Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så fan heller att det är en efterhandskonstruktion. Motståndet mot straffbeskattning av kärnkraft och subventioner av vindkraft fanns redan på 00-talet. Att moderaterna var på (framgångsrika) villovägar under Reinfeldt mp vara beklagligt, men låtsas inte som om frågan var död i mer intellektuella frihetliga kretsar.
Jag har inte försvarat effektskatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte försvarat effektskatten.
Nej, jag vet det. Men din defaitism är förvillande lik acceptans av världsbilden att utfallet var naturligt och oundvikligt.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så fan heller att det är en efterhandskonstruktion. Motståndet mot straffbeskattning av kärnkraft och subventioner av vindkraft fanns redan på 00-talet. Att moderaterna var på (framgångsrika) villovägar under Reinfeldt mp vara beklagligt, men låtsas inte som om frågan var död i mer intellektuella frihetliga kretsar.
Jovisst har M sitt ansvar med sin totala marknadsekonomi!
Men fakta ser ju ut som det gör när de "röd-gröna" tog över och de nyttjade ju bara Reinfeldts totala marknadsekonomi för att göra R1/R2 olönsamma. Mycket slugt med Åsa Romson, Mp i spetsen!
Jag tror att här ligger det stora dilemmat idag, sen är det då precis samma i Tyskland men ingen vill ha en regeringskris under rådande omständigheter.
https://skatteupproret.se/skatt-pa-karnkraft/
.
 
P paralun skrev:
Reinfeldts totala marknadsekonomi
:rofl::crysmile::rofl:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
:rofl::crysmile::rofl:
Jo han har mycket att skriva om när han skriver sina memoarer....men fel blev det och enkelt nyttjat av efterföljande regering.;)
 
jonas.o jonas.o skrev:
Vi ska inte föra politiska diskussioner här, vid närmare eftertanke, så jag tänker inte svara mer än att du förmodligen kan komma fram själv till svaret.
Nehepp, då kan jag inte tolka ditt förra inlägg på annat sätt än att du tycker att vi ska fortsätta sponsra Rysslands anfallskrig genom att köpa gas därifrån istället för att acceptera att priset på gas från andra ställen då gått upp.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nehepp, då kan jag inte tolka ditt förra inlägg på annat sätt än att du tycker att vi ska fortsätta sponsra Rysslands anfallskrig genom att köpa gas därifrån istället för att acceptera att priset på gas från andra ställen då gått upp.
Du får gärna tolka det så. Men förra gången jag skrev här om politik blev allt raderat så...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nehepp, då kan jag inte tolka ditt förra inlägg på annat sätt än att du tycker att vi ska fortsätta sponsra Rysslands anfallskrig genom att köpa gas därifrån istället för att acceptera att priset på gas från andra ställen då gått upp.
Nej men här ligger ju dilemmat att Tyskland valde rysk gas isf kärnkraft!
Här ligger då även den stora svårigheten inom EU att föra en vettig diskussion.
Plus att vi själva smittades av "Energiewende" och la ner kärnreaktorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men här ligger ju dilemmat att Tyskland valde rysk gas isf kärnkraft!
Här ligger då även den stora svårigheten inom EU att föra en vettig diskussion.
Plus att vi själva smittades av "Energiewende" och la ner kärnreaktorer.
[länk]
Är det inte så att USA "sponsrar" tysk industriflytt dit? Lång näsa kan man tycka.
 
H Hullefar skrev:
Men EU har ju gett länderna rätt att konfiskera "övervinster" av elbolagen.... vilket Tyskland mfl. utnyttjar, men Sverige ska alltid vara så jäkla mesiga.
Precis. 99 % töntar i Riksdagen. Typ såna ska vara "bäst i klassen" i grundskolan. Inte mycket handling och streetsmart där inte.
 
jonas.o jonas.o skrev:
Är det inte så att USA "sponsrar" tysk industriflytt dit? Lång näsa kan man tycka.
Jo men nu är vi djupt inne på komplicerad politik men jovisst så är det en konflikt mellan EU och USA.
https://www.politico.eu/article/mac...-on-mission-to-avert-transatlantic-trade-war/
https://www.politico.eu/article/liberal-sweden-test-transatlantic-trade-war/
Men "blåögda" svenskar bör nog hålla sig borta från de stora drakarna och mer närliggande så ska vi bygga ny kärnkraft så kommer vi ur krisen om några år.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
F
Aaake37 skrev:
Alla stimulanser eller borttagande av dessa behöver korrigeras med räntan i denna inflationscirkus
Som sagt varför? Tar man bort ett bidrag så minskar och hämmar det förhoppningsvis köpkraften.
 
P paralun skrev:
Jo men nu är vi djupt inne på komplicerad politik men jovisst så är det en konflikt mellan EU och USA.
[länk]
[länk]
Men "blåögda" svenskar bör nog hålla sig borta från de stora drakarna och mer närliggande så ska vi bygga ny kärnkraft så kommer vi ur krisen om några år.
Tack för länkarna till intressanta artiklar. Läste båda och det ska bli intressant att följa hur detta utvecklar sig medan Kina och Indien kan konkurrera med låga energikostnader för sin industri.
 
jonas.o jonas.o skrev:
Tack för länkarna till intressanta artiklar. Läste båda och det ska bli intressant att följa hur detta utvecklar sig medan Kina och Indien kan konkurrera med låga energikostnader för sin industri.
Jo men EU är ju i "krig" med alla inklusive Kina.
https://www.politico.eu/article/chi...de-war-us-europe-czech-minister-josef-sikela/
Politico är då tyskägt med en moderat syn på världen.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men EU är ju i "krig" med alla inklusive Kina.
[länk]
Politico är då tyskägt med en moderat syn på världen.
Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.