft.
Idag har vi dubbelt så mycket vindkrafteffekt installerad, R1 och R2 hade en effekt på 1800MWe.
Och just nu ger denna dubbla mängd vindkraft 4600MW. Och Sverige förbrukar något mindre nu än 2018.
Nu kan du göra matten !!

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:

Nu tror jag man har räknat pengar och det blev nog en chock plus att man insåg att det inte blev förutsägbart.
Men sjukelpenningen kommer ju via F-kassan.
Sen är det då en helt annan sak att lösa "roten till det onda" med den akut sjuka elprismodellen inbyggt i EU's elhandelsavtal.

C
P paralun skrev:
Nu tror jag man har räknat pengar och det blev nog en chock plus att man insåg att det inte blev förutsägbart.
Ja, eller så insåg man det fiffiga med att ta pengarna från de fonderade överföringsavgifterna så att påverkan på statskassan därmed blir så gott som noll.

C cpalm skrev:
Ja, eller så insåg man det fiffiga med att utnyttja de fonderade överföringsavgifterna så att påverkan på statskassan därmed blir så gott som noll.
Jo när man såg helheten av statsbudgeten så blev det nog en ännu större chock.
Den här vintern kan bli en total katastrof och det oroar mig faktiskt. (för egen del klarar jag mig säkert)
Men det kan bli mycket stora utgifter framåt våren för staten...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte brist idag. Och det är inte elproduktion i Sverige som orsakade dagens pris.

Se här.
T.ex 2018 så hade vi helt OK elpriser, det måste väl alla hålla med om. Och då hade vi fortfarande R1 och R2 i drift.
Samtidigt så fanns det lite drygt 7GW installerad effekt av vindkraft.
Idag har vi dubbelt så mycket vindkrafteffekt installerad, R1 och R2 hade en effekt på 1800MWe.
Och just nu ger denna dubbla mängd vindkraft 4600MW. Och Sverige förbrukar något mindre nu än 2018.
Nu kan du göra matten !!
Just idag så blåser det lite mer i Sverige, medan Tyskland ligger på 6,5% av installerad kapacitet på vindenergin. Någon som kan gissa varför elpriserna är så extrema idag?

I förrgår så hade vi inte mycket el från vind alls, gissa varför priserna var så höga trots att det var helg?

Ni kan inte ignorera att Sveriges priser och tillgång till el påverkas av grannländerna. Det går inte att stänga gränserna för el. Vad man dock kan göra är att se till att hjälpa invånarna och industrin till att få så billig el som möjligt genom att ta bort skatter och avgifter på produktionen och göra det så enkelt som möjligt att etablera nya produktion. Mer produktion gör det mindre lönsamt att exportera på sikt. Sedan måste man också göra det mer lönsamt (jämfört med icke planerbar produktion) att etablera ny planerbar energi.

Och slutligen, glöm inte heller att variationer i produktionen av vindkraft och även snabba variationer i vår förbrukning i allmänhet måste kompenseras, främst med värmekraft och vattenkraft. Detta innebär att vindkraften många gånger gör det svårare att nyttja kablarna från norr fullt ut. I praktiken så får vi än en gång tacka norrmännen för sin vattenkraft som gör att vi har ett fungerande elnät för tillfället. Göta älv räcker inte till för att balansera elnätet i hela södra Sverige.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
D djac skrev:
Högkostnadsskydd på plats 1 november var löftet.
Det är väl inte en lösning på elkrisen? En partiell lösning på hushållens elkostnader kan jag sträcka mig till, men inte en lösning på elkrisen.

Och rörande högkostnadsskyddet så var det ett korkat förslag redan från början, man kopierade andra länders lösningar utan att inse konsekvenserna av dessa i Sverige. Bara för att något fungerar i Norge så betyder inte det att det per automatik är en bra idé i Sverige. Det de försöker införa nu är nog det "bästa" som går att göra inom rimlig tid, men det hjälper ju inte de som trodde de skulle få något som liknade lösningen i Norge.

Sedan skall man ju också säga till regeringens förslag att de inte berättade hur mycket pengar som man skulle mata tillbaka.

Men att lova ett högkostnadsskydd var inte så smart, inte innan man gjort en utredning om vad som var görbart inom rimlig tid och inte...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl inte en lösning på elkrisen? En partiell lösning på hushållens elkostnader kan jag sträcka mig till, men inte en lösning på elkrisen.

Och rörande högkostnadsskyddet så var det ett korkat förslag redan från början, man kopierade andra länders lösningar utan att inse konsekvenserna av dessa i Sverige. Bara för att något fungerar i Norge så betyder inte det att det per automatik är en bra idé i Sverige. Det de försöker införa nu är nog det "bästa" som går att göra inom rimlig tid, men det hjälper ju inte de som trodde de skulle få något som liknade lösningen i Norge.

Sedan skall man ju också säga till regeringens förslag att de inte berättade hur mycket pengar som man skulle mata tillbaka.

Men att lova ett högkostnadsskydd var inte så smart, inte innan man gjort en utredning om vad som var görbart inom rimlig tid och inte...
Nä men de lovade inte att lösa elkrisen, så snabbt iaf, det tror jag mest beror på att de inte har mandat i de länder som har produktionsunderskott/förlegad fossilproduktion. Vi ska nog inte hålla de ansvariga för mer än de kan påverka.

Det de lovade, med datum och allt var just högkostnadsskydd för denna vintern, skulle ha kommit 1 november.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
De skulle ju bygga kärnkraft också.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag sett så har de inte lovat att lösa det på några veckor.
Då missade du tydligen M's vallöften.
Elisabeth Svantesson lovade att de kunde börja bygga nya kärnkraftverk "inom några veckor" . Visserligen var det klart att det var lögner som vanligt från M, men tyvärr trodde tydligen många godtrogna på det.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Just idag så blåser det lite mer i Sverige, medan Tyskland ligger på 6,5% av installerad kapacitet på vindenergin. Någon som kan gissa varför elpriserna är så extrema idag?

I förrgår så hade vi inte mycket el från vind alls, gissa varför priserna var så höga trots att det var helg?

Ni kan inte ignorera att Sveriges priser och tillgång till el påverkas av grannländerna. Det går inte att stänga gränserna för el. Vad man dock kan göra är att se till att hjälpa invånarna och industrin till att få så billig el som möjligt genom att ta bort skatter och avgifter på produktionen och göra det så enkelt som möjligt att etablera nya produktion. Mer produktion gör det mindre lönsamt att exportera på sikt. Sedan måste man också göra det mer lönsamt (jämfört med icke planerbar produktion) att etablera ny planerbar energi.

Och slutligen, glöm inte heller att variationer i produktionen av vindkraft och även snabba variationer i vår förbrukning i allmänhet måste kompenseras, främst med värmekraft och vattenkraft. Detta innebär att vindkraften många gånger gör det svårare att nyttja kablarna från norr fullt ut. I praktiken så får vi än en gång tacka norrmännen för sin vattenkraft som gör att vi har ett fungerande elnät för tillfället. Göta älv räcker inte till för att balansera elnätet i hela södra Sverige.
Jamen har du svårt att förstå vad jag menar.
Om vi tyckte priserna var bra HELA 2018, och tänker att det t.ex. beror på att R1 och R2 stängts ner.
Varför har vi sämre priser idag då, fastän vi producerar mer el än vi gjorde vilken likvärdig dag 2018?

Det finns alltså helt enkelt ingen logik till att priserna beror på något som hänt i Sverige de senaste 18 månaderna, då vi har högre effekt, producerar mer, importerar mindre, exporterar mer.
Du kan kolla på precis vilken parameter som helst, allt är bättre för ett lägre elpris idag än valfri liknande dag 2018.

Men vad som hänt de senaste 18 månaderna är att en sak hände i Europa, gaspriset skenade till 5 ggr högre nivåer, ja över 10 ggr högre har gaspriset också varit.
Det är inte speciellt svårt att inse att det är Europas naturgaspriser som helt styrt det Svenska elpriset under de senaste 18 månaderna. Vad vi har producerat och inte kunnat producera har inte haft ett dugg inverkan på priset.
Jag har försökt hitta några färdiga diagram även med de senaste veckornas toppnoteringar, men jag hittade inga. Men du kan leta lite också, eller hämta ner publika data och skapa egna.
Men jag kan säga såhär, vi kommer ha dessa priser fram till att Europa har fixat sin energiförsörjning eller fram tills vi har skapat en annan handelsmodell för elen.
Och så några diagram att gotta sig i, fram tills du ordnat fram ett eget fram till senaste veckan.

elpriser%20eu-1634109833210.png

1666334360_6_extraExtra.webp

europeiska-naturgaspriset-har-fallit.png

• Gilla
OverAndOut och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
F frasen_36 skrev:
Då missade du tydligen M's vallöften.
Elisabeth Svantesson lovade att de kunde börja bygga nya kärnkraftverk "inom några veckor" . Visserligen var det klart att det var lögner som vanligt från M, men tyvärr trodde tydligen många godtrogna på det.
Jag har skrivit det här i andra trådar tidigare, men det hon alltså skrev var ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige". Det går att tolka den meningen på lite olika sätt, det finns de som tolkar bygga ut och trygga som att det ska vara klappat och klart på 100 dagar men det är ju ingen som tror på riktigt att det var det hon menade. Det hon menade var att man ska börja med arbetet som behövs för att bygga ut kärnkraften. Nog för att vi har korkade politiker, men det förstår ju vem som helst att hon inte tror att man kan bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar.

Oavsett tycker jag pajkastningen kring vems fel det är och vem som har lovat vad är fullständigt meningslös. Det intressanta att diskutera är vad man kan göra framåt.

• Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.