A
John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Varför skulle multinationella företag sälja el i Sverige för 36 öre när man kan sälja den i Tyskland för 360 öre?
det mesta av vår förbrukning är inhemsk produktion
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
det mesta av vår förbrukning är inhemsk produktion
Spelar väl ingen roll. Inhemsk produktion kan säljas till flertalet länder också
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Spelar väl ingen roll. Inhemsk produktion kan säljas till flertalet länder också
Det beror på kapaciteten i kablarna. Det kan vara lönsammare att tillverka el i Sverige för svensk marknad än att tillverka för den utländska marknaden, det beror på förutsättningarna. Exempelvis är det billigare att bygga kärnkraft i Sverige än i Tyskland, kostnaden i Tyskland är nämligen oändlig givet det politiska läget där.
 
Då borde vi leasa mark och bygga ett eller flera KKV i t.ex. Polen för svenska skattepengar, sälja en del i EU och ta resten själva för annat pris ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då borde vi leasa mark och bygga ett eller flera KKV i t.ex. Polen för svenska skattepengar, sälja en del i EU och ta resten själva för annat pris ;)
Nja, det var väl inte det jag skrev...
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det var väl inte det jag skrev...
Nej, jag spinner bara vidare lite eftersom vi är tröga i Sverige och Tyskland ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Spelar väl ingen roll. Inhemsk produktion kan säljas till flertalet länder också
ja. Men i det här fallet handlade om en skribent som tyckte staten skulle subventionera inhemsk konsumtion. Läs gärna från början istället för att utgå från ett inlägg utan att förstå kontexten
 
D Daniel 109 skrev:
Vi har moms på allt. Så varför inte?
nästan allt
 
D
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad tror ni, jag börjar tro att Svantesson drog en penna med oss, med tanke på att det nu är mindre än 10 dagar kvar blir det nog ingen ny kärnkraft, riktigt besviken, nu tappar hon rejält i trovärdighet hos mig? Man hinner ju knappt bygga fler luftslott på denna tiden, tråkigt Svantesson!

[länk]
Är du allvarlig? Annars var det tråkigare än ett dåligt göteborgsskämt….
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Vad tror ni, jag börjar tro att Svantesson drog en penna med oss, med tanke på att det nu är mindre än 10 dagar kvar blir det nog ingen ny kärnkraft, riktigt besviken, nu tappar hon rejält i trovärdighet hos mig? Man hinner ju knappt bygga fler luftslott på denna tiden, tråkigt Svantesson!

[länk]
Va?? menar du att Svantesson inte kan lösa energikrisen som hon lovade göra inom några veckor efter valet??
 
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad tror ni, jag börjar tro att Svantesson drog en penna med oss, med tanke på att det nu är mindre än 10 dagar kvar blir det nog ingen ny kärnkraft, riktigt besviken, nu tappar hon rejält i trovärdighet hos mig? Man hinner ju knappt bygga fler luftslott på denna tiden, tråkigt Svantesson!

[länk]
Har det hänt NÅGOT mer på kärnkraftsfronten än att Fortum skrivit nån halvlös avsiktsförklaring med EDF?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortum-skriver-karnkraftsavtal-med-fransk-jatte
 
D djac skrev:
Vad tror ni, jag börjar tro att Svantesson drog en penna med oss, med tanke på att det nu är mindre än 10 dagar kvar blir det nog ingen ny kärnkraft, riktigt besviken, nu tappar hon rejält i trovärdighet hos mig? Man hinner ju knappt bygga fler luftslott på denna tiden, tråkigt Svantesson!

[länk]
Elda ett kraftvärmeverk med äppel- och päronskruttar, se där har vi ett riktigt KÄRNkraftverk, långt innan tiden är ute!
Gäller att tänka utanför boxen:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Elda ett kraftvärmeverk med äppel- och päronskruttar, se där har vi ett riktigt KÄRNkraftverk, långt innan tiden är ute!
Gäller att tänka utanför boxen:cool:
Vi borde låta alla hundratusen arbetslösa samla ihop alla kottar i skogen så vi kan elda dom
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
mikethebik mikethebik skrev:
Elda ett kraftvärmeverk med äppel- och päronskruttar, se där har vi ett riktigt KÄRNkraftverk, långt innan tiden är ute!
Gäller att tänka utanför boxen:cool:
Åhh då var det naturligtvis det Svantesson menade och som bluff-Uffe nickade instämmande och imponerad om ..
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.