S Steffo6804 skrev:
Sitter här och sparar el-effekt för 265 öre/kWh mot gasol för 305 öre/kWh
Hejja Zverje
Har du inte möjlighet att elda med nått annat än (rysk) gas?
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Har du inte möjlighet att elda med nått annat än (rysk) gas?
Näe,... Den är från Jem&Fix (Också ironi från min sida)
 
S Steffo6804 skrev:
Näe,... Den är från Jem&Fix (Också ironi från min sida)
De har nog ved och pellets i sortimentet, frågar du snällt kanske du får lite spillvirke att elda också
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
De har nog ved och pellets i sortimentet, frågar du snällt kanske du får lite spillvirke att elda också
Har ju inte vattenburet värmesystem...
 
S Steffo6804 skrev:
Om regeringen ger 8783 kr till alla hushåll så kan dom köpa in 2 gasolvärmare (8,4 kW), 4st P11 gasoltankar och 1 Gasvarnare samt subventionerar återfyllningen från 305 öre/kWh till kanske 150... Då kommer elnätet att överleva...
Jo gas är mycket bra och det nyttjar jag i ett annat land när jag är där (men det är då Putins gas)
 
  • Portabel gasvärmare i ett badrum, handduk hängande, duschkabin, pall och gasflaska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
S Steffo6804 skrev:
Har ju inte vattenburet värmesystem...
Det är inte nödvändigt för att elda ved i lokaleldstad;)
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Jo gas är mycket bra och det nyttjar jag i ett annat land när jag är där (men det är då Putins gas)
Har du dubbelkollat att det är hans gazprom...
Så det inte är någon fönsterrillverkare...
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Några frågor;

1. Vem betalar det inkomstbortfall som uppkommer med el vi inte exporterar längre?
2. Hur motiverar du en sådan enorm subvention givet att vi har +10% inflation?

Elpriserna slår hårt mot gruppen höginkomsttagare som konsumerar mest medan låginkomsttagare i lgh drabbas milt. Ett exportförbud betyder inkomstbortfall från staten som måste kompenseras (eller sparas) annorstedes. Mao får i slutändan alla, ffa låginkomsttagare, subventionera rikare villaägare som gillar att bränna mycket el.
1. Inkomstbortfallet för staten är irrelevant då dessa priser är inget man kan ha budgeterat för och således borde det inte slå negativt. Finns intäkterna från de extrema höga elpriserna med i budgeten är det högst suspekt och förklarar mycket.
I mitt exempel påverkas inte exporten i någon större utsträckning utan enbart de inhemska priserna.

2. Detta är inte en subvention. Staten skjuter inte till pengar i detta fall. På detta vis skulle inflationen minska på ett mycket effektivare sätt än tex höjda räntor. En av de huvudsakliga faktorerna som driver inflationen är de extrema elpriserna.
 
A
MickeTyr MickeTyr skrev:
1. Inkomstbortfallet för staten är irrelevant då dessa priser är inget man kan ha budgeterat för och således borde det inte slå negativt. Finns intäkterna från de extrema höga elpriserna med i budgeten är det högst suspekt och förklarar mycket.
I mitt exempel påverkas inte exporten i någon större utsträckning utan enbart de inhemska priserna.

2. Detta är inte en subvention. Staten skjuter inte till pengar i detta fall. På detta vis skulle inflationen minska på ett mycket effektivare sätt än tex höjda räntor. En av de huvudsakliga faktorerna som driver inflationen är de extrema elpriserna.
Elpriserna driver absolut inflationen. Men ffa elpriserna i utlandet. De mesta vi konsumerar i Sverige är från utlandet och de varorna kommer inte minska det minsta i pris för att vi reglerar elpriset i Sverige. Det lilla som produceras i Sverige görs med till stor del utländska insatsvaror. Kärninflationen minus elpriser ökar kraftigt varje månad, inte minst i Oktober.

Det som skulle hända är att stora grupper skulle ha 10-20k mer att konsumera varje månad. Det skulle driva på inflationen enormt och göra det lättare för företagen att driva igenom prishöjningar. Det i sin tur skulle tvinga RB att skruva upp räntan ÄNNU mer.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Elpriserna driver absolut inflationen. Men ffa elpriserna i utlandet. De mesta vi konsumerar i Sverige är från utlandet och de varorna kommer inte minska det minsta i pris för att vi reglerar elpriset i Sverige. Det lilla som produceras i Sverige görs med till stor del utländska insatsvaror. Kärninflationen minus elpriser ökar kraftigt varje månad, inte minst i Oktober.

Det som skulle hända är att stora grupper skulle ha 10-20k mer att konsumera varje månad. Det skulle driva på inflationen enormt och göra det lättare för företagen att driva igenom prishöjningar. Det i sin tur skulle tvinga RB att skruva upp räntan ÄNNU mer.
Det är bara i Europa som elpriserna är höga. Så det är bara för europeisk produktion som elpriserna driver inflationen. Vi håller på att bli fattiga pga detta.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är bara i Europa som elpriserna är höga. Så det är bara för europeisk produktion som elpriserna driver inflationen. Vi håller på att bli fattiga pga detta.
74% av Sveriges handel är med europeiska länder så det är helt avgörande vad som händer i europa
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
74% av Sveriges handel är med europeiska länder så det är helt avgörande vad som händer i europa
Ja, men vi blir fattiga jämfört med övriga världen. All elektronik, kläder mm tillverkas i Asien och där får vi mindre för våra pengar.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men vi blir fattiga jämfört med övriga världen. All elektronik, kläder mm tillverkas i Asien och där får vi mindre för våra pengar.
Ja det var dumt av europa att skrota kärnkraft och satsa på gas från diktaturen Ryssland. Det får vi sota för nu.

Europa är nog världens mest hycklande världsdel. Vi har också satt oss i knäet på diktatorn Erdogan för att hålla flyktingar borta.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Varför skulle multinationella företag sälja el i Sverige för 36 öre när man kan sälja den i Tyskland för 360 öre?
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.