173 228 läst · 2 963 svar
173k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Det gör det väl nu t.ex? I Sverige alltså. Vattenkraft, kärnkraft, värmekraft och lite vind ger mer än vad vi använder. Sen exporterar vi resten. Ändå är det dyrt.Ulltand skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
F fiskarn87 skrev:
Nej det råder ju effektbrist i Sverige från tid till annan när det inte blåser tex Den kraften är ju inte planerbar och ställer alltså till det, Men den är billig när den finns.
Når vi har säkerställt att vi kan täcka upp hela vårt eget elbehov kan man exportera överskottet. Men det får då inte påverka priserna i Sverige. Det krävs viss reglering.
Sverige är ett fegt land som låter andra styra våra system. All el Sverige exporterar kommer den ens oss skattebetalare till gagns
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Sen förstår inte de flesta att för lika mycket oplanerad kraft behövs det planerad. Därför står vi med dubbla uppsättningar för en ökad kostnad
Vi får väl se. Man kan ha olika åsikt om detta. Jag ser inte framför mig att vi klarar oss utan ny kärnkraft. Särskilt inte som våra stora industrier i norr kommer vilja ha nästan lika mycket energi på årsbasis som vi idag använder. Runt 140TWh om jag inte minns fel. SSAB+LKAB.Ulltand skrev: