Mikael_L
F fiskarn87 skrev:
Håller med dig om mycket men el är ingen energikälla. Man brukar väl kalla det energibärare?
Japp, du har rätt.
Men jag hoppas att budskapet mitt gick någorlunda fram trots det misstaget. :)

Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte rätt enkelt?

Att det finns planerbar kraft för hela behovet alla dagar.
Det gör det väl nu t.ex? I Sverige alltså. Vattenkraft, kärnkraft, värmekraft och lite vind ger mer än vad vi använder. Sen exporterar vi resten. Ändå är det dyrt.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

F fiskarn87 skrev:
Det gör det väl nu t.ex? I Sverige alltså. Vattenkraft, kärnkraft, värmekraft och lite vind ger mer än vad vi använder. Sen exporterar vi resten. Ändå är det dyrt.

[länk]

Nej det råder ju effektbrist i Sverige från tid till annan när det inte blåser tex Den kraften är ju inte planerbar och ställer alltså till det, Men den är billig när den finns.

Når vi har säkerställt att vi kan täcka upp hela vårt eget elbehov kan man exportera överskottet. Men det får då inte påverka priserna i Sverige. Det krävs viss reglering.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
hsd
Jag vet inte hur många elpristrådar som finns men hur var det, någon som lovade dyrt och heligt ett elpristak , var det uffe :thinking:

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Sverige är ett fegt land som låter andra styra våra system. All el Sverige exporterar kommer den ens oss skattebetalare till gagns

Ökad produktion av planerbar kraft hade ju ökat inkomsterna och hållit nere priserna. Så enkelt är det...

• Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Varför skriver man priserna exl moms och avgifter. Blir väldigt missvisande
För att den stora oinsatta massan inte ska vakna och gå bananas?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag vet inte hur många elpristrådar som finns men hur var det, någon som lovade dyrt och heligt ett elpristak , var det uffe :thinking:
Man i kostym ler, politiskt löfte om elkostnadsskydd, Moderaterna, blå text och symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Också uffe:
Två personer i förgrunden på en nyhetsartikel om elpriser och politiska löften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Sen förstår inte de flesta att för lika mycket oplanerad kraft behövs det planerad. Därför står vi med dubbla uppsättningar för en ökad kostnad

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte rätt enkelt?

Vi får väl se. Man kan ha olika åsikt om detta. Jag ser inte framför mig att vi klarar oss utan ny kärnkraft. Särskilt inte som våra stora industrier i norr kommer vilja ha nästan lika mycket energi på årsbasis som vi idag använder. Runt 140TWh om jag inte minns fel. SSAB+LKAB.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det var fel ledning som sprängdes, det skulle ha varit elkablarna och inte gasledningar ;)

• Gilla
Robin Lindberg och 5 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Också uffe:
[bild]
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Också uffe:
[bild]
Alliansen - dvs M m.fl. var med och och tog beslutet om nedläggningen. Allt annat pladder är ren lögn - som vanligt från bluff-Uffe.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte rätt enkelt?
Vi har redan kraft till Sveriges behov 99,5% av tiden. Och för det mesta väldigt mycket mer än det Sverige behöver, och det överskottet exporterar vi.
Vad var din lösning? sa du?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
J
Över 5kr/kWh just nu, tack Uff....

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Över 5kr/kWh just nu, tack Uff....
Hur mår du? Varför fixade inte såzzarna detta ifjol?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.