hsd hsd skrev:
Det var fel ledning som sprängdes, det skulle ha varit elkablarna och inte gasledningar ;)
Vi såg ju en temporär dipp i elpriserna när de undersökte så att elkabeln var hel .

J Jerald Stuartson skrev:
Över 5kr/kWh just nu, tack Uff....
Över 7kr just nu skulle jag säga

John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Över 7kr just nu skulle jag säga
Men det blir billigare imorgon

hsd hsd skrev:
Det var fel ledning som sprängdes, det skulle ha varit elkablarna och inte gasledningar ;)
vi får hoppas att något fartyg i södra östersjön släpper sitt ankare på rätt plats

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
Taket är inte nått ännu, har hört att det ska vara högt i tak :p

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mår du? Varför fixade inte såzzarna detta ifjol?
Kan det ha berott på att vi inte hade de priserna då??

Ulltand Ulltand skrev:
Nej det råder ju effektbrist i Sverige från tid till annan när det inte blåser tex Den kraften är ju inte planerbar och ställer alltså till det, Men den är billig när den finns.

Når vi har säkerställt att vi kan täcka upp hela vårt eget elbehov kan man exportera överskottet. Men det får då inte påverka priserna i Sverige. Det krävs viss reglering.
Just nu exporterar vi 1600 MW enligt svenska kraftnät eller vad menar du?

F frasen_36 skrev:
Kan det ha berott på att vi inte hade de priserna då??
Har du redan glömt fakturan i januari 2022 för förbrukning i december 2021?

Spotpriser 2021 i SE1 – SE4 [kr/kWh]
2021 kännetecknades av rekordhöga spotpriser på el i Sverige, framför allt under hösten och vintern. Även resterande länder i Norden och de flesta länder i Europa drabbades av historiskt höga spotpriser. Anledningen till de höga priserna var bland annat höga råvarupriser på naturgas.
2021 kännetecknades även av fortsatt stora prisskillnader mellan Sveriges fyra elområden.

Tabell nedan visar genomsnittliga spotpriser per månad i enheten kr/kWh.

Tabell med månader och decimaltal ordnade kolumnvis med rubriker SE1 till SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Över 5kr/kWh just nu, tack Uff....
Varför lyssnade du inte på Maggan och band dit elavtal? :rofl:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
G Greger_08 skrev:
Varför lyssnade du inte på Maggan och band dit elavtal? :rofl:
Har jag skrivit att jag inte gjort det?

F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du redan glömt fakturan i januari 2022 för förbrukning i december 2021?

Spotpriser 2021 i SE1 – SE4 [kr/kWh]
2021 kännetecknades av rekordhöga spotpriser på el i Sverige, framför allt under hösten och vintern. Även resterande länder i Norden och de flesta länder i Europa drabbades av historiskt höga spotpriser. Anledningen till de höga priserna var bland annat höga råvarupriser på naturgas.
2021 kännetecknades även av fortsatt stora prisskillnader mellan Sveriges fyra elområden.

Tabell nedan visar genomsnittliga spotpriser per månad i enheten kr/kWh.

[bild]
Påverkade inte mitt fasta pris..

Har jag skrivit att jag inte gjort det?
Eftersom du tackade vår nuvarande statsminister för att (sosse)priserna på el fortfarande är höga så antog jag inte det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
G Greger_08 skrev:
Eftersom du tackade vår nuvarande statsminister för att (sosse)priserna på el fortfarande är höga så antog jag inte det.
Du antar många saker utan att jag skrivit det. Det är ju smidigt att välja sin egen världsbild.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Just nu exporterar vi 1600 MW enligt svenska kraftnät eller vad menar du?
"Just nu" är aldrig ett bra argument då det gäller elproduktion och effektbrist.

David Wallin David Wallin skrev:
"Just nu" är aldrig ett bra argument då det gäller elproduktion och effektbrist.
Jag svarde på att "vi ska tillgodose våra egan behov först" eller hur det var. Det gör vi, och exporterar en del. Ändå är det svinddyrt, det var liksom det jag ville få fram.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.