Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har redan kraft till Sveriges behov 99,5% av tiden. Och för det mesta väldigt mycket mer än det Sverige behöver, och det överskottet exporterar vi.
Vad var din lösning? sa du?
Att vi skall ha 100 % kraft 100 % avtiden.

Överskott får säljas till vilket pris som helst, utrikes. Men bara överskott

Villkora ny vindkraft så att den kan lagra energi och på så vis göras mer planerar. Visst då blir den dyrare men det är vad vi behöver.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
F
G Greger_08 skrev:
Eftersom du tackade vår nuvarande statsminister för att (sosse)priserna på el fortfarande är höga så antog jag inte det.
Det heter väl i konsekvensens namn Moderatpriser eller Uffe-priser nu efter ej uppfyllda vallöften om pristak.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Att vi skall ha 100 % kraft 100 % avtiden.

Överskott får säljas till vilket pris som helst, utrikes. Men bara överskott

Villkora ny vindkraft så att den kan lagra energi och på så vis göras mer planerar. Visst då blir den dyrare men det är vad vi behöver.
Detär väl det som görs nu. Överskottet sälj utomland? Vilket ger högrt pris här med.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Alliansen - dvs M m.fl. var med och och tog beslutet om nedläggningen. Allt annat pladder är ren lögn - som vanligt.
Nåja ...
Det är nog rätt väl belagt att nedstängningen av R1 och R2 styrdes och drevs av S+MP-regeringen.
Säkerligen ett löfte från S för att få MP's stöd.
Miljöpartiets Lise Nordin i en Podd, det om kärnkraft och vattenfall börjar ca 14 minuter in
https://www.solcellskollen.se/podcast/lise-nordin-om-vad-som-komma-skall-i-energipolitiken
Hon berättar att regeringen helt enkelt gjorde ett ägardirektiv till vattenfall, samt bytte ut personer i styrelsen till "rätt personer". Intressant är också att hon säger att innan detta så höll vattenfall på och kolla upp möjligheten till nybyggd kärnkraft, tills S/MP-regeringen sa åt dom att sluta.

Men annars har du också rätt i att borgerliga regeringar också har svängt lite hit och dit i frågorna, t.ex. en borgerlig regering höjde straffskatten på kärnkraft, men införandet av kärnkraftskatten och de flesta höjningarna har dock skett under S-styre.
 
  • Gilla
  • Arg
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Att vi skall ha 100 % kraft 100 % avtiden.
Men det har vi redan, så då är det väl bra nu enligt dig?

Och det är bara överskott vi säljer. Vi säljer inte mer än överskottet för vi stänger väl inte av elen någonstans i landet, så det kan ju bara vara överskott vi säljer ...
 
  • Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag svarde på att "vi ska tillgodose våra egan behov först" eller hur det var. Det gör vi, och exporterar en del. Ändå är det svinddyrt, det var liksom det jag ville få fram.
Okej! Där har du en poäng! (y)
 
Mikael_L
J Jerald Stuartson skrev:
Över 5kr/kWh just nu, tack Uff....
Ja priset är inte Ulfs fel.
(möjligen avsaknaden av uppfyllt vallöfte).

Men jag anser att vi inte bör jaga de Svenska politikerna vad gäller priset.
Prisbilden de senaste två åren har ingen svensk politiker skuld i. De har skuld i andra parametrar vad gäller kraftsystemet, men just priset är en importerad effekt av europeiskt haveri.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Okej! Där har du en poäng! (y)
Men det är ju en tråkig insikt..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja priset är inte Ulfs fel.
(möjligen avsaknaden av uppfyllt vallöfte).

Men jag anser att vi inte bör jaga de Svenska politikerna vad gäller priset.
Prisbilden de senaste två åren har ingen svensk politiker skuld i. De har skuld i andra parametrar vad gäller kraftsystemet, men just priset är en importerad effekt av europeiskt haveri.
Jag kan tycka att i och med att politikerna ställt om från planerbar kraft till oplanerat kraft så har de sagt okej till att priserna ska kunna variera väldigt (för) mycket, och det är illa nog tycker jag. Det här med den europeiska marknaden beror väl på att politiker i andra länder varit lika oförsiktiga. Så jag kan tycka att våra svenska politiker är minst lika skyldiga som övriga Europas.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Detär väl det som görs nu. Överskottet sälj utomland? Vilket ger högrt pris här med.
Om det är svensk energiproduktion så kan den inte prissättas efter andra länders produktionskapacitet på vår marknad

Då får vi ju effekten av att vi måste betala tyska priser bara för att dom inte har löst sin produktion på ett bra sätt.

Det finns ett nationellt intresse i detta som måste komma i första rummet.

*Bygg ut så det finns all den kraft vi behöver i landet 100 % av tiden

`*Pissättning i Sverige får inte vara beroende av andra länders bristfälliga energilösningar.
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om det är svensk energiproduktion så kan den inte prissättas efter andra länders produktionskapacitet på vår marknad

Då får vi ju effekten av att vi måste betala tyska priser bara för att dom inte har löst sin produktion på ett bra sätt.

Det finns ett nationellt intresse i detta som måste komma i första rummet.

*Bygg ut så det finns all den kraft vi behöver i landet 100 % av tiden

`*Pissättning i Sverige får inte vara beroende av andra länders bristfälliga energilösningar.
Det kan man ju tycka men elproduktionen sköts inte av staten?
 
  • Gilla
  • Älska
sunqan och 2 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Det kan man ju tycka men elproduktionen sköts inte av staten?
Nej, men staten är ju hela tiden inne och pillar, så det bör de kunna göra även i detta fall.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om det är svensk energiproduktion så kan den inte prissättas efter andra länders produktionskapacitet på vår marknad

Då får vi ju effekten av att vi måste betala tyska priser bara för att dom inte har löst sin produktion på ett bra sätt.

Det finns ett nationellt intresse i detta som måste komma i första rummet.

*Bygg ut så det finns all den kraft vi behöver i landet 100 % av tiden

`*Pissättning i Sverige får inte vara beroende av andra länders bristfälliga energilösningar.
Jag gissar att antingen är man med i Nordpool eller inte. Så länge vi är det gissar jag att det är problematiskt.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Det gör det väl nu t.ex? I Sverige alltså. Vattenkraft, kärnkraft, värmekraft och lite vind ger mer än vad vi använder. Sen exporterar vi resten. Ändå är det dyrt.

[länk]
Jo men i skrivande stund, vindkraft 541MW, suck!
plus en massa export till behövande med ännu sunkigare elförsörjning som Danmark mfl.
Här kan du botanisera i marknaden. Euro som valuta!
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.